Annons

Canon 7D VS 5D mark II?

Produkter
(logga in för att koppla)
Instämmer!
Att jag skrev det där inlägget.
Beror på att skillnaden i AutoFokus är riktigt stor.

Faktum är att 5D "mkI" och 5D mkII har samma sensor.
Enda skillnaden är att mkII har förbättrade algoritmer.
AF-prestandan på 5D mkII anser jag inte ens vara nära den som finns i 7D.

Skillnaden i antal felfokuserade bilder mellan 5D mkII och 7D är riktigt stor.

Nej, gamla och nya har INTE samma sensor - inte alls. Enda likheten är att de är av CMOS-typ och nästan exakt lika stora - slut på likheter. De är inte mer samma än en Ford Sierra jämfört med en Volvo V70...

Sen att AF prestanda i 7D är milsvid bättre håller jag med om - 5D mkII är trots vad vissa påstår tämligen medioker när det gäller af i svårare situationer.
 
Nej, gamla och nya har INTE samma sensor - inte alls. Enda likheten är att de är av CMOS-typ och nästan exakt lika stora - slut på likheter. De är inte mer samma än en Ford Sierra jämfört med en Volvo V70...

Sen att AF prestanda i 7D är milsvid bättre håller jag med om - 5D mkII är trots vad vissa påstår tämligen medioker när det gäller af i svårare situationer.

Jag tror det var "AF-sensor" som avsågs.
 
Ja, den är ungefär lika bra, kanske exakt samma? Den presterar ungefär lika bra/dåligt som en 350D iaf, räcker i många sammahang, men enligt min uppfattning inte till fågel eller motorsport.
 
Under en period på några månader så fick jag möjligheten att låna en 5D mkII och använde den i kombination med mitt 70-200/2,8L för sportfoto.
Han med ett antal matcher olika sporter på elitnivå (bl.a. SM-finaler i innebandy och ishockey, samt några matcher i fotboll, Superettan).

I vanlig ordning optimarade jag AF-inställningarna så långt som möjligt.
Konstaterade snabbt att 5D mkII har jämförelsevis få möjligheter att anpassa inställningar för AF i jämförelse med 1D-serien och 7D.
Så i princip bestod mina anpassningar av att jag körde med enbart mittpunkten och AF-ON/"tummaktiverad" AF.

Konstaterade ganska snabbt att AF på 5D mkII är allt annat än optimal för sportfoto.
Sedan några månader äger jag en 7D.
Som förutom en betydligt bättre AF-sensor även har betydligt större möjligheter att optimera inställningarna för AF.

Utifrån mina erfarenheter av att jobba med de båda husen, så är 7D helt överlägsen för sport-foto.
Att 5D mkII är ett bra hus, och det bättre valet för vissa andra typer av fotografering är en sak.
För sport/action-foto så skulle jag välja 7D före 5D mkII alla dagar i veckan.

Ungefär samma resonemang från min sida. Jag började med en 5DmkII, men saknade en del i längd och AF. Jag kompletterade med en 7D och insåg ganska snart att 5DmkII bara blev liggande, så den såldes. Jag saknar lite den något större storleken på 5:an, då den passade mina nävar något bättre, men that's about it.
 
Tack för alla era tankar.
Jag hade väl mer eller mindre bestämt mig för 5D MII efter att ha sett skillnaden i brus på höga ISO. Men ju mer ju mer jag läser ju osäkrar blir jag. Jag tycker inte att ISO skillnaden är något man bara märker på 100 % titt på skärmen. På 5D ser oskärpan ren ut på högre ISO men på 7D ser den skitig ut.
Ganska stor skillnad, tycker jag.

Fast nästan allt annat verkar tala för 7D. Vidvinkel är inget jag är intresses av, så det kommer inte inom överskådlig framtid att spela någon roll.

Du har väl inte glömt den här?
http://fotosidan.se/forum/showthread.php?t=107572

Jag skulle personligen bli gladast av FF, men jag tror nästan att du skulle ha mer nytta av 7D just pga sportfotot. Den är ju dessutom mycket mer Ibanez än vad 5DII är ;)

Jo, den tråden hade jag faktiskt.
Den gången blev det att uppdatera min objektivpark istället.

Ha! Jo, det har du ju rätt i, men man börjar bli gammal nu. 5DII är kanske mer åt tele hållet?



/Magnus
 
Eller köp en beg 5D mkII och en beg 40D... Det får du till samma peng som en ny 7D med lite tur och envishet. Oki, inte lika sexigt med gamla 40D, men AF systemet är imponerande bra även på det huset.

Eller igen - bäst av allt kanske vore en 1D MKIII - du får en för kanske 12kkr begagnad och ger dig riktigt bra af, snabb som blixten, behöver inget batterigrepp och presterar ändå skaplig (fast klart sämre än 5D mkII såklart) i hög ISO situationer. Du får som bonus möjligheten att köra med 2x TC på f/4 optik med bibehållern (om än något begränsad) AF. Kan du låna en så gör det och testa med - personligen tänker jag ersätta min 40D när den dör med en 1D MKIII.
 
Jag kan, utifrån mina egna erfarenheter av de båda husen ärligt säga att för action/sportfoto så skulle jag inte ens överväga 5D mkII över huvud taget.
Så pass stor är skillnaden i AF med en och samma glugg.
(Även optiken har ju betydelse för hur pass bra AF fungerar).

5D mkII är förvisso ett helt fantastiskt verktyg för många typer av fotografering.
Men som jag ser det inte ens nära 7D när det gäller action/sport-foto.

Skillnaden i hur många bilder som är felfokuserade är riktigt stor mellan de två husen.
 
Eller köp en beg 5D mkII och en beg 40D... Det får du till samma peng som en ny 7D med lite tur och envishet. Oki, inte lika sexigt med gamla 40D, men AF systemet är imponerande bra även på det huset.

Eller igen - bäst av allt kanske vore en 1D MKIII - du får en för kanske 12kkr begagnad och ger dig riktigt bra af, snabb som blixten, behöver inget batterigrepp och presterar ändå skaplig (fast klart sämre än 5D mkII såklart) i hög ISO situationer. Du får som bonus möjligheten att köra med 2x TC på f/4 optik med bibehållern (om än något begränsad) AF. Kan du låna en så gör det och testa med - personligen tänker jag ersätta min 40D när den dör med en 1D MKIII.

Jag har tänkt lite på beg men är nog lite sucker för nytt känslan.
Förvisso helt idiotiskt, men när det gäller prylar så blir man ju lätt så.
Kanske borde skaka av mig den känslan och kolla vad som finns.

Skall kolla på 1D MKIII också, tack för tipset.

Som jag skrivit så gillade jag min 40D (det enda som var lite dåligt var höga ISO egenskaper, man jag har ju fått till bilderna med den ändå (http://www.magnusolsson.com/photography/galleries.html), menar, det funkar ju. Att det är osexigt spelar ingen roll, det är jag också.
Hade min 40D inte dött hade jag inte bytt upp mig nu.

/Magnus
 
Jag kan, utifrån mina egna erfarenheter av de båda husen ärligt säga att för action/sportfoto så skulle jag inte ens överväga 5D mkII över huvud taget.
Så pass stor är skillnaden i AF med en och samma glugg.
(Även optiken har ju betydelse för hur pass bra AF fungerar).

5D mkII är förvisso ett helt fantastiskt verktyg för många typer av fotografering.
Men som jag ser det inte ens nära 7D när det gäller action/sport-foto.

Skillnaden i hur många bilder som är felfokuserade är riktigt stor mellan de två husen.

Det är alltså så stor skillnad på AF.

Fan vad svårt detta börjar bli :)

Någon dag skall jag lära mig att aldrig kolla, bara gå in i butik och köpa och sen leva med det :)

/Magnus
 
Kanske räcker det med att du funderar på svaret på en enda fråga: Klarar du dig med sämre AF än din 40D hade?

Allt annat blir ju en förbättring, oavsett om du väljer 7D eller 5D. Och väljer du 7D blir även AF bättre.

Det där var en bra fråga.
Nej, det skulle jag nog inte vilja göra när jag tänker på det.

Tack för den "ögonöppnare" att tänka så.

/magnus
 
Tror att den bara har en korsformat fokuspunkt, den i mitten, och att fokuspunkterna är samlade mot mitten mer än 40D, 7D.
 
Tror att den bara har en korsformat fokuspunkt, den i mitten, och att fokuspunkterna är samlade mot mitten mer än 40D, 7D.

Enligt cyber har båda husen 9 punkters AF med samtliga punkter korslagda, 5D2 har dessutom 6 hjälppunkter.

Skulle va det att de är mer centrerade då? Nåt annat?
 
Enligt cyber har båda husen 9 punkters AF med samtliga punkter korslagda, 5D2 har dessutom 6 hjälppunkter.

Skulle va det att de är mer centrerade då? Nåt annat?

40D
• 9-point TTL CMOS sensor
• Points cross-type for F5.6 or faster lens
• Center point additionally sensitive with lenses of F2.8 or faster


5DMII
• 9-point TTL CMOS sensor
• 6 "Invisible Assist AF points"
• Centre point cross type F5.6 or faster
• Center point additionally sensitive with lenses of F2.8 or faster
• AF working range: -0.5 - 18 EV (at 23°C, ISO 100)

Verkar ju inte skilja så mycket och till 5Ds fördel.

/magnus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.