Annons

Canon cashback - ett luddigt koncept

Produkter
(logga in för att koppla)

Ezekiel

Medlem
Canon kan göra kameror, det ger jag dem, men vad det gäller systemet kring deras cashback blir man bara genuint besviken. Jag börjar seriöst undra om de verkligen vill man ska deltaga i kampanjen, de har ju gjort det så mycket svårare än vad det bör vara känns det som.

De la nyligen till ytterliggare n blankett man var tvungen att skicka med? Varför, det funkade ju tydligen utan den tidigare, så varför kommer behovet att begära den nu för?

Varför säga att man bör ha sina pengar inom 5 veckor när de uppenbarligen inte klarar hålla det tempot. Att ringa efter hjälp är uteslutet, deras telefontjänst kan inte svara på några frågor, och kameraförsäljaren hänvisar en att ringa till canon. Trevligt kretslopp, man kan lätt springa några varv utan att få några svar. Varför ska man behöva skeppa skiten till Irland? Kunde man inte skicka det till Canon i Sverige och de sköter vidare leverans?

Jag planerar att få mina 900 kronor tillbaka på kameran jag köpte, men det ser numera mörkt ut. Därför ber jag om lite hjälp, då Canons telefontjänst vid tre tillfällen inte kunnat ge några svar, inte heller visat något intresse att finna dessa till ett senare tillfälle.

Mitt problem i några väldigt enkla steg…

1. Endast 30D kamerhuset var slut när jag beställde. Jag fick 17-85 kitet, så numera stämmer inte mitt kvitto med streckkoden på min kartong? Hur löser jag detta anser ni kloka fotografer på detta forum? Canon visste i alla fall inte hur jag skulle göra, de föreslog att jag chansade och hoppades på att det skulle bli rätt, i annat fall att den som läste och bekräftade brevet och uppgifterna var på gott humör.

2. Vilken anmälningsblankett snackar canon om? http://canonlensacc2007.onlinerebates.com/main.aspx Konceptet är ju luddigt som aset själv, och Canon själva föreslog att jag struntade i blanketten, då de själva inte kunde svara exakt på vilken blankett som skulle med.

Det ser tyvärr ut som om jag får chansa på hur jag ska göra angående streckkoderna. Blanketten på punkt 2 får jag strunta i, den vet jag inte vilken den är tyvärr.

För att summera är jag mycket, mycket besviken på canon och hur de bedriver denna kampanj. Mest besviken är jag dock på deras kundservice som är den sämsta jag någonsin upplevt.

PS. Någon som har en aning hur många frimärken man ska slicka på för att brevet ska orka hela vägen till Irland?

Tacksam för svar på mina frågor, speciellt fråga ett som håller mig sömnlös. Någon kanske har suttit i samma sits och vet hur slipstenen ska dras.

Ha en fortsatt trevlig sommar...

// Jon
 
Se där.
Då var det mycket enklare när jag köpte min 400D. Pengar fick man inte, men man kunde få ett minneskort. Alltid något.
Då gick jag in på en internetsida, fyllde i namn, adress och en kod som stod på kartongen. Några veckor senare kom ett CF-kort med posten.

Tyvärr har jag ingen hjälp till dig. En sak förstår jag dock, och det är varför du måste skicka ditt brev till Irland. Det är ett led i den miljöbevarande strategi som har gjort att du idag inte kan dricka ett glas mjölk utan att det åkt 50 mil på lastbil och inte äta en fiskpinne som inte åkt 5000 mil med båt.
 
Låter problematiskt det där...
Vet inte hur hårt dom kollar på en sån där sak som att det inte stämmer till 100%.
Dålig av canon att inte kunna ge dig svar på dina frågor i alla fall.

I vilket fall frankerade jag med 4 frimärken när jag skickade in min cashback, fick förresten pengarna i veckan.
 
För mig har det fungerat klockrent...jag har skickat in och begärt pengar 2st gånger utan problem...Den blanketten du har hänvisat till är den jag har använt båda gångerna. Pengarna har till slut dykt upp på kontot.

När det gäller kvittot, så är det kanske inte Canons fel att du har fått fel kvitto, kontakta stället du har köpt kameran på och säg att du vill ha ett korrekt kvitto..
 
Ezekiel skrev:

1. Endast 30D kamerhuset var slut när jag beställde. Jag fick 17-85 kitet, så numera stämmer inte mitt kvitto med streckkoden på min kartong?

Jag köpte en 30d (endast hus) som låg i en kit-kartong för 30d + 17-85 där objektivet var urplockat.

I cashback-formuläret fyllde jag i att jag köpt ett 30d-hus och skickade in streckkod och kvitto.

Bekräftelsen att de mottagit min ansökan tog 1 månad och pengarna kom först efter ytterliggare 1 månad.

/carl
 
Ja dom lever iallafall

Tack för att du vill delta i vår "pengar tillbaka-kampanj" för EOS 20-
årsjubileum!

Kampanjen för 20-årsjubileet har blivit en succé och vi har tyvärr råkat ut
för förseningar. Det kan alltså dröja lite innan vi kan behandla din
begäran om pengar tillbaka.

Canon jobbar nu för fullt för att hinna med alla anmälningar och ber om
ursäkt för det besvär vi eventuellt förorsakar. Vi kommer att göra vårt
yttersta för att behandla återbetalningarna så snart som möjligt.

Om du har några frågor är du välkommen att ringa vår help desk på telefon:
0200-890 178.


Bästa hälsningar
Canon Svenska AB

Så det tar nog lite tid :)
 
apersson850 skrev:
En sak förstår jag dock, och det är varför du måste skicka ditt brev till Irland. Det är ett led i den miljöbevarande strategi som har gjort att du idag inte kan dricka ett glas mjölk utan att det åkt 50 mil på lastbil och inte äta en fiskpinne som inte åkt 5000 mil med båt.
Min typ av "humor"

F. ö. så är det väl inte hög prio. att skicka ut pengar. Även om Canon naturligtvis räknar med att inte alla skickar in kvitton så blir det nog rätt många ärenden i Europa som alla hanteras på ett ställe.

Tack för påminnelsen, Jag hade glömt att posta mina.
Har 1.500:.- att få tillbaka
 
Det finns hopp

Just när jag börjat misströsta totalt om återbetalning av 1100:- för en 70-200 så kom det ett mail om att min anmälan var registrerad.
Anledningen till min misströstan var att jag vid samma tillfälle skickade in en annan cashback-anmälan och den fick jag svar på för två veckor sedan.
 
Saxat ur länken som trådskaparen själv anger i första inlägget:

"To claim for your Cash Back, fill in this form and press the Register and Print button at the bottom of this page".

Kan det bli tydligare? Ja, det kan det tydligen, för man ställer dessutom upp en checklista i slutet av formuläret för att man inte ska missa nåt.

Vad är problemet? Att det tar tid? Det har väl inget med krångligheten att göra?
 
I mitt fall har det väl inte varit några problem. Det kändes dock lite underligt att 2 anmälningar som postades samtidigt, i samma brevlåda, besvarades med 17 dagar mellan svar 1 och svar 2.
Pengarna har man ju hunnit glömma så det blir lite extraslantar.
 
Canon-kampanj-klåpare!

Jag anmälde mig för återbetalning av mitt EF 70-300/4,5-5,6 IS USM. Nedanstående saxar jag från min webbdagbok (http://www.2good.nu/?id=845):

Den 17 juli fick jag e-post som berättade att återbetalningarna drog ut på tiden. Visst, helt okej.

Idag fick jag ett snigelpostbrev med meddelandet:

----- 8< ------

Tack för att du deltar i vår kampanj med kontantåterbetalning inför EOS 20-årsjubileum.

Vi har tyvärr inte kunnat sända några pengar till dig av följande skäl:

Inköpskvittot som du sände är daterat före kampanjperioden.

Tack för visat intresse. Vi beklagar de eventuella besvär som detta har orsakat dig.

----- 8< ------

På mitt kvitto står följande datum. Är de inte inom kampanjperioden från 2007-04-01 till 2007-06-30?

Orderdatum: 2007-05-25
Fakturadatum: 2007-06-12
Förfallodatum: 2007-06-12

Vad sjutton är för det för en klåpare som Canon hyrt in för att sköta denna kampanj? Kan de inte läsa datum som står enligt ISO 8601?

Morr!

\David
 
Uppdatering

Jag fick utmärkt service av Canons helpdesk. De Irländska klåparna som Canon hyrt in hade precis som jag misstänkte inte kunnat läsa datumet ordentligt. Nu bör ärendet fortlöpa som det borde gjort från början!
 
har skickat in 3 cashback men vad jag vet så har jag aldrig fått en krona tillbaka, en gång fick jag ett mail att de inte kunde betala pengarna till mitt konto, svarade dem men fick aldrig svar, mailade efter några månader och undrade hur det gick med utbetalningen men fick naturligtvis inget svar! Har inte orkat skicka in några nya cashback då jag ser det mer som lurendrejeri än seriöst!
 
Jag vet inte, jag tror man måste ha tur för att få tillbaka någonting inom rimlig tid.

I juni skickade jag in min cashback-ansökan. I juli skickade jag in en förfrågan hur det gick med min ansökan, nu i början av september fick jag ett svar där jag behövde komplettera med ett par uppgifter.
Drygt två veckor innan så hade jag redan fått hem ett brev angående samma sak, jag skickade in allting samma dag.
Idag fick jag ytterligare ett mail där det stod att jag behövde komplettera med uppgifter.

Det verkar omöjligt att få ett svar inom samma vecka, detta gör så det blir lite svårt att veta vad som egentligen är aktuellt för mig. Visserligen har jag inte prövat ringa in till deras kundtjänst men den kanske är lika dålig?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.