Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 7D - Filmtråden

Produkter
(logga in för att koppla)

johann1983

Aktiv medlem
Samma premisser som Canon 5D Mark II's filmtråd gäller.

Hur har det gått för er?
Har det blivit något filmande med 7D?

Jag kollade att det fungerade. Sen fick det vara nog.

Jädrans bakvänd kamerakonstruktion att filma med, om man inte riggar upp den på sådana där axelstativ, med spakar och rattar i alla riktningar, som en del yrkesfilmare håller sig med.

Jepp, alldeles nyss när jag vaknade med katten (River). Och satte mig vid köksbordet för att läsa morrontidningen och fick tag på manualen som låg sidan om, har haft kameran en vecka nu och har överhuvudtaget inte ägnat mig något av denna lilla bok en sekund så långt.

Hämtade kameran med ett Tamron 28-75/2,8 och började försöka lära mig att hur göra detta nu? Och visst katten så fick katten vara filmstjärnan på denna min först filmsnutt. Kollade lite snabbt på skärmen och sedan in till datorn för att lägga in snutten på hårddisken men se det gick inte så bra, batteriet var i stort behov för ny energi och sitter nu i laddaren men snart skall jag nyfiket kolla resultatet.

Anders, du tillhör liksom jag de lite äldre stofilerna om du ursäktar (där jag har passerat livet höjdpunkt med några år) och jublar inte i höga skyn över dessa nymodigheter men visst kittlar det lite grann? Bara till att gilla läget så att säga för om man tycker si eller så om det så kommer det med köpet av kameran och jag tycker det skall få en fair chans att visa vad det duger till. Och jag skulle slå mig själva med stor häpnad om jag fatta det på studs hur göra, satt en god stund innan poletten så att säga ramlade ner. Jag tror mig nog som så att eftersom jag är född nyfiken så ger jag mig inte förrän jag med största säkerhet tycker just si eller så.

//Ronney

Jag är positiv, helt klart ett kreativt tillägg bland kamerafunktionerna. Har provat lite, men det är inget som funkar till vardagsfilmning. Man ska helst ha en bärande idé och rigga upp grejorna på stativ etc. Snygga resultat i dåligt ljus kräver bra optik.
För dej som sitter på en äldre dator; det är tungt att redigera HD-film!

Det finns ett 640*480-läge...

Jag kom på att jag har använt det en gång. Jag ville visa hur en maskin fungerade, och det var lättare med rörliga bilder.

Jag tog ett par korta snuttar på semestern i Spanien.

Det gav mersmak, men som sagt, det kräver lite planering för att bli bra.

De filmer jag tog i HD är gigantiska och lite bökiga att spela upp. Funkar bra på vissa datorer, på andra hackar det och vill inte trots nedladdning av olika spelare och trixande med inställningar.

Skall definitivt göra lite mer försök innan jag ger upp! ;)

Hittills har jag spelat in ett videoblogginlägg med kameran. 18000 för att kunna bete sig som vilken fjortis som helst.

De filmer jag tog i HD är gigantiska och lite bökiga att spela upp. Funkar bra på vissa datorer, på andra hackar det och vill inte trots nedladdning av olika spelare och trixande med inställningar.

Trixet är att konvertera dom till något annat filformat så blir det lite lättare. En konverterare som rekommenderas av 5DmkII-folket är MPEG Streamclip, www.squared5.com.

Idag var jag i SALK hallen och lirade lördagstennisen med gubbarna. Samtidigt pågick någon form av flick-elit matcher. Hade med mig kameran och filmade lite. Använde mitt 17-55 2.8 och automatiska inställningar för exponeringen, 1280 x 720 och 50 b/s. Jag måste säga att resultatet blir ju helt lysande bra! trots att hallen inte är en av de ljusaste.

Jag är verkligen helnöjd med hur filmningen fungerar på 7D, klart användbart!

Idag var jag i SALK hallen och lirade lördagstennisen med gubbarna. Samtidigt pågick någon form av flick-elit matcher. Hade med mig kameran och filmade lite. Använde mitt 17-55 2.8 och automatiska inställningar för exponeringen, 1280 x 720 och 50 b/s. Jag måste säga att resultatet blir ju helt lysande bra! trots att hallen inte är en av de ljusaste.

Jag är verkligen helnöjd med hur filmningen fungerar på 7D, klart användbart!

Kör upp det på Vimeo så får vi se om vi andra håller med dig om att det blev klockrent :)

Hur körde du fokuseringen? autofokus eller manuell?

Kör upp det på Vimeo så får vi se om vi andra håller med dig om att det blev klockrent :)

Hur körde du fokuseringen? autofokus eller manuell?

Klockrent kanske är att ta i! :)

Jag har aldrig använt Vimeo, håller på reggar mig nu, skall se om jag lyckas få upp det.

Jag körde autofokus innan jag startade filmen, jag har ställt in så att den använder den vanligt AF-en, inte kontrasten.

Hej,

Hur många bilder/sekund skall man filma med 24 eller 25?
Förstod det som att 24 är jättebra och alla 5D mk II saknar detta något hemskt?
Varför är det bättre med 24?

//Erik

Jag tog ett par korta snuttar på semestern i Spanien.

Det gav mersmak, men som sagt, det kräver lite planering för att bli bra.

Skall definitivt göra lite mer försök innan jag ger upp! ;).

I VLC player finns det en inställning som får mina filmer att flyta på som smör i solsken.
Gå in i verktyg sen inställningar. Gå in bland inmatning och kodekar.Scrolla ner till skip loop filtering for h.264 decoding, välj ALLA eller always på engelska.
Detta är fantamej det enda som funkat när jag velat spela upp mina 5d mark 2 filer i ursprungsformat.
Mpeg streamclip ett klockrent lättanvänt konverteringsprogran som borde kosta ett par tusen men är helt GRATIS! Gör att du kan klippa i filerna i t ex premiere pro etc
Lycka till

I VLC player finns det en inställning som får mina filmer att flyta på som smör i solsken.
Gå in i verktyg sen inställningar. Gå in bland inmatning och kodekar.Scrolla ner till skip loop filtering for h.264 decoding, välj ALLA eller always på engelska.
Detta är fantamej det enda som funkat när jag velat spela upp mina 5d mark 2 filer i ursprungsformat.

Jag läste om dessa inställningar på något forum men för mig på min jobbdatorer gjorde det ingen skillnad, full HD spelar upp hackigt i VLC. På hemdatorn funkar det fint med Quicktime player.

Japp, vimeo konverterar dessutom filmerna till 25p om det jag läst stämmer.

Jo så är det nog. Jag testade att använda Windows Moviemaker för att konvertera MOV-filen från kameran till WMV. Originalfilen är 108 meg, windowsmediaformatet gav 14 respektive 7 meg. Den större av dem är nog jämförbar med det som ligger på Vimeo - fast långt ifrån kvalitén i originalfilen (vilket förstås är givet med tanke på hur mycket mindre filen är).

Hur som helst, vad jag ville testa var om kameran kunde duga till att ta videofilmer där kraven är amatörmässiga. T ex för grabbens idrott, moster Agdas 70 års kalas eller liknande och det tycker jag den gör.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar