Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 7D med 50 1,8 eller 1,4 = fokusproblem?

Produkter
(logga in för att koppla)

RG78

Aktiv medlem
Finns det någon som har den kombinationen och tycker det fungerar bra? Har vissa funderingar på att uppgradera mitt gamla kamerahus till ett 7D och samtidigt skaffa en 50 1.4 eller 1.8...har dock läst rätt många trådar att 50mm objektiven är så pass gamla att de inte riktigt "klarar av" snabba 7D. Tydligen hinner de inte med att fokusera ordentligt och man får strula en del för att få skärpan på rätt ställe. Någon som har erfarenhet av dessa objektiv i kombination med en 7D?

Finns det någon som har den kombinationen och tycker det fungerar bra? Har vissa funderingar på att uppgradera mitt gamla kamerahus till ett 7D och samtidigt skaffa en 50 1.4 eller 1.8...har dock läst rätt många trådar att 50mm objektiven är så pass gamla att de inte riktigt "klarar av" snabba 7D. Tydligen hinner de inte med att fokusera ordentligt och man får strula en del för att få skärpan på rätt ställe. Någon som har erfarenhet av dessa objektiv i kombination med en 7D?

Jag kör ett Sigma 50 1.4 till min 7D (och min 5D mk1), och det fokuserar fint på båda. Även i dunkelt ljus. Mycket nöjd :).

Mvh
Simon

7D med EF 50 1.4 har funkat bra för mig.

Jag använder 60 D + 50mm 1.8 och har haft en del "problem" med focuseringen, tycker det är konstigt då man fotar porträtt o hälften av bilderna blir suddiga,synns inte så bra på kameran men sen i datorn märker jag detta problem..väldigt störande

Mvh.

Min 7D kräver att jag mikrojusterar rätt mycket för att den ska träffa rätt när EF 50 mm f/1,4 USM sitter på kameran. Men det är ett objektiv som jag faktiskt kan mikrojustera så det träffar rätt.

Intressant, låter som att 50mm 1.4 i alla fall är ett bättre val än 1.8 pga mikrojusteringen i kameran samt att man manuellt kan fokusera med objektivet....

Man kan mikrojustera vad som helst, även ett EF 50 mm f/1,8.
Men rent hanteringsmässigt är förstås f/1,4 långt före plastleksaken f/1,8, även om f/1,4 inte är byggt som någon stridsvagn heller.

Har bytt från 50D till 7D med en 50mm 1.8

Jag har bytt kamera från en 50D till en 7D.
När jag använde mitt "plastiga" 50mm 1.8 så fungerade det perfekt med 50D. Blev riktigt bra bilder. Och inga problem med fokuseringen.

Men nu när jag har en 7D så blir mer än hälften av bilderna felfokuserade. Även med stativ och orörligt mål som jag fotar.

Ser dessutom att objektivet inte trivs med min 7D när jag mikrofokuserar manuellt med FoCal programvara. Man ser att den inte kan fokusera exakt på samma ställe två fokuseringar i rad. Tyvärr. För jag gillade detta objektiv när jag hade det på min 50D.

Har istället börjat använda mitt 50mm till macrofoto. Har en inverter-ring så att linsen blir bak och fram på kameran. Då använder jag mig inte av autofokusen heller och bilderna blir klockrena.

Köpte en 50/1,4 till min 7D. Fick den servad först en gång pga felfokusering, sedan utbytt till ett annat objektiv, sedan skickad på service tillsammans med huset pga av samma fel, sedan skickad igen tillsammans med huset då det fortfarande inte blev bra. Nu funkar det kanon. Allt inom garantitiden som tur var. Skam den som ger sig.

7d

7D har problem med en hel del objektiv pga dess nervösa AF (Kamerans AF). T.ex. fungerar AF något bättre med 400/5,6 än med mitt 500/4. det verkar inte finnas någon konsekvent logik med den kameran men generellt verkar det som om ljussstarka objektiv ger större utslag. Ett knep som fungerar ganska bra är att undvika skärpeföljande Af och köra på AF-one shot. Ett annat är att låsa AF med någon av de programeringsbara knapparna när man kör följande Af och motivet står stilla. Kör man följande Af får man med den kameran räkna med att 6-8 av tio bilder blir oskarpa rätt om motivet står stilla. Jag har inga problem med 50/1,8 eftersom jag låser skärpan och alltid tar ett gäng bilder att välja från. Grym skärpa i en sådan billig plastbit!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar