Annons

Canon 7d eller 5d mark ii??

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är ju synd att det inte syns hur mycket bättre alla de där bilderna skulle ha blivit som du missade medan du bytte objektiv.

Förresten, det är väl ingen som går på bröllop klädd i fotoväst?!?!
Det är bröllop vi pratar om. Känner man bara av situationen så missar man inget de 10 sekunder det tar att byta objektiv de gånger man gör det. Och jag har hellre 300 bilder som är så bra det går, än att ha 310 som är snäppet sämre. Men det beror väl på vilken ambition man har med bilderna.

Personligen skulle jag aldrig använda fotoväst på ett bröllop.
Jag har ett skärp med en Domke objektivpåse hängandes i det.

Prästen borde också skämmas förresten, han är ju också iklädd sina arbetskläder.
Prästens arbetskläder är anpassade till och speciellt avsedda för det högtidliga tillfället.

Det är väl bättre att bilderna som blir tagna blir bra, än att alla otagna bilder blir sämre med zoom:)
Aha, så alla bilder jag tagit de senaste åren hade varit bättre otagna. Bra att veta.

Det är bröllop vi pratar om. Känner man bara av situationen så missar man inget de 10 sekunder det tar att byta objektiv de gånger man gör det. Och jag har hellre 300 bilder som är så bra det går, än att ha 310 som är snäppet sämre. Men det beror väl på vilken ambition man har med bilderna.

Personligen skulle jag aldrig använda fotoväst på ett bröllop.
Jag har ett skärp med en Domke objektivpåse hängandes i det.

Ja, Dompkevästen är betydligt snyggare:)
Personllgen har jag aldrig använt en dylig sak. Jaghar fotat minst 500 bröllop i olika länder och aldrig har någon klagat på min klädsel.

Aha, så alla bilder jag tagit de senaste åren hade varit bättre otagna. Bra att veta.
Man kan ju tolka saker som man vill. Men jag skulle tolka det som att alla bilder skulle blivit bättre med fasta objektiv, förutom de du hade missat. Och att förbättringen på de 95% du inte skulle missat väger upp de 5% du inte hade kunnat ta.

Bara för att klargöra, eftersom det finns folk som upprörs över min klädsel, så är det eran tolkning att jag använder fotovästar.
Den jag använder oftast är handgjord av en samekonstnär i garvat renskinn och med knappar av ben och äkta silver, men det är säkert bättre med en Dompkepåse:)

Nej alla har ju olika premisser för vad som är viktigt. :)
Ja, vissa tycker att bilden är viktig, andra tycker det är intressantare att pixelpeepa. Men jag är ganska säker på att jag vet vad bröllopsparet som anlitar en fotograf för en av livets viktigaste stunder tycker är viktigast.

Det går utmärkt att fota bröllop med fasta gluggar. Känner många bröllopsfotografer som kör 80% med en 50/1.2:a och resten en 85:a.

Allt hänger på vilken fotostil man har. Jag hade dock personligen inte vågat lämna hemmet utan en vidvinkel i väskan. Sen kanske den mest ligger där, men ändå....

I mitt inlägg syftade jag på begagnatpriser på 5D,5DII inte på nypriset vilket jag antog var underförstått då 5D inte går att köpa ny. För det andra har det gått nästan3,5 år sedan 5DII kom så det är inte svårt att gissa att mark III inte är långt bort. Att mark II är bra, och rent av allt man behöver för de flesta är säkert sant(likaså en mark I:a), men det blir alltid tillräckligt många som dumpar sin äldre modell då någon ny kommer för att begpriset på den utgående faller.

Ja då var det förvirrande att du skrev 5D2 ifall du menade 5D. 5D2 lever kvar ny ett bra tag efter 5D3 har släppts. På begagnat sidan har du nog rätt, där sjunker det nog tydligare. Speciellt när yrkesfolket ersätter sina pjäser.

Ja, vissa tycker att bilden är viktig, andra tycker det är intressantare att pixelpeepa. Men jag är ganska säker på att jag vet vad bröllopsparet som anlitar en fotograf för en av livets viktigaste stunder tycker är viktigast.
Vad är det då menar du? Att man har ett zoomobjektiv på kameran? :)

Menar du att jag och andra som tycker att det är bra att använda ljusstarka fasta brännvidder gör det för att pixelpeepa?
Är du verkligen så aningslös?
Förstår du skillnaden på tex 1.4 - 60/sek och bl 4 och en 8/sek, samma brännvidd, samma avstånd? Tänk vilka bilder du missar om du måste köra på en åttondelssekund?

Det är ju synd att det inte syns hur mycket bättre alla de där bilderna skulle ha blivit som du missade medan du bytte objektiv.

Förresten, det är väl ingen som går på bröllop klädd i fotoväst?!?!

Nej, skulle jag se det så är det bara att visa grabben var dörren är - liiiite stil måste man väl ändå kräva?! Fotoväst duger till sportfotografer och utrikeskorrespondenter i oroliga områden......

Nej, skulle jag se det så är det bara att visa grabben var dörren är - liiiite stil måste man väl ändå kräva?! Fotoväst duger till sportfotografer och utrikeskorrespondenter i oroliga områden......

Ännu en som inte kan, orkar, läsa. Bröllop kan vara oroliga områden:)
Fantastiskt stilsäkra deltagare i tråden.

Det är enbart pg ljusstyrkan jag inte använder 24-105 inne i kyrkan, i vissa fall skulle det säkert fungera, men mina fasta objektiv fungerar mycket bättre. Det blir också snyggare med kort skärpedjup i en kyrka som ofta kan ge ett rörigt intryck.

Jag säger inte detta för att du skulle ha fel, men om jag klarar av att få brusfria bilder med min APS-C EOS 550D med f/3.5-5.6 i en kyrka, i kombination med Lightroom 3.0, så torde väl även du klara av det med din EOS 5DMkII. =)

Men mera bokeh skulle nog ha varit önskvärt.

Jag säger inte detta för att du skulle ha fel, men om jag klarar av att få brusfria bilder med min APS-C EOS 550D med f/3.5-5.6 i en kyrka, i kombination med Lightroom 3.0, så torde väl även du klara av det med din EOS 5DMkII. =)

Men mera bokeh skulle nog ha varit önskvärt.
Det är dock stor skillnad på olika kyrkor. En del är som upplysta köpcentrum och andra är som mörka grottor. :)

Det verkar som bara Jonatan och jag har märkt att det är olika ljus, men det som stör mig är att flera har hakat upp sig på hur jag kläder mig och vet väl vad som är korrekt. Det låter på er som alla bröllop är likadana, min väst är inte kosher och ljuset räcker eller räcker inte.
Sanningen är att alla bröllop är olika. Ibland på toppen av ett berg, ibland inne i ett museum, eller kommunkontor. Ibland är det vinter och kolsvart, ibland midsommar. En del brudpar
plåtas i vatten, andra på snöskoter eller i trädgården. Skogen, ateljen, sandstranden, sent på kvällen, iklädd frack,läder, eller vanliga blåjeans. Ibland är det Israel, Stockholm, Sydafrika, Arvidsjaur i Lappstan i snöfall. Ibland är det en präst, rabbin, kommunalråd eller kompis som viger. Ibland svimmar någon med en duns, ibland får bruden tunghäfta.
Ändå har ni förstånd nog att tala om hur jag skall vara klädd när jag jobbar.

Ny 5dmk3?

Frågan är när får Canon ut en ny kamera. Canon verkar ha svårigheter att hänga med utvecklingen vad det gäller sensorer som numera drivs framåt av ett antal andra tillverkare .

den som är intresserad kan läsa http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1032&message=39987298 och vad som diskuteras och speciellt svaren från bla John Sheehy och Bobn2 i tråden.

Rawfiler från 1DX kommer att ge oss en vägledning om hur Canon har löst FWC, QE och utläsning/läsbrus i jämförelse med tex Nikon/Sony, Nikon/Renesas .

Måste flika in angående kort skärpedjup i kyrkan. Visst är det ofta snyggt med kort skärpedjup, men jag vill iallafall få några bilder på brudparet framme vid altaret där båda är skarpa.

Eftersom det är extremt sällan som man kan stå och fotografera på prästens plats precis framför brudparet så är det nästan alltid olika avstånd till dom båda. Därför använder iallafall jag gärna bländare 2.8 och 4 (om det går) vid dom tillfällen jag vill ha båda skarpa.

Så är det en ljus kyrka har jag ofta 24-105 på en av kamerorna.

Måste flika in angående kort skärpedjup i kyrkan. Visst är det ofta snyggt med kort skärpedjup, men jag vill iallafall få några bilder på brudparet framme vid altaret där båda är skarpa.

Eftersom det är extremt sällan som man kan stå och fotografera på prästens plats precis framför brudparet så är det nästan alltid olika avstånd till dom båda. Därför använder iallafall jag gärna bländare 2.8 och 4 (om det går) vid dom tillfällen jag vill ha båda skarpa.

Så är det en ljus kyrka har jag ofta 24-105 på en av kamerorna.

Visst går det att använda zoom i en ljus kyrka. Håller med att det är bra att ha både brud och brudgum i skärpa. Nyligen tog jag två bilder i snabb följd, först med bruden i fokus och sedan brudgummen. Sedan var det lätt att göra en bild med kort skärpedjup och skarpt brudpar.
Det är alltid viktigt att träna på att utnyttja situationen och den utrustning man förfogar över.

ANNONS