Annons

Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 IS USM Zoom Lens

Produkter
(logga in för att koppla)

bjorn_surfer

Ny medlem
Hej!

Jag har två frågor å är himla tacksam för svar!

Jag har en Canon EOD 300D.

Till denna kamera skulle jag vilja ha ovan objektiv (Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 IS USM Zoom Lens) och undrar nu om jag kan utnyttja objektivets kapacitet med min EOS 300D kamera utan några märkbara kvalitetsförluster?

Den andra frågan lyder: Hur funkar canons båda extendrar (1.4 och 2.0 gångers förstoring) ihop med objektivet och mitt kamerahus? Jag förstår att ljusinsläppet begränsas men vad innebär denna kombination i övrigt? Blir det tex. i förlängningen även en kvalitetsförlust?

Hoppas mina frågor vara hyfsat tydliga. Jag vore tacksam för svar för jag går i köpartagen från USA!

mvh

Björn

Det objektivet funkar alldeles utmärkt på en 300D, på den fronten lär du inte bli missnöjd. Ser inte vilka kvalitetsförlusterna skulle vara i relation till kameran.

Telekonvertrar passar rent fysiskt (canons konvertrar går inte att använda med alla objektiv, men med detta går det bra). Notera dock att du blir av med AF redan med 1.4x-konvertern (största bländaröppning blir mindre än f/5.6).

Telekonverter innebär alltid en kvalitetsförlust, även om jag kan tänka mig att 1.4x-konvertern kan ge helt OK resultat med zoomen. Däremot så är det inte helt lätt att få ut skarpa bilder ur ett långt tele med dålig ljusstyrka som blir resultatet... 2x-konvertern skulle jag välja bort i det här läget; det blir helt enkelt för dålig ljusstyrka för att det ska bli användbart annat än i undantagsfall. Redan 1.4:an kan kännas tveksam av samma skäl, tycker jag.

Jag är säker på att någon med förstahandserfarenhet av just den här zoomen in kombination med olika konvertrar kan ge mer svar på tal :eek:)

Hej

Kan bara bekräfta. Har haft 300D och har 100-400 samt TC

På min 1D så fokucerar den auto till f=8, så där kan man ha en 1,4TC och det ger acceptabelt resultat.

Dock, om du är bra på manuell fokucering kan du ha telekonverter, men jag har haft svårt att få exakt fokus även om kameran tänder upp fokuspunkten även i M läget.

Roine

menar du allvar.... 1.6 x 1.4 x 2.0 x 400 = 1792 bl 16...

absolut ingen lösning att rekommendera, personligen är jag ytterst tveksam att anv konv överhuvudtaget.

Mvh

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar