ANNONS
Annons

Canon CashBack på 30D

Produkter
(logga in för att koppla)

nikitin

Aktiv medlem
Canon har nu en CashBack vid köp av olika tillbehör;

EF 300mm 4L IS USM (€150)
EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM (€150)
Fernglas 10 x 42L IS WP (€150)
EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM (€100)
EF 17-40mm f/4LUSM (€100)
EF 70-300mm f/4.5-5.6 DO IS USM (€100)
Fernglas 18x50 IS All Weather (€100)
EF-S 60mm f/2.8 Macro USM (€50)
Speedlite 580EX (€50)
EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM (€50)
MR-14EX (€50)
Fernglas 10x30 IS (€50)
Extender EF 1.4x II (€50)
Extender EF 2x II (€50)

Man kan även få ett extra CF kort.

mvh,
Niklas

nikitin skrev:
Canon har nu en CashBack vid köp av olika tillbehör;

EF 300mm 4L IS USM (€150)
---
Extender EF 2x II (€50)

Man kan även få ett extra CF kort.

mvh,
Niklas

Kan bara säga att cashbacken fungerar bra, fast det tar en fyra veckor eller så innan pengarna dyker upp - och det kan ta längre för vissa länder. Canon har nån tabell på hur länge det tar i medeltal.

Kortkampanjen är också trevlig. När jag köpte min 20D lovades det ett 256:ans kort - men de var slut så jag fick ett 512:an i stället! Bra så. Det är bra som backup, medan 256 nog hade varit lite för litet för det mesta.

Är det nån som har koll på den marknadsekonomiska tankegången bakom Canons kampanj? Jamena... visst, varför inte göra det så här, men... finns det faktiskt inget annat sätt att påverka hyllpriset ute i butikerna!? I grunden ligger väl bara ett intresse av att locka kunder med lägre priser. Är återförsäljarna så svåra att "påverka"?

/Andreas

Re: Re: Canon CashBack på 30D

Highweiss skrev:
...finns det faktiskt inget annat sätt att påverka hyllpriset ute i butikerna!? I grunden ligger väl bara ett intresse av att locka kunder med lägre priser. Är återförsäljarna så svåra att "påverka"?
Det är inte svårt men det är olagligt för en leverantör att påverka återförsäljarnas priser.

Re: Re: Canon CashBack på 30D

Highweiss skrev:

Är det nån som har koll på den marknadsekonomiska tankegången bakom Canons kampanj? Jamena... visst, varför inte göra det så här, men... finns det faktiskt inget annat sätt att påverka hyllpriset ute i butikerna!? I grunden ligger väl bara ett intresse av att locka kunder med lägre priser. Är återförsäljarna så svåra att "påverka"?

/Andreas
Tja; pängarna kommer i alla fall köparen till godo. Kann informera om at i Norge, hvor Cash-back inte är lagligt; är nettoprisen till fotohandlaren tillsvarande lägre. Men det ser man inte på priset över disk. Pängarna bliver i handlarens fickor.
mvh Erik

Cashback kampanjen är även ett ypperligt incitament för företagare att köpa mer utrustning. Cashbacken betalas nämligen ut direkt till ett konto (då ofta ett privatkonto). Ja ni förstår resten.

// Johan

Re: Re: Re: Canon CashBack på 30D

P.R. skrev:
Det är inte svårt men det är olagligt för en leverantör att påverka återförsäljarnas priser.

Men... om Canon sänker sina leveranspriser (eller hur det nu fungerar) så är det väl alltid nån återförsäljare som vill slå dom andra på fingrarna och sänker sitt utförsäljningspris lika mycket. Billighetsbutikerna försöker väl alltid pressa sina priser så att de är... billigast. Gör dom inte det i Norge, Erik?

/Andreas

Re: Re: Re: Re: Canon CashBack på 30D

Highweiss skrev:
Men... om Canon sänker sina leveranspriser (eller hur det nu fungerar) så är det väl alltid nån återförsäljare som vill slå dom andra på fingrarna och sänker sitt utförsäljningspris lika mycket. Billighetsbutikerna försöker väl alltid pressa sina priser så att de är... billigast. Gör dom inte det i Norge, Erik?

/Andreas
Hej AvW. Billigbutikkene; som andra; pressar inte sina priser mer enn nödvendig. Bara til en nivå som är konkurrenskraftig. Med lägre innkjöpspris kan jo da delar av denna stanna hos handlaren. Om inte kunden är god till at förhandla. Sammenliknar du N och S priser, ser man detta.
mvh Erik

Re: Re: Re: Re: Re: Canon CashBack på 30D

fujicanon skrev:
Hej AvW. Billigbutikkene; som andra; pressar inte sina priser mer enn nödvendig. Bara til en nivå som är konkurrenskraftig. Med lägre innkjöpspris kan jo da delar av denna stanna hos handlaren. Om inte kunden är god till at förhandla. Sammenliknar du N och S priser, ser man detta.
mvh Erik

Ok, men min poäng var att det alltid finns nån som vill vara liiiite mer konkurenskraftig än nån annan! Fast i praktiken är kanske den utvecklingen väldigt långsamt - priserna "faller inte på plats" en vecka efter att Canon ändrat sina leveranspriser. Anyway, vi Canonister kan ju vara glada över cash-back-systemet, själv drog jag in 250 euro när jag köpte hus + objektiv. Man klagar inte!

/Andreas

Blir lite nyfiken på reglerna. Om jag förstår det hela rätt så gäller detta bara om man köpt en 30D. Är det någon som tolkar det som att det räcker att köpa en av produkterna som har cashback utan kravet att köpa en kamera? Framgår det att man även måste skicka in kopia på att man köpt kameran?

Nyfiken hur ni tolkar reglerna kring detta, eller om någon har utnyttjat detta utan att behöva köpa kameran.

Du behöver inte på något sätt visa att du har köpt en kamera för att få pengar tillbaka. Så ja, du kan utnyttja checkarna utan att ha köpt en kamera.

/Daniel

Dom gånger jag utnyttjat Canons cashback har kravet varit att man klipper ut och skickar in streckkoden från orginalkartongen till produkten. Konstigt om det inte är så numera.

Vad jag ser så behöver du inte ha köpt någon kamera för att få cashback på objektiv m.m. Cashbacken får du då du har köpt ett objektiv, klippt ut dess streckkod från tillhörande kartong och skicka det tillsammans med kvittot till Ireland.

Däremot om du vill ha det värdefulla 256/512MB minnet så måste du ange en häftig promotion-kod (en klisterlapp från kamera-kartongen) och dessutom ange en 10-siffrig seriekod som står under kameran.

Kort och gott.

Där finns..
EF 300mm 4L IS USM
EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM
10 x 42L IS WP
EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM
EF 17-40mm f/4LUSM
EF 70-300mm f/4.5-5.6 DO IS USM
18x50 IS All Weather
EF-S 60mm f/2.8 Macro USM
Speedlite 580EX
EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM
MR-14EX
10x30 IS
Extender EF 1.4x II
Extender EF 2x II

och ingen av dom är väl 30D utan bara objektiv eller extenders eller blixtar (eller kikare).

Lite dumt skriven rubrik. Trådskaparen menar antagligen att om man köper en 30D får man cashback-häftet.

/Patrik

Aha!

Jag var nog lite trött i alla fall. Hade tänkt mig ett 17-40 + 30D så då blir det ju cashback på gluggen i så fall. Bara att tacka och ta emot. För min del blir det till att köpa prylarna i Schweiz eftersom jag bor här för tillfället. Men det fanns en länkt för Schweiz och det verkar gälla här också. Tidigara har jag handlat från Tyskland vilket funkat utmärkt. Billigare än i Sverige och med samma cashback verkar det som. Är det någon som funderar på att handla kan jag rekomendera technikdirekt. Det funkade väldigt bra för mig. Fick mina glugg på en vecka.

/ Joacim

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar