Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 7D - problem med firmware 2.0

Produkter
(logga in för att koppla)
Idag har jag äntligen lyckats stoppa in en firmwareuppdatering mellan fotojobben så att jag ska få in den efterlängtade 2.0-versionen till Canon 7D. Tyvärr har jag drabbats av problem.

Uppdateringen gick bra, utan felmeddelanden, precis som tidigare uppdateringar. Däremot kan jag inte ladda ner bilder från kameran via EOS Utility längre. Bilder tagna med kameran efter uppdateringen blir gråa i importdialogen och programmet hänger sig.

Det är inga problem att se och flytta bilder tagna innan uppdateringen. Jag har formaterat minneskort och provar igen, men felet kvarstår.

Har någon annan råkat ut för detta, och i så fall löst det på något sätt?

Just nu sitter jag så till att jag inte kan prova att föra över bilderna via kortläsare, och mitt normala förfarande är att gå via EOS Utility, så jag vill helst ha en lösning.

UPPDATERING:

Jag har nu testat om det är skillnad på JPG och RAW men det är det inte. Både JPG och RAW visas som grå tumnaglar i EOS Utility och programmet hänger om jag försöker ladda bilderna till datorn.
 
Vad är fördelarna med att ladda ner bilder mha. EOS Utility? Jag hanterar kameran som en USB-disk och flyttar bilderna med filhanteraren i Windows, fungerar utmärkt.
 
Vad är fördelarna med att ladda ner bilder mha. EOS Utility? Jag hanterar kameran som en USB-disk och flyttar bilderna med filhanteraren i Windows, fungerar utmärkt.

Canon placerar bilderna på kortet i en struktur som jag tycker gör manuell överföring alldeles för krånglig.

Tyvärr har jag aldrig lyckats få direktimport mellan kamera och Lightroom att fungera. "No photos" grinar mig i ansiktet. Lightroom ser kameran men inte bilderna på kortet.

EOS Utility är inte den snabbaste lösningen men det är min lösning när jag inte har kortläsare till hands.
 
En del har rapporterat om att de fått meddelandet Error 30 efter uppdateringen. Det hände mig också idag. Under två timmars fotograferande, där det blev en fem-sexhundra bilder, inträffade Error 30 fem-sex gånger.

Kommer nog en 2.0.1 snart...
 
Tyvärr har jag aldrig lyckats få direktimport mellan kamera och Lightroom att fungera. "No photos" grinar mig i ansiktet. Lightroom ser kameran men inte bilderna på kortet.

.

Verkar konstigt. Jag har 7D och firmware 2.0.0 och det funkar utmärkt att impotera bilderna direkt till LR4. Nu väntar jag bara på att firmware 2.0.1 ska bli tillgängligt så att "problemet" med pannkakan blir löst. Även om jag dock hittills inte har råkat ut för det, mer än när jag provocerade fram felet.
 
En del har rapporterat om att de fått meddelandet Error 30 efter uppdateringen. Det hände mig också idag. Under två timmars fotograferande, där det blev en fem-sexhundra bilder, inträffade Error 30 fem-sex gånger.

Kommer nog en 2.0.1 snart...

Låter konstigt! Error-30 är ett HW-fel och brukar leda till att slutaren byts ut. Verkar egendomligt om det skulle ha med firmware att göra.
 
Canon placerar bilderna på kortet i en struktur som jag tycker gör manuell överföring alldeles för krånglig.

Tyvärr har jag aldrig lyckats få direktimport mellan kamera och Lightroom att fungera. "No photos" grinar mig i ansiktet. Lightroom ser kameran men inte bilderna på kortet.

EOS Utility är inte den snabbaste lösningen men det är min lösning när jag inte har kortläsare till hands.

Jag hittar alla mina bilder i kameran i mappen "Canon EOS 7D/CF/DCIM/100EOS7D" Där marekera jag allt (ctrl-A) klipper ut (ctrl-X) och klistrar in (ctrl-V) i vald mapp på hårddisken i min dator. Mycket enklare än så kan det inte bli tycker jag.
 
En del har rapporterat om att de fått meddelandet Error 30 efter uppdateringen. Det hände mig också idag. Under två timmars fotograferande, där det blev en fem-sexhundra bilder, inträffade Error 30 fem-sex gånger.

Kommer nog en 2.0.1 snart...

Den är annonserad till slutet av augusti. Men vad jag har läst sä skulle 2.0.1 bara rätta till felet som uppstår med EF 40/2,8 STM.
Men det kan ju tänkas att Canon passar på att slänga in lite extra också.
 
Canon placerar bilderna på kortet i en struktur som jag tycker gör manuell överföring alldeles för krånglig.

Tyvärr har jag aldrig lyckats få direktimport mellan kamera och Lightroom att fungera. "No photos" grinar mig i ansiktet. Lightroom ser kameran men inte bilderna på kortet.

EOS Utility är inte den snabbaste lösningen men det är min lösning när jag inte har kortläsare till hands.

Har du testat Autoimport i LR?
Skapa en mapp på t.ex. skrivbordet som du förslagsvis döper till "Bevakad". Aktivera sedan Autoimport i LR med bevakning på denna mapp. Då bör du enkelt kunna lägga bilderna i Bevakad från ditt minnes kort, och så fort LR startas så importeras allt från mappen Bevakad till LR.
Funkar utomförträffligt.
 
Jag tänkte uppgradera min 7D i går men Adobe reader kunde inte öppna filen. Uppgraderingen av EOS-Utility, DPP, ZoomBrowser mm fungerade.
Lite krångligt att hitta på Canons hemsida.- Produkter o lösningar - Digitalkameror med utbytbara objektiv - längst ned i högra spalten: Drivrutiner - For you: välj Sweden,Cameras,EOS 7D: (ingen link) :GO - Välj "Mjukvara", Handbok o FW finns också här. - Ladda hem önskad uppgradering.
 
Jag tänkte uppgradera min 7D i går men Adobe reader kunde inte öppna filen. Uppgraderingen av EOS-Utility, DPP, ZoomBrowser mm fungerade.
Lite krångligt att hitta på Canons hemsida.- Produkter o lösningar - Digitalkameror med utbytbara objektiv - längst ned i högra spalten: Drivrutiner - For you: välj Sweden,Cameras,EOS 7D: (ingen link) :GO - Välj "Mjukvara", Handbok o FW finns också här. - Ladda hem önskad uppgradering.

Firmwarefilen ska INTE öppnas med något program!
När du laddat ner filen så ska den kopieras till ett tomt minneskort som först måste vara formaterat I KAMERAN. Det får inte finnas andra filer på minneskortet.

Sedan sätter du i minneskortet i kameran och startar den. Följ sedan noga de instruktioner om hur uppdateringen går till. Instruktionerna finns i anslutning till där firmware laddas ner.

Felaktigt förfarande KAN leda till att kameran blir oanvändbar och måste återställas på servicefirma.
Det är alltså viktigt att läsa instruktionen först! Och noga!

Själva uppdateringen tar några minuter och sedan är det bara att börja använda de nya funktionerna.

Lycka till!
 
Jo förra gången jag skulle uppgradera dog kameran och det kostade ca 5000 att få liv i den igen, så jag är lite försiktig. Tidigare uppgraderingar av såvä'l 7D som 400D har gått utan problem. Engelska är inte heller något jag behärskar mer än högst hjälpligt, sv. Canon borde tillhandahålla instruktioner på svenska för mindre utbildade. Men av vad jag kan läsa ut så ska man dubbelklicka på filen för att "Create the firmware update file" (vad nu det igentligen betyder)? Jag får väl avvakta lite, det är mest den manuella ljudvolymen jag närmast är intresserad av. Man kan ju också lämna in kameran för koll o rengörning med FW-uppgradering, det bli billigare än att misslyckas själv. Canon kunde ju också sälja minneskort med uppgraderingsfilen som är garanterat felfri, de kunde ju tjäna nån krona på det och konsumenten slippa trassel.
 
Låter konstigt! Error-30 är ett HW-fel och brukar leda till att slutaren byts ut. Verkar egendomligt om det skulle ha med firmware att göra.
Kan vara en slump, förstås, men eftersom flera 7D-ägare drabbats i anslutning till uppdateringen kan man ju tänka sig att den programvara i kameran som funderar ut om Error 30 ska visas har ändrats. Den kanske är petigare med hur slutaren fungerar nu?
 
ANNONS