Annons

Canon EF 1200 mm f/5,6 L USM

Produkter
(logga in för att koppla)
kör med ett EF 100mm 2,8 macro med lite ättika mellan mitt UV-filter och gluggen. funkar mkt bra. vill man ha en konverter så den blir ännu mer tele så tar man en toarulle och tejpar fast med en rulle färsk silvertejp.
 
Okej Men funkar den ?

HAr för mig att den där 100mm är fett cool med fett mellan lincen...


Eller kommer den att få backfokus?
 
Liedberg skrev:
Intressant. hur blir de om man är 190 lång då?

Ja, det blir (förutsatt att du har ögonen längst upp på hjässan):

Sqrt(107,9*13) = 37,45 km

David, för dig blir det:
Sqrt(107,83*13) = 37,44 km

Alla uträkningar är avrundade till 2 decimaler, d.v.s. med en noggrannhet på 10 meter.
 
Nja david. backfokus får du inte. men du kan få en fisheye-effekt om du kör på de sättet. har själv aldrig prövat än.
 
Liedberg skrev:
Nej Robin, nu ska vi inte lämna ämnet här!

Jaaa tänk hur de skulle se ut när en dvärg går runt med ett objektiv på 20 kilo! dessutom har korta fötter ... Ojojoj.. vore ju mord o sälja den till dvärgen.. ne jag tycker försvaret måste godkänna alla..
 
Robin Gyllander skrev:
Hur tunn är luften för en dvärg och en som är 2 och 20 då?

Nä, nu är det någon annans tur att räkna. Formlerna hittar du här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Atmospheric_pressure

Har dock en känsla av att även om det går att räkna ut teoretiskt, så kommer skillnaden att vara ganska mcket mindre än övriga variabler såsom lokalt tryck (p.g.a. vind, temperaturskillnader etc), så i praktiken kan man nog säga att skillnaden är 0kg/cm2.

(Gud, hur orkar jag svara seriöst på sådana här frågor....vin i kombination med fotosidan och att vara uttråkad är nog inte så bra egentligen...)
 
mannbro skrev:
(Gud, hur orkar jag svara seriöst på sådana här frågor....vin i kombination med fotosidan och att vara uttråkad är nog inte så bra egentligen...)
Blir oroad av hur många som är fulla på fotosidans forum.
 
Robin Gyllander skrev:
Är det så coolt?

Har aldrig påstått att det är coolt, dock roligt! För en sann Canonist är det lite som att få besöka en berömd katedral för katolikerna. Lite aha! upplevelse är det allt med en 1200/5.6L då det inte är var dag du ser en. (Fick ta lite bilder med det sist, men denna gång lär det väl vara inlåst i en monter.)
 
mannbro skrev:
Ja, det blir (förutsatt att du har ögonen längst upp på hjässan):

Sqrt(107,9*13) = 37,45 km

David, för dig blir det:
Sqrt(107,83*13) = 37,44 km

Alla uträkningar är avrundade till 2 decimaler, d.v.s. med en noggrannhet på 10 meter.
Kan inte stämma. Det sägs att en man som är 1.80 kan se max 5 km av marken då han själv står på marken (typ då han står mitt på Vänerns spegelblanka is o kollar efter färdigborrade pimpelhål;-)

Spänner man en stålvajer "över" vättern mellan strandkanten vid Jönköping och Askersund så hamnar vajern 330 m under ytan på halva sträckan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.