Annons

Canon EF 200/2,8 L

Produkter
(logga in för att koppla)

danielselander

Aktiv medlem
Funderar på att köpa ett EF 200/2,8 L begagnat. Skulle bli väldigt glad om ni ville delge era erfarenheter från detta objektiv! Och tackar även för tips var det finns att få tag begagnade!

Tack på förhand/Daniel

Det skall vara ett mycket prisvärt beg. köp. Kollahttp://www.algonet.se/~kicgbg/kameror.htm de har haft två stycken liggande ett tag, vilket skulle kunna öppna för en bra deal...

Jag har fingrat på ett sådant och det är ruskigt bra objektiv för dom pengarna. Man hittar dom från 2000 kr i dåligt skick till 4000 för hyffsad osv..

Det är ju ett L objektiv och det finns väl inget objektiv i den klassen som inte är värd att sälja sin morsa för att äga. Byggkvaliten, skarpa bilder med låg dist. och hög skärpa och kontrast. Vad mer kan man önska... jo en sherpa som kan bära ens väska med objektiv med fasta brännvider :)

Tack så mycket för svaren. Kollade in fotobutiken, dom var nog tyvärr lite dyra (fick för dåligt pröjs för morsan.. ;) ), ca 7500 kr för B- skick (alltså objektiven.. :) ).

Men jag letar vidare, verkar ju vara ett Canon-objektiv... (kunde inte låta bli..)

/Daniel

Har tidigare haft en 200/2.8L, och rekommenderar den 116%, även med Canon's 1.4X extender har den mycket bra skärpa.

Jag ägde detta objektiv (egentligen var det Canon EF 200/2.8L II, men jag vet inte riktigt vad skillnaden är) i cirka ett år.

Plus:
* Mycket skarpt. Ruggigt.
* Mycket snabb autofokus.
* Låg vikt (jämfört med 70-200/2.8L och 80-200/2.8L).
* Relativt lätt att hitta begagnad till bra pris.
* Bra kontrast och färger.
* Bra byggkvalitet (det är ju ett L-objektiv).

Minus:
* Stativfäste ingår inte som standard, och är ett _väldigt_ dyrt tillbehör.

Kort sammanfattat: mycket bra och prisvärt fast 200mm objektiv.
Jag sålde det eftersom jag ville ha en zoom (köpte 70-200/2.8L istället).

/Andreas

Mellan 2000:- och 4000:- för ett 200 2.8L?

Stämmer inte.

Kostar ca 9700:- nytt. Räkna med minst 5000:- för ett felfritt begagnat exemplar.

Andreas Paulsson skrev:
Jag ägde detta objektiv (egentligen var det Canon EF 200/2.8L II, men jag vet inte riktigt vad skillnaden är) i cirka ett år.

Modell I har ett ganska sunkigt inbyggt motljuskydd, och det är i princip omöjligt att få tag i ett stativfäste till ett. (Det till modell II är svindyrt och passar inte...). Det finns vissa optiska skillnader också, men knappast något man märker av vid normal användning. Objektiven har betygen 4(I) och 4.1(II) i photodos MTF-mätningar

200/2.8L är smidigt i jämförelse medd XX-200/2.8L zoomar och knivskarpt. Snabb och tyst AF. Fungerar så pass bra man kan förvänta sig med konvertrar även om gluggen inte är vit och det går att använda originalkonvertrar om man vill.

/Ingo

Alfons2 skrev:
Mellan 2000:- och 4000:- för ett 200 2.8L?

Stämmer inte.

Kostar ca 9700:- nytt. Räkna med minst 5000:- för ett felfritt begagnat exemplar.

Madeco hade två stycken liggandes länge för två tusen med ett slitet yttre. Jag har sett dom för 4000 också i olika annonser. Så det stämmer visst.

Men ska du ha ett fint exemplar som ser ut som det inte var använt så får du säkekert upp med 7-7500 kr. Det lönar sig oftast att vänta och kolla runt. Helt plötsligt så dyker det upp ett i rätt prisklass.

Bara positivt

Jag har fotat med ett 200/2,8L i drygt tio år. Det är det första 200 jag har testat som har lika god bildkvalitet som mina kortare brännvidder. Stativfästet kanske är dyrt, tungt och svårhittat, men det är bra! Objektivet fungerar bra ihop med Canons 2X extender, faktiskt redan med full öppning.

Hej.
Jag har ingen erfarenhet av detta objektiv men har själv haft funderingar på att köpa ett.
För tillfället finns ett som är i bra skicka på Fapo foto på Rosenlundsgatan på söder för 6500 SEK. När jag var där sänkte han till 6000.

Lycka till

4500 för ett i superskick. Efterfrågan är ganska låg på detta objektiv.

Jag hade ett 200/2,8 i fyra år och var mycket nöjd. Objektivet är ruskigt skarpt och trivsamt kompakt. Ett riktigt fynd begagnad om man är ute efter bästa kvalitet.

Jag hade två invändningar som är ganska blygsamma.

1. Fokuseringsringen var lite osmidig. Den gled inte så lätt som på andra L-gluggar, Detta är möjligen fixat på version II.

2. Motljusskyddet på version I är skrattretande och helt oanvändbart. Bäst är att skaffa ett iskruvbart metallmotljusskydd från t ex Hama.

Jag bytte mitt mot ett 70-200/2,8 som är dyrare, väger dubbelt så mycket och har sämre skärpa, men det är bättre för reportagefoto.

danielselander skrev:
Funderar på att köpa ett EF 200/2,8 L begagnat. Skulle bli väldigt glad om ni ville delge era erfarenheter från detta objektiv! Och tackar även för tips var det finns att få tag begagnade!

Tack på förhand/Daniel

Kanske lite sent ute, men i vilket fall. Jag köpte mitt EF 200/2.8 L för drygt tio år sedan och gav lite drygt 6000 för det. Mycket pengar redan då, men jag ångra det inte. Investerade, klokt nog verkar det som, i ett stativfäste rätt så per omgående. (Verkar tydligen vara svårt att få tag i ett fäste till den äldre 200 gluggen.)

Jag har bara positiva erfarenheter av gluggen. mkt bra skärpa, snabb autofocus, förhållandevis liten. Instämmer i det faktum att motljusskyddet är i "fjantigaste" laget, men å andra sidan har jag inte upplevt att jag behövt något större.

Vad jag hört, har inte provat själv, så skall det fungera utmärkt med canons convertrar, vilket inte är helt fel.

Så jag rekommenderar den med varm hand.

/jonte

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar