Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Blixt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jodå den passar men då får du ingen Ettl,plus att 550Ex kan synka på kortare tider på dom nyare kamerorna.

540ez + D30 = ingen automatik

540ez synkar inte ihop med D30:n fick jag erfara(köpte en)... Måste leta efter en 550ex...

Hur kan det va så? Tog för givet att det skulle funka. Det står ju inget om det nån annan stans är i D30 manualen...

Sid 96 i manualen>>
"Autoflash funktions are not avalible With EZ, E, EG, ML, or TL-series Speedlites"

//Oskar

Kan ju vara så att det inte står i 540 manualen eftersom den är äldre än D30 manualen? ;)

Jo tyvärr är det så att du måste ha en EX blixt för att det ska funka med D30 (380, 420 eller 550)

Klippt från www.teladesign.com/photo

"All current Canon digital cameras with hotshoes - both the D30, D60 and 1D digital EOS cameras and the non-EOS PowerShot Pro 70 IS, Pro 90 IS, G1 and G2 point and shoot digital cameras - support E-TTL only. Even Canon digital cameras with internal popup flashes are E-TTL only. (though if you want to use flash with a non-EOS camera you should probably check out Kevin Bjorke’s page for its limitations. Canon have also written a letter to D30 users concerning proper use of EX flash units)

This means that only EX flash units can be used with Canon’s current lineup of digital cameras. Older E and EZ flash units do not work correctly. You can sort of get the flash units to work in manual flash mode but no through the lens metering is possible.

This is presumably a cost-saving measure. Since digital bodies lack film they can’t use regular off the film flash sensors for TTL metering. The mirrorlike surface of a CMOS or CCD imaging chip has very different reflective properties from film, and so it takes a form of emulation for a digital camera to work with such a system correctly. And since Canon are clearly switching over to E-TTL in general, only supporting TTL on their new flash units for compatibility with older cameras, it’s not surprising that their digital products are E-TTL only. "

Så var det med det..

Ursäkta att jag kanske flikar in en icke hel relevant fråga man den hör ändå till ämnet blixar.
Jag funderer på antingen en 420EX, 550EX eller en Sigma EF-500 super. Någon som har någon erfarenhet av Sigman? Vet någon om den säljs i sverige och i så fall vart?

Jeppe>>
Jag menade inte att det skulle stått i blixtmanualen så klart... Men på te.x. cyberfotos hemsida står det ju bara att 540:n passar alla EOS....

Ja....vad vet dom... det är ju bara säljare med måttligt fotointresse...;)

Precis som SIBA och OnOff's säljare är måttligt teknikkunniga, då man i de flesta fallen vet mer än de när man ska köpa något...

Sensmoral:

- Lita bara på dig själv, din mamma och mig.

:D :p

Yes tack Jesper för den länken, letade desperat efter en 540 manual (märkligt nog svårt att finna på google) men se där fanns det ju! Även fast kanske inte så uttömmande så ändå nyttig för mig som är blixt novis.

»Andreas: Jag har Sigmas EF 500 Super och tycker den är just det, super. Man kan köra trådlöst med den också, precis som Canons. Jag är jättenöjd med den

Expert-butikerna säljer sigmablixtar och Björns Foto & video. Jag köpte den hos Björns foto för 2095:-

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar