Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon AF/Objektiv/Sigma

Produkter
(logga in för att koppla)

Zion

Aktiv medlem
Vill bara inleda med hur mycket jag hatar försäljare... (Hoppas ingen tog illa upp... :rolleyes: )

Jag är skapligt mycket amatör när det gäller de tekniska detaljerna vad gäller det mesta men tycker det är oerhört kul att fotografera, både bilder ämnade för minne och bilder i "konst"-syfte. Har nu bestämt mig för att köpa en egen systemkamera och som alla andra nybörjare som skrivit på dessa forum har jag riktat in mig på Canon EOS300 och Minolta Dynax 5.

Jag har dock en fråga vad gäller det objektiv som följer med eos300. Dels kan man få med ett 28/90 Canon orginal objektiv eller om man köper på Expert ett Sigma 28/105. Enligt expert försäljarna är Sigma-objektivet ett mycket bra objektiv bla, bla, bla. Enligt en annan snubbe satt Canons AF i optiken och var därför oerhört beroende av objektivet för att fungera normalt och optimalt. Dessutom ansåg han att Sigma tillverkade skitobjektiv. Detta fakta betraktade en Expert-försäljare som rent skit-snack, och ytterligare en (canon-specialist) menade att Canon 28/90 var ganska uselt och att Sigma skulle funka lika bra. För mig som inte kan kontrollera själv på ngt sätt känner mig lite förvirrad över detta och vill naturligtvis göra det bästa köpet på denna budget nivå.
 
Sanningen är tyvärr att båda objektiven är ganska usla och knappt värda mellanskillnaden för enbart huset och ett komplett paket. Jag hade ett Canon 28-80USM till en EOS1000. Optiken var i klass med en normalbillig kompaktkameras optik. Skillnaden emot fasta objektiv är väldigt stor. Du ser lätt skillnaden på färger/skärpa/ljusstyrka på 10x15 kopior och även i sökaren.
www.photodo.se finns tabeller för optiska egenskaper för många gluggar på ett ganska objektivt sätt.

Om du har tajt budget föreslår jag att du köper
Canons mest prisvärda (och ett av Canons bästa...) objektiv 50/1.8 och skippar den billiga zoomen helt.
Med det kan du ta kniv-skarpa bilder med den härligt oskarpa bakrund man ofta vill ha.

Visst kan man kanske tycka att "allt duger för mig eftersom jag är nybörjare", men skillnaden finns där, och dåliga objektiv kan helt döda ett begynnande intresse för foto.

BRA zoomar är DYRA och kostar nya från 5-6000:- och uppåt... Begagnade är billigare och ofta bra köp. Rekommenderas!...
Riktigt bra "Proffs"-zoomar kostar från 10000:- och uppåt,men allra bäst är fasta objektiv.
 
Enligt en annan snubbe satt Canons AF i optiken och var därför oerhört beroende av objektivet för att fungera normalt och optimalt

Hahaha... det var ett av de roligaste uttalande jag hört på länge... tur han inte sa det till mig..
Nej så är inte fallet....Sigmas 28-105 vinjeterar rätt kraftigt (mörka hörn på bilden). Vilket kanske också är fallet med canons, vet faktiskt inte. Mats har helt rätt. Det är bättre att skippa paketet och köpa hus + ett 50mm som tillhör ett av canons bästa.
 
Jag är fullständigt oproffesionell och kan bara ge mitt uttalande som den glada amatör jag är.

Jag har både orginalobjektivet från Canon och Sigmas 28-80. Min personliga reflektion är att Sigma är mycket roligare då det har en macrofunktion. Dessutom har detta objektiv markeringar på, som vittnar om avstånd och sådana saker, vilket jag uppskattar.

Det som är negativt enligt mig, är att Sigma har en diameter på 55 mm. Detta innebär att jag måste skaffa dubbla uppsättningar av allt eftersom jag utan att tänka efter köpte ett Canon 70-300 som har en diameter på 58 mm. Jag skulle givetvis valt Sigma på teleobjektivet med... :(

Jag har personligen aldrig sett någon skillnad på resultatet i färg och dylikt mellan de båda objektiven. Jag har heller aldrig använt något objektiv för riktiga proffs och kan därför inte uttala mig i frågan kring mina objektivs dåliga(?) kvalitet.

MVH

Caroline
 
50mm

Både canon och minolta har 50mm för ca 1300 som är riktigt bra största skillnaden är att canon fokuserar med att rotera fronten och minoltan har innerfokus
 
Jag läste nog lite fel där :eek:

Jo AF-motorn sitter i optiken, men det gör sigmas också... mao. inte någon stor skillnad på vanliga canonobjektiv (med micromotor) och sigma/tamron/tokina osv.

Däremot är det stor skillnad om du väljer ett USM objektiv till din Canon. Då blir det skillnad.

Lägger du sedan lite pengar till såvdu får den riktiga (ringformade) USM:en. Då snackar vi stora skillnader i hastighet och ljudvolym.

Frågan är egentligen bara hur mycket pengar du kan avvara.

Ett 300 Hus kostar 3000:-
Ett paket med 28-90 kostar 400:- till
Ett förslag är att ta dessa 400:- och köpa ett 50/1.8 istället.

Liknande med minoltan då...
 
pris... blixt...

Det låter ju som ett bra alternativ det där med 50/1.8. Vad kan ett sådant tänkas kosta? Fungerar det lika bra till Minoltan?

Och sen en ytterligare fråga: Borde det inte vara en bra idé att köpa en blixt till? Den inbyggda torde väl inte vara alltför användbar i varken canon eller minolta (antar att de är likvärdiga). Slits blixtar mycket eller går det bra att köpa begagnat?

Jag är lite rädd för att köpa begagnade objektiv, man vet ju aldrig hur de blivit behandlade så att säga...
 
Ett Canon 50/1.8 II kostar en 1300-1400:-
En bra blixt..lika mycket. Vet du med dig att du ska ta mycket innomhusbilder så är en extern blixt ett måste, samt en omni-bounce. Det är en mycket bra investering.

Omnibounce är en diffusor som sätts ovanpå blixthuvudet och hjälper till att sprida ljuset och samtigt ge ett mjukt ljus.
 
Tänk också på att om du har en 50/1.8 så behövs blixt inte alltid. Med bländare 1.8 så kan du ha 2-3 gånger så kort slutartid jämför med normalzoomen som följer med.
 
Jag skulle vilja säga så här: Ett 50/1.8 är väl ett otroligt mycket bättre objektiv än någon av zoomarna, men hur kul är det på en skala?

Att bara ha ett 50mm objektiv är enormt begränsande! Skall man ha ett sådan så är det ju nästan så att man skall ha ett 35mm och ett 135mm också, minst. Att med zoomen hitta till det man gillar mest och sedan köpa bättre objektiv av den typen är nog bättre tror jag.

Skulle jag välja mellan något av zoomarna så skulle jag välja sigman, käns och ser _mycket_ robustare ut och minns jag inte fel så har det dessutom innerfokusering vilket är nästan ett måste om du vill leka med t.ex. polfilter.

Är man nybörjare så tror jag man har det mycket roligare med ett halvtaskigt zoomobjektiv än med ett 50mm objektiv i toppklass.
 
Hampus skrev:
Är man nybörjare så tror jag man har det mycket roligare med ett halvtaskigt zoomobjektiv än med ett 50mm objektiv i toppklass.
Amen! Och dessutom ger de halvtaskiga objektiven helt ok bilder, men det blir man ju nästan hängd när man säger. Jag har haft en 24-70 som scorade 2.2 på Photodo och med den har jag tagit några av de bilder jag gillar bäst och jag går inte och grämer mig för att jag skulle ha kunnat krysta ut några extra lpm med ett 28-70 AF-S.

Visst finns det egenskaper i form av ljusstyrka, vinjettering och distorsion som verkligen gör skillnad men då tycker jag nog att den kreativitetshämmande effekten av bara en normal är större. Zooma med fötterna är inte samma sak som att ha tillgång till det urval av uttryck man får med olika brännvidder och åtföljande positionsförändring.

Naturligtvis finns det nybörjare och stilar där ovanstående inte gäller, men då vet de det nog själva.
 
Senast ändrad:
Hampus skrev:
Jag skulle vilja säga så här: Ett 50/1.8 är väl ett otroligt mycket bättre objektiv än någon av zoomarna, men hur kul är det på en skala?
Visst är det lite sant. Det "bästa" optiskt är ju att ha ett knippe objektiv, ex. 24mm,50mm,85mm 135mm, 200mm etc. plus ett par zoomar. Hur än man vrider o vänder på det så kostar skarpa bilder mycket pengar...

Det bästa är kanske att köpa normalzoomen OCH ett 50/1.8 eftersom det är så billigt.
Då har man två objektiv. Ett skarpt, ljusstarkt (ofta behövs inte blixten med det) och så zoomen.
Efter ett antal rullar har man lite jämförelsematerial och vet kanske mer om vad exakt vilka objektiv man är ute efter.
 
Canons objektiv fungerar till Canon. Minoltas objektiv till Minolta.

Jag har aldrig använt "piratobjektiv" men de bör fungera till det märke de är köpta till och inget annat.

När det gäller bildkvalitet så har jag använt en halvbra zoom till EOS-600 (35-105 3,5-4). Den ger bra bilder, men jag blev konfunderad när jag tog fram min gamla F1:a. Bilder tagna vid samma tillfälle hade tydliga kvalitetsskillnaden, även för mitt otränade öga, till de 20-30 år gamla fasta FD-objektivens fördel.

Den stora fördelen med normalen på 1.8 är ljusstyrkan. I stället för att använda iso400 film kan man använda iso100 film.
 
Zion skrev:


Just så har jag funderat. Fungerar 50/1.8 lika bra till Minolta Dynax 5?
Ja, alltså, Minlota, Canon, Nikon etc. har olika fattningar och är ej kompatibla. Sigma är pirat kan köpas med alla fattningar.
Dock har "alla" märken ett 50/1.8(eller 1.7) som i nästan samtliga fall är billiga och väldigt bra optiskt. Canon kallar sitt 50/1.8II. Det är ganska plastigt (men har bra glas). Du kanske kan hitta ett beg. fint EF50/1.8 Mark1. Det har samma optik men bättre mekanik och är en pärla med metallbajonett etc. Kan hittas för under tusingen. Kolla på beg.hyllorna i butikerna.
 
Jag hade en gammal text i min Palm som jag snappade i nåt forum för längesedan. Jag tar mig friheten att lägga ut det här...


Hi all,

One always hears that fixed focal length lenses are better than zoom lenses,
but I think for many beginners this is a difficult thing to understand
and/or quantify. Certainly in my case, I felt I was getting decent pictures
with my system and wasn't sure what benefit there was to a fixed focal
length lens, beyond giving me more exercise.

Last August I got involved in the world of 35mm photography when I fulfilled
a long standing desire by buying a Canon EOS 5, which came with the standard
28-90mm/4-5.6 zoom lens. Since then I've shot probably 1-2 rolls of colour
negative film a month, with varying results. Obviously this information
indicates I'm on the bottom rung of amateurs in terms of knowledge and
experience, but I'm not attempting to teach by writing this, but rather
relate my experience.

Given the many statements by solid amateurs and professionals on how poor my
zoom lens was, I decided to buy a 50mm/1.8 lens to see if I could see the
difference. I found a second hand EF 50mm/1.8 Mk1 lens at a local camera
shop for around US$60. I bought it and the outlay was less than 10% of the
value of the rest of my kit. Many people argue that the Mk1 lens is better
than the Mk2 as it has a metal mount and a decent manual focus ring. I
haven't seen the Mk2, but I can assure you that the 50mm looks to be of
substantially better build than the 28-90 zoom, and the manual focus ring is
a pleasure to use.

I've shot a roll of Fuji Superia 200 film with the 1.8 over the last while
and was immediately struck by the extra range of photographic opportunities
afforded my by the extra speed. Shooting indoors with available light is
trivial, and outdoors in sunlight I can easily wind the EOS 5 right through
to 1/8000th of a second and still get a proper exposure. Pity I couldn't
find any subjects at hand that would benefit from that sort of shutter
speed! Interestingly, I didn't notice the extra brightness of the view
finder, but then the EOS 5 is acknowledged as having a very bright view
finder to start with.

This weekend I sent the roll to the developers, and had an opportunity to
look at the results.

My initial impression wasn't so much of the improved sharpness of the lens,
but rather the better colour rendition. Colours are more striking and
clearer, whilst shades of a colour are more subtly seperated. I guess
'professional' is a word that springs to mind, as the prints appear so much
more striking and pleasing to the eye.

Sharpness is clearly better than with the zoom. Close ups of a black cat
show fine detail around the eyes and mouth where the individual hairs are
white. Similar pictures with the zoom, at best, show a blurred greyness
around these regions, if the information is there at all.

One of the reasons suggested for buying a 50mm lens is to improve your
photography by forcing yourself to find an angle that works, rather than
just zooming. I think there is a lot to be learnt from using a 50mm lens,
but this isn't necessarily a top reason. For me, the greatest learning tool
this lens offers stems from its ability to highlight a bad photograph.

Of all the photographs taken with the 50mm, there is only one I would regard
as a keeper and even then only with heavy cropping. The 50mm highlights
technical mistakes in a most glaring fashion. Take a picture of the cat, and
she moves slightly at the critical moment. With the zoom, I probably
wouldn't even have noticed the loss of detail and slight blur, but with the
50mm it is enough to render the print useless compared to other prints that
are so sharp. Take a picure of a garden tap, and the camera wasn't quite
parallel to the tap. The photo was shot at F1.8, and the depth of field is
so small that half way down the image that tap is out of focus. Lessons
learned.

I found the 50mm lens also highlights composition imperfections. With the
zoom, a poor composition might go unnoticed, because the lack of detail and
colour makes the print overall seem 'okay'. Get the technical details right,
and the 50mm suddenly makes the print come alive with colour and detail ...
highlighting the fact that the composition really is rather poor and/or
uninteresting.

So, that's my initial experience with the Canon 50mm/1.8 compared to the
28-90mm/4-5.6. I'm not condemning the 28-90 nor trying to extoll the virtues
of the 50mm - rather I'm trying to relate my experience of these two lenses
as I feel they will help me develop as a photographer.

I don't know how the 50mm would compare to a higher quality zoom such as the
28-105 USM - I imagine the gap between the two would be a lot smaller than
with the 28-90.

Maybe this piece is of use to someone at a similar point in the learning
curve to me, and comments from all are always welcome.
 
amen

När jag köpte en 50/1,4 så kände jag också att jag utvecklades som fotograf, jag började med aktivt söka efter nya bildviklar, dels för att "gå-zoomen" kräver det och för det fina bländarvärdet som ger ett minimalt skärpedjup.
1,4 är ju en bit dyrare än 1,8 men har man tur som jag så kan man köpa den begangnat billigt :)
 
så då till beslutet...

Om jag nu då ska försöka sålla lite här och komma fram till ett beslut... Ett 50/1.8 är alltså ett bättre objektiv än standard 28/90 obejektivet, det har jag redan förstått. Förutsatt att man är en duktig fotograf. Ett alternativ våre således att köpa kamerapaketet med det objektiv som följer med och att köpa till ett 50/1.8 objektiv att utvecklas med. Ytterligare alternativ skulle då kunna vara att bara köpa huset och lägga pengar på ett bra beg. zoomobjektiv. Eller? Kanske två olika fasta objektiv... 50 och 135...
 
Re: så då till beslutet...

Zion skrev:
Ytterligare alternativ skulle då kunna vara att bara köpa huset och lägga pengar på ett bra beg. zoomobjektiv. Eller? Kanske två olika fasta objektiv... 50 och 135...
:D hehe...ja, det är nog ditt eget lilla dilemma. Objektivköp föregås oftast med mycket vånda och funderingar om man måste betala dem själv.
Dina funderingar verkar vettiga tycker JAG ändå...
Lycka till.
 
När ändå diskussionen är igång om 50mm objektiv hur är det med canon 50/1,8 mk1 är det med inner fokus eller inte
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar