Annons

Canon EF 1200 mm f/5,6 L USM

Produkter
(logga in för att koppla)
Jeppe skrev:
..och rykten säger att Canon inte säljer för militärt bruk.. SÅ nu står det 1-1 ;)

Fler rykten?

Så jäkla långt är inte 1200mm

Själv har jag ett 1400/11L IS USM ;)

Får väl kontra med mitt (icke Canon) 1250/11 som jag för några år sedan okularprojicerade (en form av telekonverter) upp till hiskliga 20.000mm.

Inte helt skarpt, och tider på ca 1 min mitt på dagen. Blev också stora problem med skakningar från spegeln som tog lång tid att lägga sig. Men nära kom man....

musse1 skrev:
Jordi, måste tyvärr säga att det är ganska orimligt att du skulle ha en 1200 mm glugg.
Har inte tidigare hört om en amatörfotograf som lägger närmare en miljon på sin utrustning och att du säger att du var och köpte den i Japan... vad jag har hört görs den bara på beställning alltså inget objektiv man hämtar upp i en affär.

Lika orimligt som att den medlem som jag påstår
ljuga skulle ha den. Jag läser recensionerna
med stor glädje och hjälp inför kommande inköp.
Men om folk recenserar prylar efter att ha
sett dem på en mässa är funktionen meningslös.

Sandlådan

Vilken sandlåda hur gamla är ni och vad snackar ni om Varför lägger man upp en sådan tråd?????/ Bert

Bert du glömde nog en punkt eller två eller kanske ett par kommas i din mening där ovan.. hmm,, skärpings nu

Jordi skrev:
Varför har du då listat din egen maskinpark så utförligt?

För att det inte spelar någon roll för Magnus... Det är bara kolla hans bilder om man tvivlar på varför han har en massa fina saker i väskan...Det är inte bara för syns skull ;)

Skall bättra mig

Jag är lika dålig på svenska som den här tråden. Faktiskt kan tugget vara roligt att läsa. men denna tråd var nog den sämsta på länge.

Jeppe skrev:
..och rykten säger att Canon inte säljer för militärt bruk.. SÅ nu står det 1-1 ;)

Fler rykten?

Enda nackdelen är att ditt går i bitar om man vrider på fel ställe på det... :p

Jeppe skrev:

Fler rykten?

Försvaret utrustade sin "combat camera" grupp med enbart Canon. Det blev 30D, 5or, några 1:eek:r, lite macro grejor och en rad vita gluggar. Med alla videokameror (också Canon) så var det saker för en 500 000kr de shoppade.

Robert_Vallentuna skrev:
Försvaret utrustade sin "combat camera" grupp med enbart Canon.

Ska de slåss med kamerorna?

Naj, naturligtvis så säljer Canon även till militären. Men det var mer som en motvikt i ryktesspridningen..

Ett rykte om EF 1200/5.6L var att man var tvungen att berätta vad det skulle användas till. Däremot är jag ganska säker på att det bara tillverkas på beställning.

Räcker 500.000? Det låter lite. Det finns ju medlemmar på FS som nästan matchar det ;)

De ville vara säker på att få bilder med sig hem så de satsade på stabila och robusta saker... ;)

Det var bara 10 hus och 3 video kameror om jag minns rätt. Försvaret behöver inte heller betala någon moms.

Minns jag inte helt fel så var man tvungen att ha försvarets godkännande för att få inneha ett 1200/5.6L. Åtminstonde deras godkännande för att få beställa ett. Stämmer bra att det tillverkades bara på beställning.

Robert_Vallentuna skrev:
Minns jag inte helt fel så var man tvungen att ha försvarets godkännande för att få inneha ett 1200/5.6L. Åtminstonde deras godkännande för att få beställa ett.
Det har jag lite svårt att tro på. Vilket lagrum skulle det handla om då?

froderberg skrev:
Jag tror möjligen att det ryktet kan röra sig från canons 5200/11 som vägde 100 kilo och som fanns på 60-talet. Det påstås att det använts till gränsövervakning.

Väcker minnen från ungdomstiden ;-) När jag sommarjobbade i fotoaffär i mitten på 60-talet fanns det objektivet med i Mobackers (dåtidens Canon-agent) katalog. Jag vill minnas att det kostade runt 60.000:- och något år senare stod det "uppgift på begäran" Tidningen Foto hade en artikel om optiken, en bild visade den monterad på ett (om jag minns rätt) FT-hus -som såg ut som en fluglort i änden på röret.

Robert_Vallentuna skrev:
Minns jag inte helt fel så var man tvungen att ha försvarets godkännande för att få inneha ett 1200/5.6L. Åtminstonde deras godkännande för att få beställa ett. Stämmer bra att det tillverkades bara på beställning.
Det där kan vi direkt avfärda! Det är bara ett av många osanna rykten kring detta mytomspunna objektiv, lite som alla myter kring 44 magnum "the most powerful handgun in the world".

Min far har sett ett 1200mm f/5,6L i en park i Malmö, så visst finns de.

/Pontus

aasaboe skrev:
När jag sommarjobbade i fotoaffär i mitten på 60-talet fanns det objektivet med i Mobackers (dåtidens Canon-agent) katalog. Jag vill minnas att det kostade runt 60.000:- och något år senare stod det "uppgift på begäran"

Jag har alla de där gluggarna i en canonkatalog från 60-talet som jag inte gör av med.

Nikon har också en del lustiga gluggar som 300/2, 1200-1700/8, 2000/11, 6/5,6 osv. Finns/fanns visst en butik i New York som har det mesta i nikonväg inne.

Men Carl Zeiss visade ju i höstas ett 1700mm som vägde 256 kilo och som passade till hasselblad. Var en beställning från en Shejk.

froderberg skrev:
Jag har alla de där gluggarna i en canonkatalog från 60-talet som jag inte gör av med.

Förstår att du håller hårt i den rariteten! Skulle vara kul med några d:eek: från Brendler & Åkerberg, en fantastisk "allt i allo"-agent.

det jag kom med var inga rykten.. vet att de har ett gäng 1 serie, men vilka gluggar har jag ingen aning om.. förutom att det är moderna saker och inga 100kg klumpar..

laan skrev:
Rykten säger att militären har specialbeställda objektiv från canon som kan ta "porträttbilder" på flera kilometers håll.

Med porträttbilder misstänker jag att man menar möjlighet att identifiera iofs..

Det finns alltså möjligen ett par sådana objektiv i sverige..

Var utrustningen kommer ifrån vet jag inte, men du har rätt i att kustförbanden har extrem fotoutrustning, betydligt "värre" än 1200mm som ju inte är så särskilt extremt (mitt 200-500 Tamron ger med 1,4x extender motsvarande 1100mm c:a för ff och jag har inte sett säpo i krokarna...). Det var ett ordentligt bråk kring det för ett antal år sedan när värnpliktiga plåtade toplessbrudar som solade MYCKET långt ifrån militärens anläggningar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar