Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canon 7d eller nya 600d??

Produkter
(logga in för att koppla)

sa_le19

Ny medlem
Hjälp! Jag ska köpa ny kamera och står i valet och kvalet mellan en 7d eller en 600d.
Är det samma videokamera i båda, någon som vet??
Är även tacksam för andra tips om för och nackdelar på bägge.

Det är ganska så stort spann mellan de båda husen. Är det videodelen som är viktig eller vad ligger tyngdpunkten på?

600D är väl egentligen en 550D + vridbar TFT. Stor skillnad mot 7D. Skall du huvudsakligen göra video är det väl detta som är viktigast och då kanske 7Ds avsevärda fördelar på stillbildsområdet inte är så viktiga: bättre grepp, mer solid kamera (metall vs plast), bättre slutare, bättre autofokus, större sökare, fler bps, rejälare reglage, snabbare slutartider mm.

Men är det hubudsakligen en videokamera som kan ta bra stillbilder som sökes är nog Panasonic GH-1 & 2 eller Sony NEX 5 eller A55 bättre val då du får en användbar autofokus med dessa.

När man försöker göra någonting som är "både-och", så brukar det bli "varken-eller". Man fär helt enkelt göra så mycket kompromisser att prylen varken funkar som det ena eller det andra.
När det gäller 7D kan man inte säga att den är både stillbildskamera och filmkamera. 7D är en tämligen kompromisslös stillbildskamera med en liten extra möjlighet att kunna filma. 600D vet jag ingenting om.
Om du har en 450D idag och vill börja filma föreslår jag att du köper en riktig filmkamera och behåller 450D för stillbilder.

Petter ...

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto