Håller med Lennart här.
Ser även att för mig, som om jag nu har någon specialitet så är det idrottare på såpass långt håll att jag vill ha flera hundra mm teleobjektiv, rask serietagning och en autofokus som gärna får vara duktig på att följa rörliga motiv, som passerar bland annat folk, buskar och avspärrningar, och som dessutom ofta visar bilderna i webanpassade storlekar motsvarande två megapixel, för mig är 7D fortfarande ett förnuftigare val än en 5D Mark II.
Sen får den senare vara hur brusfri den vill.
Bra där!
Förvissa är 5D mkII bättre i bildkvalite.
Inget snack om saken.
För vissa typer av fotografering är 5D mkII helt klart det bättre verktyget.
Inget snack om saken där heller!
Men!
Jag tycker att man ska tänka sig för innan man drar för stora växlar av vare sig DXO-marks eller att jämför bilder i 100% crop.
För skillnaden i praktiskt bruk,
Där du bearbetat bilder på ett normalt sätt, och publicerar bilder på det sätt som de allra flesta bilder publiceras.
Dvs nedskalat för webben, eller tryckta/utskrivna bilder i "norlmal" storlek så blir skillnaderna inte alls lika påtagliga.
Någon gjorde i en annan tråd (kommer inte ihåg exakt vilken) en jämförelse mellan två kameror (med olika sensorstorleker, Nikon D3s och Canon 1D mkIV), där det skiljer sig drygt ett steg i brus på samma ISO.
Bilderna togs i RAW, redigerades i samma mjukvara och skrevs ut i samma storlek på glättat papper.
Personen som gjorde testet skrev på baksidan av bilderna från vilken kamera de kom.
Det enda sättet att kunna urskilja vilken kamera bilderna kom ifrån var genom att kolla texten på baksidan av bilden (där det var angivet vilken av kamerorna det var frågan om).
Vill vare sig förneka, eller förminska skillnaderna.
Men jag tycker att innan man väljer sig vare den ena eller andra kameran så bör ta sig en ordentlig funderare på hur pass stor skillnaden i bildkvalité i den färdiga bilden.
Framför allt så bör man komma ihåg att jämförelser i 100% crop ger en påtagligt större skillnad i kvalité än vad som blir resultatet i de allra flesta fall i verkligt bruk.