Annons

Canon 7D objektiv för film?

Produkter
(logga in för att koppla)

CharlieJ

Aktiv medlem
Har tänkt ge mig in på Canon 7D nu till hösten, då jag tänkt filma lite kortare filmer, intervjuer och dyligt. Behöver lite tips på objektiv för just filmningen, har hört att kit-objektiven är rejält taskiga och försämrar hela kameran inprincip.

Så, för att få ut så mycket kräm som möjligt,

Ett all-around objektiv att börja med som är bra för filmning? Eller skall jag ge mig in på 2 olika direkt?

mvh

Ska du mest göra sittande interjuver med stativ så skulle jag köra en fast lins.
t.ex Sigma 30mm 1.4 eller Canon 50mm 1.8

Ska du filma handhållet så kör med IS och fast bländare.
Som t.ex Canon 17-55 2.8 eller sigma 17-50 2.8

Ska du mest göra sittande interjuver med stativ så skulle jag köra en fast lins.
t.ex Sigma 30mm 1.4 eller Canon 50mm 1.8

Ska du filma handhållet så kör med IS och fast bländare.
Som t.ex Canon 17-55 2.8 eller sigma 17-50 2.8

Tackar så mycket som möjligt går för så snabbt svar.
Kommer kika upp dessa och förhoppningsvis inhandla.

Jag är inte så high på video/foto, men vill verkligen gå in för det och lära mig.

Så, ett fast objektiv för sittande intervjuer, och om jag rör mig i en lägenhet och går runt lite titt som tätt och filmar en intervju, så fungerar det andra alternativet bättre?

Om jag vill filma på längre avstånd, vad rekomenderas då? Måste ju såklart kunna filma vyer och annat också.

Mvh & tack igen.

/ Vilsen nybörjare som inte orkar lita på försäljare som bara vill sälja dyrast möjligast......

Börja med ett sigma eller canon som jag beskrev ovan.
Sedan kör med det och testa vad du behöver sedan.

Så gjorde jag och jag är nöjd.

Börja med ett sigma eller canon som jag beskrev ovan.
Sedan kör med det och testa vad du behöver sedan.

Så gjorde jag och jag är nöjd.

Såg att de inte skiljer några tusen imellan, är canon objektiven redlöst mycket bättre eller? någon butik som rekomenderas annars? Prisjakt vilseleder mig lite..

Såg att de inte skiljer några tusen imellan, är canon objektiven redlöst mycket bättre eller? någon butik som rekomenderas annars? Prisjakt vilseleder mig lite..

ärligt talat behövs inte så märkvärdig optik för just film, enligt mitt tycke.
du kör ju oftast nedbländat ett par steg ändå!
så du kommer riktigt långt med kit objektivet!!
men alla tycker olika!! ;)

Jag har köpt en del på fotokungen annars rek cyberphoto.

Oftast bländar man inte ner men viktigaste tycker jag är att man har fast bländare.

Kör du med kitobjeltivet och kör på 17mm/3.5 och allt ser bra ut och sedan zoomar du till 55mm och då åker bländartalet upp till 5.6 vilket gör att det kommer mindre ljus och du får öka iso istället.

Har du t.ex 2.8 eller 4.0 hela vägen kan du zooma utan behöva tänka på det.
Jag tycker det är viktigt pga att man har så mycket annat att tänka på.

Jag kommer själv sattsa på canon 17-55

Kör idag med:
Canon 60 d
17-85 3.5-5.6
Sigma 30mm 1.4
Canon 50mm 1.8
Canon 70-200 2.8 IS II

Framtida objektiv:
Tokina 11-16 2.8
Canon 17-55 2.8 IS
Canon 100mm 2.8 L IS Macro

Jag har köpt en del på fotokungen annars rek cyberphoto.

Oftast bländar man inte ner men viktigaste tycker jag är att man har fast bländare.

Kör du med kitobjeltivet och kör på 17mm/3.5 och allt ser bra ut och sedan zoomar du till 55mm och då åker bländartalet upp till 5.6 vilket gör att det kommer mindre ljus och du får öka iso istället.

Har du t.ex 2.8 eller 4.0 hela vägen kan du zooma utan behöva tänka på det.
Jag tycker det är viktigt pga att man har så mycket annat att tänka på.

Jag kommer själv sattsa på canon 17-55

Kör idag med:
Canon 60 d
17-85 3.5-5.6
Sigma 30mm 1.4
Canon 50mm 1.8
Canon 70-200 2.8 IS II

Framtida objektiv:
Tokina 11-16 2.8
Canon 17-55 2.8 IS
Canon 100mm 2.8 L IS Macro

Tack!

För övrigt;
-Hur står sig 60d när man filmar?

-Tips på trådlösa micar/myggor?

-7D har väl funnits ett tag, jag kanske ska vänta på någon ny modell, eller en prissänkning...

Ska din huvudsak vara filmning sattsa på 60d då den vikbara skärmen är guld värd!!
Och jag lovar den tar inte dåliga kort eller hehe

Har inte testat några trådlösa myggor än till filmning men arbetat som PA tekniker så har tillgång till mycket som ska testas lite senare

Dock kommer jag investera i rode videomic Pro och Zoom H4n

Vad är dina mål?
Gör du interjuver för någon hemsida eller ska du ha för filma hemma?

Ska din huvudsak vara filmning sattsa på 60d då den vikbara skärmen är guld värd!!
Och jag lovar den tar inte dåliga kort eller hehe

Har inte testat några trådlösa myggor än till filmning men arbetat som PA tekniker så har tillgång till mycket som ska testas lite senare

Dock kommer jag investera i rode videomic Pro och Zoom H4n

Vad är dina mål?
Gör du interjuver för någon hemsida eller ska du ha för filma hemma?

Jag och några vänner ska börja med lite reportage / intervjuer / dokumenterande småklipp för åskådning via nätet. Vi har koll på allt annat än just filmningen och jag drog kortaste strået och får ge mig in på att lära mig något nytt. Grejen är att jag känner att jag måste ha något i händerna innan jag sätter mig in på ett nytt spår. Testa, känna, läsa, lära mig. Men jag vill inte köpa allt för kass utrustning, så vi måste uppgrader a inom kort.

Anledningen varför jag rök på 7D direkt, var för jag såg " http://vimeo.com/11931019 & http://vimeo.com/8191217 " som tydligen båda är filmade med 7D kameror.

Man vill ju nå den där toppen via automatik, men så lätt är det såklart inte. Haha.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto