Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon AF/Objektiv/Sigma

Produkter
(logga in för att koppla)
-Markus- skrev:
När ändå diskussionen är igång om 50mm objektiv hur är det med canon 50/1,8 mk1 är det med inner fokus eller inte
Menar du internfokus? Nix, det har den inte. Objektivets längd varierar alltså. Däremot roterar inte frontringen och den har en bra ring för manuell fokus. Den är byggd ungefär som 50/1.4USM men med bullrigare AF-motor...

Ett EF 50 f/1,4 USM kostar dock nästan 5000 kr.

Ett EF 50 f/1,8 II (som visserligen ska vara plastigare än ettan) får man för 1260 på www.cyberphoto.se. Tror de är billigast på just den gluggen...

Frontelementet på EF 50/1,8 II roterar inte vid fokusering.

Senast ändrad:
Om man inte känner för att lägga alla pengar på bra objektiv kan det nog vara kul med en standard 28-90 zoom. Jag menar det första man gör är inte att plåta bilder som ska säljas till bildbyråer som ska kunna skriva ut bilderna superskarpa på A3 papper. Har haft min EOS 300 med 28-90 i ett par månader nu och tänkte köpa Canons billigaste 70-300 tele (2000kr). Efter det blir det kanske 50 1.8 men det får nog dröja ett tag till. Jag är sån som uppgraderar efter hand istället för att köpa proffsgrejor med en gång.

Andreas.

pettersson skrev:
Om man inte känner för att lägga alla pengar på bra objektiv kan det nog vara kul med en standard 28-90 zoom.

Visst stämmer det nog. Men om man köper eos 300 hus för 3000:- har man 1000:- (paket med 28/90 kostar 4000:) till godo. Lägger man det plus några extra hundralappar borde man väl få ett hyffsat beg. zoomobjektiv? Tipsa gärna om något.

Vill också passa på och tacka för alla uttömmande svar, tips och idéer.

MVH
Jonathan

Men om man köper eos 300 hus för 3000:- har man 1000:- (paket med 28/90 kostar 4000:) till godo.

Vadå??

Scandinavinan tar 3475:- för sitt paket...

Cyberphoto tar 3438:-

Björns Foto o Video tar 3475:-

Möjligen tar din lokala experthandlare 4000:- men de brukar sälja med sigmas glugg istället..

Jeppe skrev:

Möjligen tar din lokala experthandlare 4000:- men de brukar sälja med sigmas glugg istället..

Jo, just det. Alla lokala fotoaffärer jag kollat på i Linköping/Norrköping tar 3995:- men även om det går och få billigare så blir det ju pengar över om man skippar standardobjektivet. Jag har 4-5000:- att göra av med för närvarande och har således 1-2000:- att lägga på objektiv om kamerahuset kostar 3000:-. Kom gärna med förslag. :)

Begagnat zoomobjektiv...hmm som då passar till ditt 28-90..

Tjaa.. ett 100-300/4.5-5.6 USM eller ett 75-300/4.5-5.6 USM men dessa kostar en slant.

Annars finns det ju alltid sigmas 75-300

eller varför inte ett Canon EF 80-200 som brukar kosta runt en 800-1000:- på privatmarknaden.

Okej typ såhär då:

EOS 300 med 28-80 3475:- (Ny)
Canon EF 80-200/4.5-5.6 II 800:- (Beg)
Motljusskydd till båda ovanstående 420:- (Nya)
Förvaringsväska Lowepro Nova 2 525:- (Ny)

Alla priser är från scandinavian.. (även 80-200, som du hittar under begagnatfliken, men då får du skynda dig)

Summa summarum: 5320:- + frakt...

Lysande...

28mm räcker långt till dig. Det är hyffsat stor skillnad på 35 och 28, men inte så stor mellan 28 och 24..

Så då bara en till fråga: Vad köper man för blixt, bör man köpa begagnat? Tipsa mig gärna både till eos300 och dynax 5... Gärna priser också så man vet. :)

Jeppe skrev:
Okej typ såhär då:

EOS 300 med 28-80 3475:- (Ny)
Canon EF 80-200/4.5-5.6 II 800:- (Beg)
Motljusskydd till båda ovanstående 420:- (Nya)
Förvaringsväska Lowepro Nova 2 525:- (Ny)

Alla priser är från scandinavian.. (även 80-200, som du hittar under begagnatfliken, men då får du skynda dig)

Summa summarum: 5320:- + frakt...

Lysande...

Ganska lysande förutom att du då inte har något riktigt bra objektiv. Ett 50/1.8 kan ge dig riktigt skarpa bilder och de kan inte de zoomar du föreslagit. Canons 75-300 är en riktig rysare...

Zion skrev:
...men även om det går och få billigare så blir det ju pengar över om man skippar standardobjektivet.

Därav svaret Mats... Vill han inte köpa ett 50mm så var nog detta zoomet ett av de bättre...

Jag vet att det är så (angående 50mm)

Men jag kände att eftersom hans frågeställning var av den karaktären så gällde det att anpassa svaret så att han blev nöjd..:p ;)

/Jeppe

Zion skrev:
Hur funkar Sigmas 70-300 DL macro? Är det nåt o ha?

Jag vet inte hur bra den är men jag kan rekommendera Sigma 70-300 APO Macro Super. Det är mycket konsumentzoom och en kul makrofunktion (endast i 300-läget) för pengarna.

Jag köpte min för en ganska billig penning av Björns Foto & Video (typ två och fyra eller nåt) men tyvärr har hans priser på Sigmagluggar gått upp sedan årsskiftet.
Tror dock att den fortfarande är billigare och något bättre optiskt än Canons 75-300.

Sen, vad gäller normalzoomar så ser jag inte varför man skulle bry sig om ett 28-80 när Canon har ett 28-90 Silver som är gjort just för EOS 300.
Canons EF 28-105 verkar också ha fått rätt bra kritik.

Senast ändrad:
Jeppe skrev:

Vill han inte köpa ett 50mm så var nog detta zoomet ett av de bättre...
/Jeppe

Vill och vill. Vad jag förstår av vissa tidigare inlägg är det svårt att få bra bilder med ett fast objektiv som nybörjare. Men jag hade nog tänkt att så småningom köpa ett sådant. 50mm alltså.

Det som är negativt enligt mig, är att Sigma har en diameter på 55 mm. Detta innebär att jag måste skaffa dubbla uppsättningar av allt eftersom jag utan att tänka efter köpte ett Canon 70-300 som har en diameter på 58 mm. Jag skulle givetvis valt Sigma på teleobjektivet med...

Var inte orolig Caroline, på Photax kan du köpa en step-up-ring som du skruvar i ditt objektiv med filterstorek 55mm, denna ring har nämligen storlek 58mm i andra änden och på så sätt behöver du bara ett filter av varje sort...ringen kostar c:a 50 kronor.

En zoomoptik är naturligtvis mycket smidigare än en fast 50, dock dyrare och möjligen lägre kvalité (beroende på optik). Vet inte om EOS300 finns i paket med canons 28-105, (finns med eos30:an) men det är en trevlig allroundptik med bra prestanda för pengarna. Dessutom har den USM för ljudlös fokusering. Har tidigare haft objektivet själv.

Zion skrev:

Vill och vill. Vad jag förstår av vissa tidigare inlägg är det svårt att få bra bilder med ett fast objektiv som nybörjare
Nej, det är inte så. Med ett billigt zoom får du i princip aldrig riktigt skarpa bilder. Ett fast objektiv ger ofta, eller åtminstone ibland knivskarpa rutor.
Det "svåra" är att du måste ta ett par steg framåt eller bakåt istället för att bara zooma men det får mig bara att känna mig mer aktiv.
Att du har två,tre bländarsteg i ljusstyrka till godo är en enorm fördel.
Fram till ~1990 såldes kameror alltid med fasta 50mm i paket. Utvecklingen går inte alltid framåt...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar