Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 1200 mm f/5,6 L USM

Produkter
(logga in för att koppla)
Sjön är inte djup nog heller, så det blir ännu mer hypotetiskt än så.
Fast bottnen på Vättern ligger lägre än bottnen på Vänern, trots att Vätterns yta ligger betydligt högre.

Jag vet inte hur Oscar tänkte ovan, men tokigt blev det.
Jordens omkrets är ungefär 40000000 meter. Det ger en radie på 6366198 meter.
Drar man två radier, en till där du står och en till där man ser horisonten, och sedan dessutom ritar en linje mellan där du har ögonen längs den första radien och där den andra skär jordskorpan, då får du en rätvinklig triangel.

Är man då 100 meter upp i luften får man att
(6366198+100)^2=6366198^2+x^2, vilket ger x=35700 meter.
Har man istället ögonen 1.8 meter över backen får man (6366198+1,8)^2=6366198^2+x^2, vilket ger x=4790 m.
 
Senast ändrad:
Re: Canon EF 1200mm f/5.6L USM

Jordi skrev:
Såg en del andra mindre trovärdiga combos.
Tex. EOS-1Ds Mark II + EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM
Är det sant eller är det humor att ljuga här?
Det är en vanlig kombination. Det säger jag utan att ljuga. Finns ett stort fotoföretag i Sverige som jobbar med den kombinationen.
 
Med tanke på hur stort objektivet är, hur får folk plats med det i en väska?

Medföljer det möjligvis en custom väska vid köp?

Måste man sy en själv?

Jag hittar inga som passar hos våra svenska återförsäljare och tycker därför det låter motsägelsefullt när folk påstår sig ha det i sin kameraväska.
 
Det följer med hårda transportväskor till alla supertelen. Till en del mindre objektiv som 70-200/2,8 och 300/4 får man med en mjuk väska.

Detta var generöst, finns det plats för kameran i väskan också? Annars känns det inte som man borde kalla det för en "kameraväska", och då kvarstår problemet med att folk påstår att de har objektivet i sin kameraväska.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.