Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 7D, problem med AF

Produkter
(logga in för att koppla)
Tyvärr

Om Canons verkstäder inte förmår hitta felfokus ska du göra som beskrivits. Sätt upp en någorlunda godkänd testbed, det behöver inte vara mer komplicerat än att fota ett fokustestpapper (finns flera på nätet) i 45 grader. Se till att du förstått hur stora fokuskorsen är (även vid spotfokus går de utanför markeringarna i sökaren). Ta bilderna på stativ, och använd sedan kontrastfokus som aktiveras med Liveview och ta jämförelsebilder. Nu har du skapat bevis som skulle hålla i en rättssal, ingen verkstad kan då säga att du har fel.

Vid mina få kontakter med intervision här i sthlm (enbart tfn så här långt) så verkar dom mycket hjälpsamma, har dock inte behövt bråka ännu.

Köper du en kamera för 15K+, objektiv för det dubbla är det klart att grejjorna ska funka ihop. Trist bara att det verkar som man får göra en hel del själv ibland för att få problemen lösta.

precis detta gjorde jag men det hjäpte inte ändå! Verkar som om verskstäderna inte har full kontroll! Nästa gång är väl man tvungen att åka upp själv för att övervaka processesen, det suger verkligen!!! Hade Nikon haft samma teleutbud (läs 400/5,6) och 500/4 med samma pris så hade jag bytt system för länge sedan!!!!!!!!
 
Låter trist. Kollade lite på dina bilder och ser att du verkar vara en hängiven fågelfotograf, snygga bilder! Men intervision & co ska ju justera objektiv (och såklart ev. problem med nytt hus) så länge inte objektiven är äldre än 7 år. Att det inte funkar låter otroligt trist. Fixar 500-gluggen skärpan med andra hus, eller är det objektivet som är problemet tro?
 
Uppdatering:

Nu har jag fått tillbaka kameran och ingenting är gjort på den.

Läste på internet igår om 7D:s af problem och såg att flera kameror blivit bättre efter en "hard reset", dvs ta bort batteriet + det lilla "klockbatteriet" och låta kameran ligga så över natten.

Det har jag nu gjort och ska undersöka om det hjälpt min kamera.
 
Uppdatering:

Nu har jag fått tillbaka kameran och ingenting är gjort på den.

Läste på internet igår om 7D:s af problem och såg att flera kameror blivit bättre efter en "hard reset", dvs ta bort batteriet + det lilla "klockbatteriet" och låta kameran ligga så över natten.

Det har jag nu gjort och ska undersöka om det hjälpt min kamera.

Hur gick det ?
 
Canon 7D problem med autofokus när jag använder objektiv från Sigma

Min 7D fokuserar rätt ibland och fel mycket ofta när jag använder objektiv från Sigma. Ibland vägrar objektiven fokusera och bilderna blir helt oskarpa. Detta händer varannan eller var tredje gång och det händer med alla Sigma jag testat (5 st.). Problemet uppstår inte när jag använder originallinser, då fungerar allt perfekt.

Prövade med en annan 7D och den kameran fungerade perfekt med samtliga Sigma. Den kameran hade original mjukvara. Min kamera har den senaste mjukvaran (Firmware Ver. 1.2.2). Kan det vara så att den senaste mjukvaran inte fungerar med Sigmas objektiv?

Tacksam för hjälp!
 
Prövade med en annan 7D och den kameran fungerade perfekt med samtliga Sigma. Den kameran hade original mjukvara. Min kamera har den senaste mjukvaran (Firmware Ver. 1.2.2). Kan det vara så att den senaste mjukvaran inte fungerar med Sigmas objektiv?

Det kan i och för sig vara så, även om jag inte har läst någon uppgift kring detta. Men det är lätt att testa, du kan nedgradera firmware lika enkelt som du uppgraderar. Så leta rätt på en gammal firmware (det är de enda knepiga, Canon lägger bara upp de senaste) och testa. Kanske någon som läser denna tråd ha en gammal firmware liggandes på hårddisken som kan hjälpa till.
 
Är det inte bättre att ta kontakt med Sigma?
det är inte första gången deras kontrollchips i objektivet inte är kompatibla med senare Canonkameror och en uppgradering måste ske av objektiven.
 
Vad göra?

Skicka kameran till Intervision Malmö istället och be att få den referensställd. Då har du sedan en referenspunkt (eller nollpunkt )att utgå ifrån.

Vidare är inte spotfokus alltid att föredra. Kör på vanlig centerpunkt istället och ställ upp igen på det vis Risedal rekommenderade (och även jag rekommenderar).

50/1.4 är ingen kul glugg sett till dess AF-motor som är en "fusk USM". Den har mycket grov kuggning.

För övrigt måste jag ifrågasätta din uppställning eller Intervision/Stockholms service. Här ligger någon jycke begraven.

Lycka till
 
Jag har väl tur med Canon (igen). Jag har haft Canon 50/1.4 ett par månader nu och den sätter skärpan perfekt (på en 5DMkII) även helöppen när skärpedjupet går neråt millimetrar. Den är dessutom skarp från 1.4 på fullformat - men blir ännu mer distinkt något nedbländad. Har dock aldrig satt den på 7:an så jag vet inte hur den presterar där i jämförelse.

Appropå Sigma har jag haft ett par Sigma som jag använde på 7D (idag har jag bara 30/1.4 kvar). Mitt exemplar är skarpt men AF fungerar bara väl på kortare avstånd (<5m). För mig var det ok eftersom det var det primära användningsområdet - men det har haft två resor ner till Tura innan det var acceptabelt. Microjustering kan - men behöver inte - fungera bra på ett fast objektiv. Men när uppträdandet är olika på olika avstånd är inkonsekvent kan man nog göra mer skada än nytta. På den 450D jag använde för några år sedan fungerade AF mycket bättre.

Tyvärr ligger det väl inte högst upp på Canons priolista att se till att AF på tredjepartsobjektiv fungerar bra. I jämförelse - just med 30/1.4 - verkar det finnas många fler nöjda Nikonanvändare.
 
7D och Sigma50/1.4

Har också problem med min 7D verkar det som.

Satt och svor lite idag och satte och funderade skarpt på att sälja min Sigma 50/1.4 då den träffar oftare fel än rätt. Det är så man kan bli tokig ibland. Visst är det svårt att få till det rätt med största bländaren men kör man spot af och siktar på ögat och lilla flickan tittar snällt och stilla in i kameran då skall den sitta, nu känns det som en lottovinst ifall man får rätt på det. Mitt gamla Canon 50/1.8 levrerade mkt skarpare bilder. Lite trist. Även ifall jag kör högre bländare på 2.0 så är det problem. Märkligt också hur mkt det låter ifall man slår upp bländaren runt 4.0 då låter lamellerna rysligt mkt tycker jag, tickar liksom. Skall det vara så?

Nåja, jag tänkte att jag får ju se på fotosidan ifall det är någon där som upplever samma som jag och det verkar ju vara ett allmänt känt problem.

Lät intressant med testerna, skall nog prova på det, samt även att kanske nergradera firmware ifall jag hittar en äldre, eller varför inte slänga på den senaste som släpptes igår. Kanske en smyg uppdatering på af problemen ligger inbakat.

http://www.canonrumors.com/files/eos7d125.zip
 
Dela in problemet , dels kan din 7d vara dåligt fabrikskalibrerad , din 50 kan vara felkalibrerad, din 50mm och kamerahuset kan vara felkalibrerade och slutligen kommer minor variations in, ett fenomen som Canon beskriver som naturligt med tanke på AF, ta en bildföljd och du kan räkna med variationer i det lagda skärpeplanet.

Jag skulle prova med ett annat 50mm först för att se om problemet kvarstår.
 
Precis. Enl vad jag kommit fram till är det ett MÅSTE att kolla vilken av faktorerna kamera och objektiv som är felkällan. Det är därför jag alltid begär att få ett kamerahus referensställt av Intervision när jag får avvikelser med en glugg jag VET är rätt kalibrerad.

Även i början är det bäst att utgå från kamerahuset, enl min åsikt. Vet man att det stämmer kan man i lugn och ro gå igenom sina objektiv och kolla vilka som faller utanför ramen/eller stämmer.

Ibland finns ingen felkälla om man enbart utgår från tillåtna toleranser. Kamerahuset kan vara ställt till -4 och därmed godkänt. Sätter man på ett objektiv som också är godkänt och har -4 så hamnar man utanför toleranserna och har ett verkligt fel på -8.
 
Tack för tipsen. Jag har provat nu och uppgradera till 1.25 samt att jag skall försöka låna ett annat 50mm från en god vän och testa igen.

När jag gjorde testet enligt i början utav denna tråd, så tog jag 5 bilder på stativ 2,5m från en vinflaska där jag fokuserade på streckkoden. Sedan fick jag den att komma ur fokus mellan varje bild genom att ta handen framför. Det var faktiskt inte helt tokigt men det var lite lite oskarpt på 2 utav 5 tyckte jag ändå ifall man skall vara petig.

Detta gjorde jag 2 ggr, först med ett Sigma 50/1.4 och sedan ett Canon 85/1.8
Blev lite fel med inställningen med auto på iso på första testet.
Lade ihopa utklipp från de 5 bilderna på detaljerna. Tycker att på båda testerna är ca 2 bilder utav 5 lite oskarpa.

Testbilderna hittar ni här.
https://secure1.storegate.com/Share...4bec-3538-43fe-aff1-45f54530d6a9&IsMedia=True

Skall göra nya tester med nya firmware samt med ett annat objektiv.
 
Vad jag kunde se från dem små bilderna så såg alla oskarpa ut. Din belysning känns lite halvtaskig också för ett sånt här typ av test. Testa också rotera flaskan 45 grader så du har möjlighet att se om fokuspunkten förskjuts framåt eller bakåt när du håller på att microjustera, om du nu gör det..

Dessutom att köra med 50mm på 1,4 är inte det bästa, testa istället på 5,6 för den är nog skarpare där och du har ett lite större område inom fokus vilket gör det lättare för kameran också. Ett lövtunnt fokusplan är alltid svårare för den att jobba med.

/ Magnus
 
Skall man testa var skärpeplanet ligger så är inte 5,6 bra utan kör full öppning 1,4

du har frått precis som vi andra Lennart , jag mfl fått variationer vilket Canon säger är normalt, minor variations och finns beskrivna i deras vita papper.
det finns en gammal AF tråd (lång) om samtliga problem man kan råka ut för och som jag startade angående 5dmk2 och även senare 7d.
 
Tack för tipsen. Jag har provat nu och uppgradera till 1.25 samt att jag skall försöka låna ett annat 50mm från en god vän och testa igen.

När jag gjorde testet enligt i början utav denna tråd, så tog jag 5 bilder på stativ 2,5m från en vinflaska där jag fokuserade på streckkoden. Sedan fick jag den att komma ur fokus mellan varje bild genom att ta handen framför. Det var faktiskt inte helt tokigt men det var lite lite oskarpt på 2 utav 5 tyckte jag ändå ifall man skall vara petig.

Detta gjorde jag 2 ggr, först med ett Sigma 50/1.4 och sedan ett Canon 85/1.8
Blev lite fel med inställningen med auto på iso på första testet.
Lade ihopa utklipp från de 5 bilderna på detaljerna. Tycker att på båda testerna är ca 2 bilder utav 5 lite oskarpa.

Testbilderna hittar ni här.
https://secure1.storegate.com/Share...4bec-3538-43fe-aff1-45f54530d6a9&IsMedia=True

Skall göra nya tester med nya firmware samt med ett annat objektiv.

85/1.8 är väl inget direkt att anmärka på, anser jag. Inte perfekt men ganska hyfsat i de ljusförhållanden du har där. Däremot ser 50/1.4 inget vidare ut. Men kolla vad som händer med 50/1.4 om du plåtar så att bilden får samma skala som med 85:an. D v s plåta närmare. I mina ögon ser inte uppställningen idealisk ut. Referensavstånd 2,5 m blir knappast rättvisande då. Dessutom ser det inte ut som om du fotograferat på ref-avstånd med 85:an (c:a 4,25 meter).

Sigma 50/1.4 har för övrigt inte fulla 50mm i verklig brännvidd. Har för mig att det ligger på c:a 47-48mm eller så.

Jag vet inte för jag var ju inte "där", men det ser ut som om du plåtar i ett ljus som är starkare bakom motivet än det som faller på motivet. Ändra på det.

Testa även att fotografera med kameran i vertikalt läge.

Edit: ser att andra lämnat liknande råd medan jag skrev. Men jag understryker gärna att vid sådana här tester så gäller full öppning.
 
Senast ändrad:
Jag kan tala om att jag körde nyligen en test med mitt nya 300/2,8is och fick fina minor variation tillsammans med 5dmk2, mina hus är ställda av Intervision men likaväl så får jag olika bra lagda skärpeplan om jag tar 5 st bilder i följd och sätter handen framför och sedan AF fokuserar på samma mål på nytt och med kamera på stativ.

I den långa AF tråden så har Lennart jag visat flertal gånger att det är ett helvete att försöka microjustera något med tanke på att minor vaiationer i sig ställer till det + att huset kan stå fel+ att objektivet är felaktigt + att både objektiv och hus kan stå fel
 
Jag kan tala om att jag körde nyligen en test med mitt nya 300/2,8is och fick fina minor variation tillsammans med 5dmk2, mina hus är ställda av Intervision men likaväl så får jag olika bra lagda skärpeplan om jag tar 5 st bilder i följd och sätter handen framför och sedan AF fokuserar på samma mål på nytt och med kamera på stativ.

Detsamma gäller för mig på såväl 5DMkII som 7D, oavsett vilket objektiv jag använder och givetvis mer märkbara variationer ju ljusstarkare objektiven är.

Jag använder ju även Sony A900 och får vid dessa typer av motiv inga direkt synliga variationer ens med 135/1.8 eller 85/1.4. Även mina zoomar 24-70/2.8 SSM och 16-35/2.8 SSM klarar detta. Beror på annat AF-system, antar jag.

AF-systemet i 7D är ju mer sofistikierat än i Sonys FF-hus som kör på äldre teknik. På snabbt rörliga motiv är Sonys system inte så bra, men just fasta och lite långsammare motiv blir alltid OK.
 
Kan också nämna att efter ett antal timmars fotograferande med 300/2,8is så trodde jag att jag hade fått fram att det nya objektivet skulle ställas med +4 i microjusteringen tills jag har lämnat in det till Intervision för uppmätning/kontroll.
Kamera och objektiv körs sedan ett antal rundor till men pga minor variationer så blev resultatet lika med om jag nollade objektivet.
Så objektivet är tillbaka = O i microjustering
Ett råd blir, ta mer än en bild, av 5 blir kanske två bra, dvs där du har siktat och vill ha absoluta skärpelanet lagt
 
Lite off-topic men inte så farligt! :)

Microjusteringen ser jag bara som en offset, dvs samma värde oavsett brännvidd på en zoom, samma oavsett fokusavstånd osv. Begränsat användbar mao.

Men det jag undrar är om man kalibrerar objektiv (på serviceställe) för olika fokusavstånd?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.