ANNONS
Annons

Canon EF 20/2,8 vs Canon EF 28/1,8

Produkter
(logga in för att koppla)

sajbermartin

Aktiv medlem
Vilket av dessa två skulle ni rekomendera?
Jag funderar på något av dom två, komplettera med ett
Canon EF 50/1,8 II

sen har jag inte bestämt mig om jag ska satsa på ett:
Canon EF 85/1,8 USM
eller ett beg.
Canon EF 70-200/4,0 L USM
eller om jag vinner på triss ett:
Canon EF 70-200/2,8 L USM
Sneglar även lite på:
Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS
men lär väl kanske bli besviken när man har fasta gluggar oxå....

Tips och förslag mottages gärna!!

Telet har jag svårt att svara på vad jag kommer fota eftersom jag inte har något nu.
Men att ge sig ut i skogen är något jag vill prova på, sen är det ju kul att kunna fota på sina vänners bröllop och lite större festligheter...då kan juh tele vara roligt.

Min erfarenhet av 20/2,8 är att det är oskarpt, vilket märks tydligt på digitala bilder. Kan ju iofs varit ett dåligt ex jag använde men jag tror att det är generellt för det objektivet. 28/1,8 har jag ingen erfarenhet av.

Vill du fota bröllop mm så kanske du ska överväga ett zoom objektiv. Det är ju inte alltid du kommer så nära så ett 20 eller 28mm räcker. Det är ganska segt att behöva byta objektiv eller släpa på 3 olika kameror(vidvinkel, normal & tele).

gujo skrev:
Min erfarenhet av 20/2,8 är att det är oskarpt, vilket märks tydligt på digitala bilder. Kan ju iofs varit ett dåligt ex jag använde men jag tror att det är generellt för det objektivet. 28/1,8 har jag ingen erfarenhet av.

Okej, har du förslag på något annat fast som kan bli en lämplig normal på en 20D (har juh 1,6 brännviddsförlängning)?

Oscar Cederqvist skrev:
Vill du fota bröllop mm så kanske du ska överväga ett zoom objektiv. Det är ju inte alltid du kommer så nära så ett 20 eller 28mm räcker. Det är ganska segt att behöva byta objektiv eller släpa på 3 olika kameror(vidvinkel, normal & tele).

Har inte tänkt fota bröllop så jag tänker släpa runt på olika kameror, samt tänker att ett 70-200 ofta passar bra i kyrkan på festen för då är man juh inte direkt nära....och ha ett vidvinkel/normal att byta med tror jag att jag fixar då jag inte fotar proffisionellt...utan bara vänner för skoj skull...iaf tills vidare ;)

Min erfarenhet av 20/2.8 är att det var smidigt, välbyggt och skarpt och brännvidden passade bra ihop med min 10D (också en 1.6x kamera).

Mina egna provbilder visade att mitt exemplar var skarpare än 16-35/2.8 vid 20 mm och 2.8. Det tycker jag är tillräckligt skarpt.

En 28:a blir ju inte direkt vidvinklig på din 20D, om det är den du ska använda det på.

thodan skrev:
Min erfarenhet av 20/2.8 är att det var smidigt, välbyggt och skarpt och brännvidden passade bra ihop med min 10D (också en 1.6x kamera).

Mina egna provbilder visade att mitt exemplar var skarpare än 16-35/2.8 vid 20 mm och 2.8. Det tycker jag är tillräckligt skarpt.

En 28:a blir ju inte direkt vidvinklig på din 20D, om det är den du ska använda det på.

Det är inte en vidvinkel jag är ute efter utan en normal.... så det va juh trevligt att höra att den funkar fint för dig!

Jag har ett 28 1.8 och är nöjd med det. Det är kanske lite "soft" men bra brännvidd på 1.6 crop. Blir ett normalobjektiv. Byggkvalitén är bra och det funkar bra.

Har även ett 70-200 4,0 L som jag är ruskigt nöjd med. Visst f/2.8 hade inte skadat men det var en budjetfråga för min del. Tycker 70-200 är klart skarpare än 28:an om man nu vill jämföra dom.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar