Annons

Canon DS1 MarkII

Produkter
(logga in för att koppla)

slatten

Aktiv medlem
Jag försöker förtvivlat få min Canon ds1 MII att fungera med canons softvara hadde en gammal skiva till en tidigare Canon kamera som jag sedan uppgraderade till dom senaste versionerna.
Är det någon som kör W7 64b men Canon ds1 MII och fått det att fungera? Har någon en orginalskiva till min kamera är jag väldigt intresserad.
 
Sedan går man in på Canons hemsida där finns en lista men win 7 64b verkar inte vara supporterat.
Sedan försöker jag hitta TWAIN till kameran och det tycks inte finnas heller. Ska man verkligen behöva köpa en pc till och köra XP på bara för och få funktionen att se den nytagna bilden i datorn
 
Sedan går man in på Canons hemsida där finns en lista men win 7 64b verkar inte vara supporterat.
Sedan försöker jag hitta TWAIN till kameran och det tycks inte finnas heller. Ska man verkligen behöva köpa en pc till och köra XP på bara för och få funktionen att se den nytagna bilden i datorn

Du kan använda programmen till bägge versionerna av Windows 7.
Kolla på 60D t.ex. som jag kör med på Win 7/64b

/ Lasse
 
Hmm konstigt men kör du USB eller firewire? jag hittar nämligen inte Twain för just min kamera?
Och jag har installerat dpp som verkar fungera men just att ta bilder verkar inte jag få igång?
 
Så nu äntligen lite framsteg. Efter veckor av labbande och kontakt med Canon suport , så fungerar inte Eos 1ds M II i W7. Så nu har jag fått tag i en xp maskin och fick igång Canon ut. och allt fungerar klockrent. Så laddar jag ned Capture One Pro trail. Den snurrar igång fint men softvaran hittar inte min kamera. Så jag kan fortfarande inte ta bilder rätt in i datorn. Jag var ute efter Captures all fina funktioner. Någon som har en ide om vad som är fel, eller vad jag gör för fel.
 
Så nu äntligen lite framsteg. Efter veckor av labbande och kontakt med Canon suport , så fungerar inte Eos 1ds M II i W7. Så nu har jag fått tag i en xp maskin och fick igång Canon ut. och allt fungerar klockrent. Så laddar jag ned Capture One Pro trail. Den snurrar igång fint men softvaran hittar inte min kamera. Så jag kan fortfarande inte ta bilder rätt in i datorn. Jag var ute efter Captures all fina funktioner. Någon som har en ide om vad som är fel, eller vad jag gör för fel.

Det är 1Ds MkII vi pratar om va? Ett par pointers:

- Du måste använda firewireporten. USB är endast till för direct print
- 1 Ds MII fungerar inte ihop med 64-bits operativsystem av någon anledning
 
Ok jag var lite tunn med info

Kör numera
Canon ut och där fungerar allt även att ta bilder remote

Men i Capture One fungerar allt utom att ta bilder remote

Win XP home 32b
SP3
Wic
Net 4
Twain 5.5 från canon
Canon eos 1ds mII

Michael
 
Ah, sorry. Läste slarvigt. Har sett tusen trådar om det där med firewire/USB på olika forum.

Har ingen erfarenhet av capture one dessvärre.

Fredrik
 
Ingen fara Fredrik. Jo jag har lagt ned åtskilliga timmar på detta, lösningen verkar att vara en ny eos Mark III
 
Ingen fara Fredrik. Jo jag har lagt ned åtskilliga timmar på detta, lösningen verkar att vara en ny eos Mark III

Då blir det billigt och bra. En tanke - har du testat med direktfångsten i Lightroom? Jag har ju som sagt ingen erfarenhet av funktionerna i Capture One, men det kanske kan vara värt ett test?
 
Kollade in Capture One på hemsidan, verkar intressant men väldigt avancerat. Hittade dock detta:

***********

Additionally Capture One 6.1 Pro has tethered support for the following cameras:

Leaf: Aptus 75S, Aptus 65S, Aptus 54S, AFi 7, AFi 6, AFi 5, Aptus 75, Aptus 65, Aptus 22, Aptus 17
Canon: IS Mark IV, 1Ds Mark III, 1D Mark III, 5D Mark II, 7D, 60D, 50D, 40D, 550D/Rebel T2i, 500D/Rebel T1i, 450D/Rebel XSi, 1000D/Rebel XS. Some older Canon models may work to some extent but no support is provided for these.
Nikon: D3s, D3x, D3, D700, D300, D300s, D200, D90, D80, D60, D5000, D40x, D40.

***********

Verkar som att tethering lags till i den senaste versionen, och add de då har valt att inte inkludera support för Mark II:an.
 
Hmm konstigt jag har just pratat med suporten på Phase one och dom nämde inget om detta. Men ska kika lite vidare. Ja programvaran är super, jag kan ta studiobilder eller macro rätt in i i pc:n och se bilden1 sec efter den är tagem. Jag ser direkt skärpa tonomfång osv. Använder knappt fhotoshop numera.

Michael
 
Hmm konstigt jag har just pratat med suporten på Phase one och dom nämde inget om detta. Men ska kika lite vidare. Ja programvaran är super, jag kan ta studiobilder eller macro rätt in i i pc:n och se bilden1 sec efter den är tagem. Jag ser direkt skärpa tonomfång osv. Använder knappt fhotoshop numera.

Michael

Hej, om det framförallt det du är ute efter så gör Lightroom precis samma sak. Kag har inte testat med 1Ds men väl med en 5D. Bara att skjuta, bilden kommer upp direkt, sedan kan man direkt välja att applicera lite justeringar om man vill medan man har den uppe (med LRs inbyggda rawkonverterare).

1Ds Mk II stöds iaf enligt Adobe:

http://kb2.adobe.com/cps/842/cpsid_84221.html
 
Jag har funderat i dom banorna men problemet är att i botten ligger win7 och där finns ingen support för 1394 driver till eos d1ds MII. Så även om jag får programmet att snurra i virutuelt xp mode hittar operativet inte kameran.
 
Fredrik

Jag laddade ned e tidigare version av capture one 5.02 och nu fungerar det. Men det visste inte supporten på capture one så tack för hjälpen
 
Ja men nu ska vi gå vidare ska bara försöka få det att lira i win7, pratade just med suporten och dom säger att det inte ska vara några problem ev är kamerans firmvare lite gammal men jag hade den på service för två månader sedan och den borde vara uppdaterad i alla fall stod det så på fakturan
 
Så nu har jag även laddat in 6 pro versionen och den fungerar med XP. Ska försöka flytta allt till min prodmaskin med win7 64b. Och fase one har lovat att hjälpa till med fjärrsupport och se om dom kan lösa detta, vilka underbara killar. Nu får dom på Adobe svårt att hänga med i svängarna.
 
vet inte om du tänkt köra att bearbetning på XP, men WIn 7 XP mode kanske kanvara något annars. virtuell XP i 7an, tror den är gratis tom...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.