Bara för att tekniken finns så innebär inte det att det är rätt att den ska implementeras. Jag anser dessa funktioner så totalt onödiga, bättre att inte implementera dem och hålla kostnaderna för produkten nere. Att det skulle vara en dealbreaker för många potentiella kunder tror jag inte ett skvatt på.
"Hålla kostnaderna nere" är sällan prio ett på en toppmodell. Snarare att slå konkurrenten på så många punkter som möjligt. Men bakom varje konstruktion finns givetvis en rad kompromisser och överväganden.
Enklare wifi-enheter är ingen dyr sak och finns i stort sett i alla mobiltelefoner och i många kompaktkameror.
Den här argumentationen liknar snacket om video när det slog igenom för omkring 5 år sedan. Då sa också en del "onödigt, håll kostnaderna nere istället". Det hör man sällan idag. Kamerorna hade kanske tom blivit dyrare utan eftersom de hade sålt sämre då.
Det finns många funktioner som jag aldrig använder på en kamera, men jag accepterar att andra vill ha bulb, jpeg, självutlösare med mera.