Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon D-60 testad

Produkter
(logga in för att koppla)
Ååhhh... Man blir ju inte mindre sugen efter att ha läst den precis. En överraskning var att den var så extremt bra till nattfoto. Totalt brusfri bild efter 4 minuter exponeringstid...
Jag har redan pengarna i näven..:D
 
Har också läst den och längar till jag får min kamera. Föresten vet nån när den kommer till sverige exact och är de nån annan som köpt den via cyberphoto?
 
Då kanske man skall lägga in att jag hämtat ut två EOS 1D som jag lånar av tidningen på obestämd framtid!;)

Nån som är sotis!?
 
Calle: du är verkligen kåt på D60:n :), det är väl du som har startat varenda diskussion om den?

Andreas.
 
Calle: du är verkligen kåt på D60:n , det är väl du som har startat varenda diskussion om den?
Nä, det här var den första diskussionen jag startat på länge. Däremot har jag varit med i en del diskussioner om D60.
Och kåt blir jag verkligen inte på en Canon. Jag väntar på D100!
 
Det blir en D60 för mig eftersom jag kör Canon, men visst är man nyfiken på D100 ändå... Har någon sett en review eller ens några testbilder från den kameran någonstans? Meddela gärna här, den som hittar något.
Phil Askey har varit tyst några dagar nu. Jag hoppas att han leker med en D100 inför en review.
 
Någon som vet om D60 är snabbare mellan avtrycke och "exponering" än sin föregångare!? D30 var ju HELT oanvändbar till Sport!
 
D30 var/är ingen kamera för sport

Det finns andra kameror för sport, och då får du punga ut med lite mer flis. Varje kamera har sitt verksamhets område. Pris där efter.
 
JO, men jag har för mig att canon lanserade det som en yrkeskamera?? Då skall den väl klara sport!?
 
Det finns yrkesfotografer som inte fotograferar sport.

Canon har två digitala yrkeskameror. EOS 1D för de som kräver snabbhet och bland annat fotograferar sport. De har uppnått snabbheten genom att minska lite på bildkvaliteten, mindre pixlar.

EOS D60 är till för de som inte kräver snabbheten, men vill ha bättre bildkvalitet. Reportage för magasin och liknande kan vara en marknad för kameran.
 
Självklart fotar inte alla yrkesverksamma fotografer sport. Men gör man en yrkeskamera skall det väl gå att fota sport med den!??! Skall man använda D30 till i stort sett allt tills man kommer till sportarenan och då måste man byta kamera till en traditionell med film?! Praktiskt!
 
Sen så har väl inte D60 lanserats som en yrkeskamera heller i samma mån som 1D? Den lanserades väl som en kamera för lite mer avancerade amatörer och semiproffs (rätt)? Och man kan inte göra en kamera som passar alla ändamål heller, Canon lyckades göra en riktigt bra digital systemare till ett rimligt pris, skulle ni ha haft med den hastigheten ni efterfrågar så hamnar vi på priser som för en 1D så sluta klaga över småsaker!
Man byter väl till en EOS 1D?
Så ska det låta :D :D

/Malm
 
NiklasK skrev:
Självklart fotar inte alla yrkesverksamma fotografer sport. Men gör man en yrkeskamera skall det väl gå att fota sport med den!??! Skall man använda D30 till i stort sett allt tills man kommer till sportarenan och då måste man byta kamera till en traditionell med film?! Praktiskt!

Vi kan vända på ditt resonemang. När jag fotat sport och skall sedan gå därifrån och ta bilder av idrottsmän till ett magasin så måste jag byta till D60. Praktiskt!:D

Antingen kan man bli arg på Canon som inte lyckas göra en snabb kamera med 6Mpixlar eller så får man acceptera att EOS-1D och EOS-D60 representerar teknikens frontlinje och att Canon har fått göra ett val, snabbhet eller hög upplösning. Högt pris eller lägre pris.

Jag tycker att Canon har gjort ett bra val, och är det viktigt att fotografera sport så finns EOS-1D.

p.s. Görs inte storformatkameror för yrkesverksamma fotografer? Jag tvivlar att de kamerorna går att använda till sport. Varje uppdrag har sitt specifika verktyg!
d.s.
 
Calle S skrev:
Nä, det här var den första diskussionen jag startat på länge. Däremot har jag varit med i en del diskussioner om D60.
Och kåt blir jag verkligen inte på en Canon. Jag väntar på D100!

Hmmm... Det är någon som har startat två andra dikussioner om D60:n är det Jeppe kanske??? Eller är jag helt ute och vimsar?

Andreas.
 
Kan man inte göra en kamera som passar alla ändamål!?? Jag fotar ALLT med min EOS 1v! Vet inte vad jag inte skulle kunna fota med den..
 
12 cm bladfilm:)
Förresten så använder du väl inte en 20-600/1.8L zoom till din kamera? Det händer väl att du måste byta objektiv? och du kan väl inte exponera allt med en Velvia 50? Ibland måste du väl använda snabbare film?
 
Kan man inte göra en kamera som passar alla ändamål!?? Jag fotar ALLT med min EOS 1v! Vet inte vad jag inte skulle kunna fota med den..
Ja, nog skulle det vara trevligt om man kunde använda småbild till allt, men så är det ju tyvärr inte. Idag stog jag fyra timmar i en skylift, plåtandes en flygel sex meter upp i luften. Och lite höjdskräck har jag ju...Bilden ska göras i alla möjliga format, från 3 cm i annonser till affisch-reklam. Då ser man att det är skillnad på småbild och 120 film. Hade jag kunnat använda min F3 hade rörelsefiheten och snabbheten varit underbar. 36 rutor på raken, nu måste jag byta magasin efter 12 rutor. Visserligen har jag fyra magasin, det blir 48 bilder, men att slippa byta stup i kvarten vore skönt.
Men kvalitets-vinsten gör det hela värt det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.