Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 100mm f/2,8 USM, reparation?

Produkter
(logga in för att koppla)

houser

Ny medlem
Hej!

Jag lyckades för ett bra tag sedan tappa mitt 100mm i golvet och nu ger objektivet ett ERR 01-fel och visar bara bländarvärde 00. Jag ringde då och pratade med Mattssons i Lund och utifrån det samtalet förstod jag att Canon mycket väl kan reparera objektivet, men att det då också skulle kosta en bra slant då garantin gått ut.

Tittar jag på nätet så finns det gott om folk som klarar av att fixa sånt här alldeles på egen hand, men jag känner mig inte modig/kompetent nog att våga mig på att ens öppna objektivet.

Gängan är bra mycket mer trög nu än före fallet, men jag ser inget som ser uppenbart fel ut.

Så, min tanke är att... om någon som har gjort något liknande och känner på sig att "aha! Jaja, det där vet jag vad det är, det är inget komplicerat!" så får man gärna höra av sig. Jag känner att jag inte har så mycket att förlora då det i princip kostar lika mycket att köpa ett nytt begagnat som att reparera mitt befintliga.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.