Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 7D med mina gamla prylar?

Produkter
(logga in för att koppla)

pergardebrink

Aktiv medlem
Jag har idag en gammal 300D som jag haft sedan 2004 nånstans, och jag tycker att det börjar bli dags att uppgradera sig (kan kanske inte riktigt motivera det fullt ut, men jag tycker 300D är plastig, AF-systemet fallerar ofta (och få fokuspunkter), dålig prestanda vid höga ISO-tal osv)... Och att då hoppa till 550D eller 50D känns som ett "för litet" steg så att jag hellre lägger till lite extra och går på 7D...

Dock har jag svårt att överhuvudtaget motivera uppgraderingen för min fru så om jag nu lyckas så kommer det troligen enbart vara ett nytt hus som kommer inhandlas och därför får jag (för tillfället) nöja mig med mina befintliga tillbehör.

Hur mycket kommer då de gamla grejjerna begränsa möjligheterna med en 7D? Vad bör jag uppgradera först isåfall när jag lyckas få igenom det med frugan? ;). Mitt 35mm är det jag använder mest.. Hur presterar det ihop med en 7D?

Utrustning:

Canon Speedlite 430EX
2st*Elincrome D-lite2

Canon EF 50mm f/1.8 II
Canon EF 35mm f/2 (sitter på kameran typ 99% av tiden ;)
Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro
Canon EF-S 18-55 f/3,5-5,6
 
Jag har idag en gammal 300D som jag haft sedan 2004 nånstans, och jag tycker att det börjar bli dags att uppgradera sig (kan kanske inte riktigt motivera det fullt ut, men jag tycker 300D är plastig, AF-systemet fallerar ofta (och få fokuspunkter), dålig prestanda vid höga ISO-tal osv)... Och att då hoppa till 550D eller 50D känns som ett "för litet" steg så att jag hellre lägger till lite extra och går på 7D...

Dock har jag svårt att överhuvudtaget motivera uppgraderingen för min fru så om jag nu lyckas så kommer det troligen enbart vara ett nytt hus som kommer inhandlas och därför får jag (för tillfället) nöja mig med mina befintliga tillbehör.

Hur mycket kommer då de gamla grejjerna begränsa möjligheterna med en 7D? Vad bör jag uppgradera först isåfall när jag lyckas få igenom det med frugan? ;). Mitt 35mm är det jag använder mest.. Hur presterar det ihop med en 7D?

Utrustning:

Canon Speedlite 430EX
2st*Elincrome D-lite2

Canon EF 50mm f/1.8 II
Canon EF 35mm f/2 (sitter på kameran typ 99% av tiden ;)
Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro
Canon EF-S 18-55 f/3,5-5,6

Hejsan

Jag kan inte se att du skulle få några problem, i alla fall inte med optiken. Kit objektiven från Eos XXX serierna är väl kanske inte så kul men dina 35mm, 50mm och 70-300mm är ju alla bra mycket bättre. Dessa bör passa ypperligt till en 7D. 7D'n har ju "lilla" sensorn så du får 1.6 x brännvidden även på denna kameran.

Gick själv från en Eos 450D till 7D och trots att 450D är vassare än 300D så tycker jag att kamerorna är som natt och dag. 7D'n har en bra autofokus med fler punkter och presterar mycket bra vid höga isotal för priset. När det gäller känslan i huset så går det inte ens att jämföra, dom är i två olika divisioner.

Själv är jag singel och jag har tänkt att fortsätta vara det tills jag har köpt de kamera prylar jag vill ha. Du tycks dock vara långt ifrån ensam med den typen av bekymmer här på fotosidan så det hjälper nog inte att byta fru eller så.

Men får du igenom köpet av en 7D så märker du nog en stor skillnad med de tillbehören du har idag. Nästa gång du får anslag till kamerabudgeten så skulle jag gissa att ögonen börjar falla på Canon's "L"-optik.

Mvh
Marcus
 
Hejsan

Jag kan inte se att du skulle få några problem, i alla fall inte med optiken. Kit objektiven från Eos XXX serierna är väl kanske inte så kul men dina 35mm, 50mm och 70-300mm är ju alla bra mycket bättre. Dessa bör passa ypperligt till en 7D. 7D'n har ju "lilla" sensorn så du får 1.6 x brännvidden även på denna kameran.

Gick själv från en Eos 450D till 7D och trots att 450D är vassare än 300D så tycker jag att kamerorna är som natt och dag. 7D'n har en bra autofokus med fler punkter och presterar mycket bra vid höga isotal för priset. När det gäller känslan i huset så går det inte ens att jämföra, dom är i två olika divisioner.

Själv är jag singel så jag vet inte hur du ska bära dig åt med frugan, men du tycks vara långt ifrån ensam med den typen av bekymmer här på fotosidan.

Men får du igenom köpet av en 7D så märker du nog en stor skillnad med de tillbehören du har idag. Nästa gång du får anslag till kamerabudgeten så skulle jag gissa att ögonen börjar falla på Canon's "L"-optik.

Mvh
Marcus

Tack för input! Nä, kit-objektivet var jag skeptisk till att ens nämna. Det har samlat damm de senaste 4-5 åren sen jag köpte 50mm och 35mm-objektivet.. Mitt 35mm är jag väldigt nöjd med och tänkte att det nog skulle funka ihop. Dock saknar jag kanske en "allroundzoom" upp till 150-200 nånstans, så jag antar att det kanske är det som får bli nästa sak isåfall...

Egentligen borde jag kanske inte behöva motivera det rent ekonomiskt då hon shoppat upp (utan att fråga mig om "lov") ett antal tusenlappar senaste tiden på "kvinnotillbehör"... men men.. det är en annan sak tydligen... ;)...
 
Egentligen borde jag kanske inte behöva motivera det rent ekonomiskt då hon shoppat upp (utan att fråga mig om "lov") ett antal tusenlappar senaste tiden på "kvinnotillbehör"... men men.. det är en annan sak tydligen... ;)...

Det brukar vara så, kanske bäst att rusa iväg o köpa kameran och gå hem och säga något i stil med.

Jag har en bra och en dålig nyhet. Den bra nyheten är att jag skaffat en ny kamera. Den dåliga nyheten är att det ger dig utrymme för ytterligare 10.000kr på shopping av "kvinnotillbehör".

Jag tror hon fokuserar mer på fördelen med ytterligare 10k att shoppa för än det negativa att du fått en ny kamera :)
 
Så olika det kan vara. I min familj är det jag som står för det största fotointresset och köper kameraprylar. På min önskelista står just nu ett CANON EF 100/2.8 L macro USM IS och det kommer inhandlas innan sommaren är det tänkt. Inte så dyrt som en 7D men ändå rejält med slantar. Jag var och kände på 7D, 50D i dag men tyvärr har jag alldeles för små händer för att kunna greppa dem på ett avslappnat sätt. På tok för tunga var de också så jag för nöja mig med instegsmodellerna. Lycko er som har nävar nog för de större och mer avancerade kamerorna ;-)

Ett litet avsteg från din fråga, sorry. Tack för lånet av tråden och lycka till med ditt kameraköp!

/Alexandra
 
Så olika det kan vara. I min familj är det jag som står för det största fotointresset och köper kameraprylar. På min önskelista står just nu ett CANON EF 100/2.8 L macro USM IS och det kommer inhandlas innan sommaren är det tänkt. Inte så dyrt som en 7D men ändå rejält med slantar. Jag var och kände på 7D, 50D i dag men tyvärr har jag alldeles för små händer för att kunna greppa dem på ett avslappnat sätt. På tok för tunga var de också så jag för nöja mig med instegsmodellerna. Lycko er som har nävar nog för de större och mer avancerade kamerorna ;-)

Ett litet avsteg från din fråga, sorry. Tack för lånet av tråden och lycka till med ditt kameraköp!

/Alexandra

Frugan gillar också att fotografera, men kanske inte riktigt så mycket att hon tycker man ska köpa kameror och tillbehör för femsiffriga belopp... ;)

Jag var faktiskt och klämde på 50D och 7D idag också (därav tog jag steget närmare att faktiskt vilja köpa en!). Jag tyckte tvärtom att de kändes båda mycket sköna att hålla i! Tyngden tycker jag ger (åtminstone känns det så) en stabilitet (funderar faktiskt t.om. på att nappa på cyberphotos paket med batterigrepp) och greppmässigt passade den perfekt i min hand, men det beror väl på handstorlek såklart.. Tycker känslan av att hålla i den inger lite respekt.... ;)
 
Köp en 7D om du suktar efter den! Herregud, om du inte köpt nytt hus på sex år så kan väl frugan inte misstycka?! (Jag som tyckt att jag varit väldigt återhållsam när jag inte köpt hus på 4 år). Tror det kommer att kännas som ett enormt lyft jfrt med 300D. Inget fel på din optik heller, förutom att kit-zoomen kanske inte är på topp. Fotar du mest med din 35:a så är det ju inget att tveka på.

Jag har det bra jag eftersom både min man och jag har samma shoppinginriktning och förståelse för varandras val. Struntar i dyra kläder och heminredning och väljer sånt som kameraprylar och semesterresor istället ;)
 
Köp en 7D om du suktar efter den! Herregud, om du inte köpt nytt hus på sex år så kan väl frugan inte misstycka?! (Jag som tyckt att jag varit väldigt återhållsam när jag inte köpt hus på 4 år). Tror det kommer att kännas som ett enormt lyft jfrt med 300D. Inget fel på din optik heller, förutom att kit-zoomen kanske inte är på topp. Fotar du mest med din 35:a så är det ju inget att tveka på.

Jag har det bra jag eftersom både min man och jag har samma shoppinginriktning och förståelse för varandras val. Struntar i dyra kläder och heminredning och väljer sånt som kameraprylar och semesterresor istället ;)

Kanske inte så svårt att få medhåll på ett sånt här forum där jag antar att majoriteten är pryltokiga.... ;).. Dock har vi varit föräldralediga senaste 2 åren och kommer vara det ytterligare i 2 år med minstingen, och min pappaledighet är ganska dyr att finansiera (har varit hemma ett år med första barnet och ska vara hemma ett år med nästa också nu) så om det inte hade varit för det hade jag inte tvekat en sekund att shoppa loss! ... ;)

Jag anade dock en mjukare inställning till kamerainköp ikväll än hur det lät igår, så vi får se... ;)
 
(funderar faktiskt t.om. på att nappa på cyberphotos paket med batterigrepp) och greppmässigt passade den perfekt i min hand, men det beror väl på handstorlek såklart.. Tycker känslan av att hålla i den inger lite respekt.... ;)

Go for it!!! Det kommer ändå att sluta där och då kan du lika gärna få ett batteri och minneskort på köpet. Jag beställde precis batterigrepp och minneskort och det blev dyrare och inte fick jag något extra batteri.
 
Jag har det bra jag eftersom både min man och jag har samma shoppinginriktning och förståelse för varandras val. Struntar i dyra kläder och heminredning och väljer sånt som kameraprylar och semesterresor istället ;)

Du råkar inte ha någon väninna i 25-35års åldern som är stöpt i samma form?? ;-)
 
Go for it!!! Det kommer ändå att sluta där och då kan du lika gärna få ett batteri och minneskort på köpet. Jag beställde precis batterigrepp och minneskort och det blev dyrare och inte fick jag något extra batteri.

Jag funderade länge på att köpa ett batterigrepp till 300D:an, men tänkte att "jag ska nog snart uppgradera, så då är det onödigt"... det var nog ett par år sen jag tänkte så... ;)
 
Slå till!!
Jag gjorde det i helgen och Jag har INTE ångrat mig.
Känslan i 7D mot 450D är milsvid. När Jag då och då pillar lite på 450´n så småler Jag. Den må vara hur bra som helst i sitt segment, men den känns som en leksak jämfört med 7an.
Sen är den oerhört lätt att lära sig, snabb och det är tacksamt med högre ISOtal än 1600 emellanåt.
Jag har testat dn lite med kitobjektiven från 450´n (18-55IS och 55-250IS), men kör nästan uteslutande med min lilla 50mm 1.8II och den fungerar utmärkt.
 
Om du nöjt dig med 300D i sex år så borde du nöja dig med 7D i alla fall sex år (såvida du inte blir tagen av uppgraderingssjukan), och då blir det ju inte så värst mycket per år. Så brukar jag tänka för mig själv när jag köper nytt inom mitt andra intresse, cykling; ett enkelt sätt att lura sig själv (och andra) att man gjort en bra affär!

(att tillägga är väl att jag sällan behåller grejerna så länge som jag tänkt, utan istället står där 1-2 år senare och tänker att jag kanske borde uppgradera för då får jag ju lite lättare/bättre/snyggare prylar...)
 
Om du nöjt dig med 300D i sex år så borde du nöja dig med 7D i alla fall sex år (såvida du inte blir tagen av uppgraderingssjukan), och då blir det ju inte så värst mycket per år. Så brukar jag tänka för mig själv när jag köper nytt inom mitt andra intresse, cykling; ett enkelt sätt att lura sig själv (och andra) att man gjort en bra affär!

(att tillägga är väl att jag sällan behåller grejerna så länge som jag tänkt, utan istället står där 1-2 år senare och tänker att jag kanske borde uppgradera för då får jag ju lite lättare/bättre/snyggare prylar...)

Cykling (racer) är också mitt andra intresse... har en cykel från 2006 och skulle egentligen vilja byta den också... ;)..
 
En liten parallell, jag gillar bra skor, kostar ca 4000-5000 kr st
köper dock ganska sällan, min fru vill i stället byta ofta och köper skor för mycket mindre pengar, köp du en 7D, den kan du säkert ha 4-5 år, då hinner säkert din fru handla mångdubbelt under den tiden.

/Stefan H
 
Fick ut lite mer om frugans ovilja till att uppgradera (eller så kanske det är ett svepskäl)... ;)

Kameran (300:an) var en 25-årspresent till henne (som jag "annekterat" och använt mycket och köpt alla tillbehör eftersom jag fastnade för fotandet) och hon känner att det kanske kan verka otacksamt mot de som gav den om vi köper en ny nu...

Jag tycker väl inte det är så konstigt efter så lång tid. Hade varit en annan sak om det var efter ett halvår typ. Dels har vi utvecklats enormt i "fotokunskap" och sen så har den ju som sagt ett par år på nacken. Över 16 000 exponeringar är vi uppe i nu!
 
Okej, det börjar dra ihop sig till att kanske bli ett eventuellt köp!... hmm..

Kan ni hjälpa mig att slutmotivera varför man ska byta upp sig till en 7D från en 300D? Vad är de största fördelarna (gärna så man kan motivera för en som är "måttligt" intresserad av fotografering).

300D
+ Billig... Vi har redan en (dvs ingen kostnad)
+ Den tar hyfsade kort och har megapixlar nog för att blåsa upp till alla format vi är intresserade av.
- Plastig
- AF-systemet dåligt
- tar 1-2 sekunder att starta
- bufferten är dålig och långsam
- liten skärm, svårt att se resultatet utan att zooma

7D
+ ...?
- Dyr
 
Okej, det börjar dra ihop sig till att kanske bli ett eventuellt köp!... hmm..

Kan ni hjälpa mig att slutmotivera varför man ska byta upp sig till en 7D från en 300D? Vad är de största fördelarna (gärna så man kan motivera för en som är "måttligt" intresserad av fotografering).

300D
+ Billig... Vi har redan en (dvs ingen kostnad)
+ Den tar hyfsade kort och har megapixlar nog för att blåsa upp till alla format vi är intresserade av.
- Plastig
- AF-systemet dåligt
- tar 1-2 sekunder att starta
- bufferten är dålig och långsam
- liten skärm, svårt att se resultatet utan att zooma

7D
+ ...?
- Dyr

7D
+ Prisvärd
+ Robust
+ Bra AF-system
+ Grym på höga iso för pengarna
+ Snabb att starta
+ Bra buffert och fixar stora dataflöden 8+ bilder/sek
+ Bra skärm
+ 100% täckning i sökaren (i enklare ser du sällan precis vad som blir)
+ Vädertätad i nivå med Eos1
+ 18 MP, du behöver iof inte så mycket har du sagt men om en stor del av bilden skulle bli dålig men en liten del riktigt bra så kan du beskära mer och ändå ha gott om megapixel kvar.
+ Filmar i FullHD
+ En kamera som du kan ha i en massa år framöver.

- Kostar ganska mycket pengar (dock ej dyr med tanke på vad man får)


Angående ringaktande av gåvan så kan ni ju alltid skicka ett tackkort flera år efter och tacka ännu en gång för den fina gåvan som bidragit till ett starkt fotointresse så till den nivå att ni bestämt er för att pensionera den efter lång och trogen tjänstgöring och ta steget vidare mot en semipro kamera. Då känner dom nog snarare glädje över att ha bidragit till något som ni verkligen tycker är kul än sorg över att den pensioneras.

Mvh
Marcus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.