Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 1200 mm f/5,6 L USM

Produkter
(logga in för att koppla)
aasaboe skrev:
Var utrustningen kommer ifrån vet jag inte, men du har rätt i att kustförbanden har extrem fotoutrustning, betydligt "värre" än 1200mm som ju inte är så särskilt extremt (mitt 200-500 Tamron ger med 1,4x extender motsvarande 1100mm c:a för ff och jag har inte sett säpo i krokarna...). Det var ett ordentligt bråk kring det för ett antal år sedan när värnpliktiga plåtade toplessbrudar som solade MYCKET långt ifrån militärens anläggningar.
vad för Gluggar har de då, inte till vanlig slr va?
 
Sebastian Skarp skrev:
Gammal tråd, jag vet... men det finns ett begagnat 1200 5.6L på BHPhoto i New York för 99.000 USD = 631687kr med dagens växelkurs (1 usd = 6.38 sek).

Guldläge att slå till nu med den låga dollarkursen alltså! Någon som vet hur skarpt objektivet i fråga är?

Om alla på fotosidan lägger en hundring var skulle vi kunna köpa in det och betala både tull och moms med gott samvete!
 
Senast ändrad:
Fasen vad roligt att B&H fått in ett. Skall snart dit så då kanske man får se ett för andra gången i sitt liv. Man kan fråga sig vad den som bytt in det köpt i stället?
 
Robert_Vallentuna skrev:
Fasen vad roligt att B&H fått in ett. Skall snart dit så då kanske man får se ett för andra gången i sitt liv. Man kan fråga sig vad den som bytt in det köpt i stället?
Är det så coolt?
 
Jag köpte ett beggat Canon 1800mm 1,2 med dubbel IS, av en kille i tensta.

Den är rätt skön fick pröjsa 900000 kr i en väska.


De va billigt för jag kan plåta göteborg från stockholms stadshus.
 
Att du inte satsar på att köpa 1200:at på B&H oxå. Vänd det bak-å-fram mot ditt 1800:a, använd silvertejp. Då får du nog hyfsat bra makro...
 
Arne S skrev:
Att du inte satsar på att köpa 1200:at på B&H oxå. Vänd det bak-å-fram mot ditt 1800:a, använd silvertejp. Då får du nog hyfsat bra makro...
Skulle väl funka bäst med ett 14mm.
128:1 det är makro.
 
Men jag plåtar ju till göteborg ! ligger södertälje längre bort än göteborg ? nu är jag inte med...

Kan nån förklara för mig. Eller ska jag sätta på en X2, Kanske kan jag nå malmö då för jag menar de där med att jorde är rund... de vet vi ju att de inte stämmer...
 
Skybolt skrev:
Men jag plåtar ju till göteborg ! ligger södertälje längre bort än göteborg ? nu är jag inte med...

Kan nån förklara för mig. Eller ska jag sätta på en X2, Kanske kan jag nå malmö då för jag menar de där med att jorde är rund... de vet vi ju att de inte stämmer...
Sluta ljug nu.
 
Emil-G skrev:
Duktig pojke. Hur långt kan han se från Stockholms stadshus då? (Du får anta att jorden är ett perfekt klot med konstant radie)

Tornets höjd är 106m, så om man står på taket och är två meter lång:

36,47 km (till horisonten)


Uträkning:
a = Sqrt(h*13)

a = avstånd i km
h = höjd över havet i meter

Edit: Förtydligat uträkningen
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.