När jag fotograferade ett bröllop i sommras med min EOS 550D så kan jag inte säga annat än att mitt 15 - 85 mm hade helt perfekt zoom-omfång för att röra sig med. Man kunde ta fina översiktsbilder med 15 mm och sköna porträtt med 85 mm. För en FF EOS 5DMkII så är det närmaste du kommer det området 24-105 mm (Canon EF 24-105 f/4L IS USM). Lite sämre tele, men går säkert ändå. Mitt problem, likt detta objektiv, var att mitt 15-85 inte är särskillt ljusstarkt (f/3.5 - 5.6). Men jag hade iaf tur med vädret, så kyrkan var väl belyst.
Slutsats: Jag skulle satsa på 24-105. 5DmkII har ändå relativt bra ISO hantering. Men ifall man väljer detta objektiv, bör man vara nogrann med att testa det. Man läser recensioner om det, och det finns tydligen alla sorters exemplar av objektivet; Riktigt oskarpa till superskarpa ex. Var aktsam.
Angående zoom vs fast objektiv, skulle jag resonera såhär: så länge som du inte har två kamera hus, välj en zoom istället för fasta objektiv, för det tar alltid lång tid att byta objektiv. Och man vill inte missa något.