Annons

Canon 7D "bränner allt"

Produkter
(logga in för att koppla)

Tolf

Medlem
Har i skrivandets stund ägt min 7D i snart ett år och är väldigt missnöjd över hur det sköter dynamiken. Den bränner ut högdager oavsett vad jag gör.
Idag har jag jämfört den med min gamla 30D (samma objektiv EF 70-200/2,8L IS II USM) med förvånande resultat! 30D:en behåller dynamiken och behåller en fin nivå mellan hög och lågdager.

Jag har nu gjort factory-reset, prövat alla tänkbara ljusmätningar, tagit ur båda batterierna i ett par timmar och givit den firmware Version 1.2.5 på nytt. Men utan någon förändring, den bränner till och med ut det svaga kvällsljuset på den vita fönsterbrädan i hel-auto-läget.
Några goda råd innan jag ringer Canon RCC, Servicecenter?

Valet är klart. Är du inte nöjd och du tycker att det bara blir skit så är det inget snack om saken. Skicka in den för kontroll och justering.

Skiljer det i uträknad exponering mellan dina kameror, om du pekar på samma motiv med motsvarande typ av mätning? Blir bilderna bra med din 7D om du ställer in samma tid, bländare och ISO som du har när din 30D tar bra bilder?

Har i skrivandets stund ägt min 7D i snart ett år och är väldigt missnöjd över hur det sköter dynamiken. Den bränner ut högdager oavsett vad jag gör.
Idag har jag jämfört den med min gamla 30D (samma objektiv EF 70-200/2,8L IS II USM) med förvånande resultat! 30D:en behåller dynamiken och behåller en fin nivå mellan hög och lågdager.

Jag har nu gjort factory-reset, prövat alla tänkbara ljusmätningar, tagit ur båda batterierna i ett par timmar och givit den firmware Version 1.2.5 på nytt. Men utan någon förändring, den bränner till och med ut det svaga kvällsljuset på den vita fönsterbrädan i hel-auto-läget.
Några goda råd innan jag ringer Canon RCC, Servicecenter?

Ja, denna bild som du lade ut var väl inte ett bra exempel på att det är något fel på din kamera. Hade du exponerat knappare hade du ju inte fått med detaljer i skuggorna, hade du exponerat rikligare hade du inte fått med högdagrarna. Nu får du ju detaljåtergivning i hela skalan, om du använder rätt inställningar vid råkonverteringen.
Jag har bara öppnat din bild i Camera Raw, gjort helt normala inställningar och sedan sparat den som en jpeg. Imponerad av att kameran klarar kontrastomfånget.

Bilagor

• 7d.jpg
    7d.jpg
    17.5 KB · Visningar: 2,970
Tycker du att detaljerna finns kvar i dom utfrätta områdena på "din" bild?
För att behålla dom får jag underexponera så pass mycket att det blir utfrätt i lågdager.
Bilderna som jag valde att visa kanske inte var precis lika, men min gamla kamera har inget som helst problem med samma ljusförhållanden.
Som jag skriver har jag självklart prövat att exponera över/under, olika genomsnittsmätningar, bildstilar, objektiv, osv. MEN den fräter i stort sätt alltid ut högdager och starka färger.

Jag har levt med detta för det går nästan alltid att fixa till det i Lightroom efteråt. Men nu efter snart ett års användande av 7D håller jag med om det som många skriver om i en mängd trådar " Den känns inte helt rätt rätt alla gånger vad det gäller skärpa och exponering"
Att det förekommer så skilda uppfattningar om denna kamera (kolla bara i "vårt eget" recensionsforum) så börjar man undra: Hur många måndags-exemplar släpptes ut?

Jag ska åka till min lokala fotohandlare idag och dels be dom pröva min kamera men hoppas också att dom har en 7D inne som jag kan jämföra med.

Om du tror att det är något fel med din kamera så ska du såklart lämna in den. Oklart för mig dock om du tycker att det verkar vara något problem med ljusmätningen (dvs att du får överexponerade bilder) eller sensorn (att det dynamiska omfånget är alldeles för litet.*Håller med föregående om exempelbilderna att det är ett ganska rejält omfång du försöker fånga i exponeringen.

När du säger att du "bränner" lågdagrarna - är det verkligen så att informationen ligger utanför histogrammet, eller har du problem med brus när du försöker lätta upp dem?

Att det förekommer så skilda uppfattningar om denna kamera (kolla bara i "vårt eget" recensionsforum) så börjar man undra: Hur många måndags-exemplar släpptes ut?

Här förstår jag inte vad du menar (ang vårt eget recensionsforum). Av 62 inlägg är det endast en enda person som gett kameran ett underbetyg?

Som vanligt!
Frågan är hur jag kunde tro att någonting skulle bli annorlunda när jag ställe en fråga här.
Vad är det för jäkla jargong? Ingen utav er (förutom Harald) som har svarat kan ju omöjligen läst vad jag skrivit.
Dom flesta svaren som figurerar (i forumet) handlar nästan alltid i grund och botten att man vill fördumma TS.
Om en term blir fel läggs mer fokus på just det än själva grundproblemet.
Värst får väl dom stackarna som lägger upp jämförelsebilder, för har du inte doktorerat i ämnet är det ingen idé att du yttrar dig.

Jag hade som vissa förstod, inklusive min lokala fotoaffär, redan svaret själv.
Min tanke var att försöka hitta någon med liknade problem med 7D:en. En vän var här med sin 5D igår och han häpnads över hur min 7:a överexponerar allt.
Slutligen,till er som tänker svara utan att själv äga ovan nämnda kamera- Snälla låt bli....

Fixa till din attityd. Flera här har ställt motfrågor för att bättre kunna hjälpa dig, de har du arrogant nog avstått från att besvara.

Man får de svar man förtjänar.

Som vanligt!
Frågan är hur jag kunde tro att någonting skulle bli annorlunda när jag ställe en fråga här.
Vad är det för jäkla jargong? Ingen utav er (förutom Harald) som har svarat kan ju omöjligen läst vad jag skrivit.
Dom flesta svaren som figurerar (i forumet) handlar nästan alltid i grund och botten att man vill fördumma TS.
Hade jag varit som du, så hade jag försökt ta till mig vad en person som Stefan Ohlsson skriver.
Du har förmodligen en bra bit att vandra, innan du når hans kunskapsnivå.

Som vanligt!
Om en term blir fel läggs mer fokus på just det än själva grundproblemet.
Värst får väl dom stackarna som lägger upp jämförelsebilder, för har du inte doktorerat i ämnet är det ingen idé att du yttrar dig.

Jag hade som vissa förstod, inklusive min lokala fotoaffär, redan svaret själv.
Min tanke var att försöka hitta någon med liknade problem med 7D:en. En vän var här med sin 5D igår och han häpnads över hur min 7:a överexponerar allt.
Slutligen,till er som tänker svara utan att själv äga ovan nämnda kamera- Snälla låt bli....

Har aldrig upplevt något som påminner om det du beskriver.

Du verkar ha bestämt dig redan att det är fel på kameran, och intresset för svar och hjälp verkar därför rätt svalt, så jag ser inte riktigt vitsen med att ta upp det här. Lämna in kameran för kontroll, Canon kan naturligtvis avgöra om det är något fel mycket bättre än någon här kan göra från några exempelbilder.

Ska jag tro något så lutar det åt att du kanske har lite orealistiska förväntningar på dynamiskt omfång och/eller automatiken i ljusmätningen när du som t.ex. i hundbilden har en vit fläck mitt i en i övrigt rätt mörk bild kombinerat med starkt solsken. Jag får många bilder med urfrätta detaljer i den situationen om man inte hjälper kameran med exponeringskompensation, och det gäller alla kameror jag använt. Ofta går det helt enkelt inte att täcka både skuggor och högdagrar på grund av för stort omfång i scenen. Men som sagt, Canon avgör bättre om du har fel på kameran eller inte.

Man behövde inte vänta länge för att få vatten på sin kvarn. Då var vi där igen- Mätning mellan kunskapsnivåer.
Jag försöker på inget vis vara arrogant och otrevlig. Men för jösse namn sluta förutsätta att det alltid fel på personen som håller i kameran.
Vad är det jag inte har besvarat?
Ok en sista gång då: Tänk er att ni går och köper en ny 7D, packar upp den, laddar osv. Sen ställer vi in kameran i grön-fyrkant läge. Om nu kameran i stort sätt alltid väljer att överexponera allt som har ljusa partier, är det då mig eller kameran det är fel på?

Man behövde inte vänta länge för att få vatten på sin kvarn. Då var vi där igen- Mätning mellan kunskapsnivåer.
Jag försöker på inget vis vara arrogant och otrevlig. Men för jösse namn sluta förutsätta att det alltid fel på personen som håller i kameran.
Vad är det jag inte har besvarat?
Ok en sista gång då: Tänk er att ni går och köper en ny 7D, packar upp den, laddar osv. Sen ställer vi in kameran i grön-fyrkant läge. Om nu kameran i stort sätt alltid väljer att överexponera allt som har ljusa partier, är det då mig eller kameran det är fel på?

Du förutsätter att du inte ska behöva hjälpa kameran det minsta i olika ljusförhållanden (?), min erfarenhet är att det är att lita lite för mycket på automatiken. Om du tar det som en kritik mot dig och din kunskapsnivå kan inte jag hjälpa, jag vet inte vem du är eller vad du kan utan svarar efter min egen erfarenhet. Du kan ta in eller förkasta dom idéer och tips du får, det är ett publikt forum och alla svar lär inte passa dig om du har alltför tunnt skinn. ;-)

Vi får väl se vad Canon säger, berätta gärna hur det gick så kanske vi alla lär oss något nytt.

Jag är rädd att det är dig det är fel på då.
Om du tror att denna typ av bild skall bli perfekt "med allt i auto"...

Jag satt just och rättade till din 7D.dng i PS och det blir alldeles utmärkt.
Med andra ord: bildinfon finns i din råfil, men exponeringen är inte helt korrekt.

APS-sensorer med 18MP är helt enkelt inga mästare på dynamiskt omfång.

Men detta är ju sanslöst jag ger upp nu. LÄS HELA tråden.
lämpligtvis (som jag skrev) Har vi prövat att utsätta en rad andra kameror för samma situation.

Tack för era svar...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar