Annons

Canon D-60 testad

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok Ok! Nu pratar vi om olika saker. Förstår om du inte vill fota sådana uppdrag med småbild. När jag pratar yrkeskamera så menar jag en kamera för pressbilder och när jag tar sådana vill jag inte ha en kamera som inte duger till allt! Jag tror inte du tar med dig mellanformataren om du skall fotografera en trafikolycka och se åka på en fotbollsmatch. Då tror jag du vill ha en småbildskamera med film eller en EOS1 D eller motsvarande?!;)
 
Jag tror inte du tar med dig mellanformataren om du skall fotografera en trafikolycka och se åka på en fotbollsmatch. Då tror jag du vill ha en småbildskamera med film eller en EOS1 D eller motsvarande?!
Nä, det har jag mina Nikon till. Inte för att jag varken plåtar olyckor eller sport...
Men förr använde man faktiskt Hasselblad till press, fanns ju inget annat. Innan dess Speedgraphic. Min gamla chef berättade att man hade två plåtar med sig på ett jobb, tre exponeringar på själva uppdraget och en ruta kvar om nåt hände på vägen hem.
Sen hade man magnesium-blixtar. TTL på den tiden var mängen pulver man hällde i blixt-skopan. Knappast bättre än idag, men coolare!
 
Calle S skrev:
Knappast bättre än idag, men coolare!
Sten-coolt! :D Och vilka bilder de lyckades ta ibland. Det fanns en legendarisk pressfotograf på maffia-tiden som hette Wee-Gee eller nåt sånt. Hans bilder var helt otroliga, och då hade han bara några enstaka plåtar med sig.
Det vore kul att ha en sådan kamera. Vilket var blad-formatet? 9x13?
 
Det vore kul att ha en sådan kamera. Vilket var blad-formatet? 9x13?
Vet inte vilket format, men vad jag vet är att han var den enda cilvilpersonen N.Y som fick ha polisradio på den tiden. Sen hade han labbet i bilens baklucka för att kunna soppa snabbt och lämna bilderna till tidningarna.
 
Det finns en hyfsad film med Joe Pesci i huvudrollen som är influerad av Wegee.

Någonting med ...öga... i titeln


Replik till berga:

p.s. Görs inte storformatkameror för yrkesverksamma fotografer? Jag tvivlar att de kamerorna går att använda till sport”.

Jag såg en Tv-sändning för fyra år sedan av en engelsk ligamatch. Nere vid ett av målen ser man en fotograf med 4x5" kamera på stativ. Han var coolast i stan den dan.
Han hade förmodligen ett 150mm objektiv som är normalobjektiv och sedan beskar han bilden för att få med ett småbildsutsnitt.
 
Undrar om inte denna tråden har tappat tråden så att säga :).

Från D60 till storformat på typ 10 inlägg....
 
D 60 inte snabbare!

Autofokusen verkar dessvŠrre inte vara snabbare Šn pŒ D 30, men kanske reagerar den lite snabbare pŒ avtryckaren.

Janne H.
 
Hej

såg detta på dpreview ang D60, reser ett varningens finger tycker jag.

"It underexposes like the d30 but at least its consistant (1/3-1/2 under ...almost always)"

hmm, verkar vara ett generellt Canon bekymmer... kan man väl leva med men värre är att AF fortfarande inte är bra;

"The D60's biggest flaw is the lousy, cheap, inexcuseable, inconsistant, unimproved, annoying, time wasteing, and generaly awful auto focus ...I've seen better AF in $250 point and shoots. Its a total failure in a $2200 camera especialy one geared (however slightly) towards pro's or prosumers or whatever they want to call them. The D60 is a great camera but its AF still sucks ...maybe not in tests ....or studies but it certainly sucks where it counts to me and thats in the studio."

ord o inga visor.

Läs hela tråden på

http://www.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=2481127


Mvh
Johan
 
Visst är det lite tråkigt, men det kommer inte hindra mig från att köpa en ändå ...:D
Jag är så van med min gamla fina EOS650(köpt 1988) som jag tycker är helt OK, och slöare än den kan den väl ändå inte vara?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.