Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canon 75-300 vs 70-200L

Produkter
(logga in för att koppla)

Sandra Fäger

Ny medlem
EF 70-300/4,0-5,6 IS USM
EF-L USM 4,0/70-200 IS

Jag har tittat på båda dessa objektiv och har svårt att bestämma mig.

70-300.................70-200
630g....................760g
1,5m närgräns......1,2m närgräns
4,0-5,6 bländare....4 rakt över
............................vädertätad

(runt 5500 kr) (runt 11000 kr)

Jag vill ha en zoom för att ta på "allt möjligt" landskap, djur mm Har sedan tidigare ett fast 50 mm och kitobjektivet (ska uppgradera den senare) som följde med min eos 350d.

Är det en omväg att köpa det billigare objektivet först? jag har förstått att den inte är så bra vid 270+ mm och dit kommer jag med det andra och en 1,4 eller 2 extender. Priset är egentligen inget bekymmer, men får man såpass mycket mer objektiv för pengarna?

Utan att ha använt 70-300:an vill jag påstå att 70-200 lätt utklassar den på alla punkter.
200 mm på en kamera med 1,6 crop räcker väldigt långt. 70-200/4 sägs vara skarpare än min 70-200 2,8 L IS USM, och den är defenitivt inte dålig.
Visst kostar det en del pengar, men andrahandsvärdet är väldigt bra. Köper du den billigt hos en internetleverantör är det svårt att göra en dålig affär om du skulle vilja sälja den.
Har du råd så är det den bästa affären.
70-300 4-5,6 blir väl ljussvag på 300mm och det i kombination med den stora brännvidden gör att du lätt får skakningsoskärpa i sämre (sämre-inte svagt) ljus.

Med det vita objektivet kommer även lite pride of ownership som bara växer med åren. Det blir så med kvalitetsprylar. Skillnaden mellan 200 och 270mm är inte så stort, speciellt inte när L objektivet ger knivskarpa bilder.

Ska du fota vilda djur då ska du tänka i helt andra banor. Fast 400/5.6 eller sigmas EX 100-300/4 och en 1.4x konverter.

Skillnaden mellan de objektiven är sannolikt högst avsevärd. Jag har personligen ingen erfarenhet av 70-300 IS men äger 70-200 utan IS och det är ett mycket bra objektiv som blivit ännu mycket bättre efter uppdateringen. När jag packade upp objektivet för länge sedan hajade jag verkligen till över hur fint det kändes. "Bristen" i brännvidd går ju att åtgärda med extender om den känns svår och valet mellan objektiven är enbart ekonomiskt.

Jämförelser mellan objektiven går att hitta här för den intresserade.

Tack för svaren hittills, skulle vara intressant och höra från någon som har provat bägge. fredmiranda sidan var intressant många åsikter fanns om båda objektiven. Bland de negativa omdömmen som jag såg om 70-300'an var att dess frontlins? roterade vid fokusering. vid filteranvändning skulle det visst vara ett problem. varför?

lyssnar gärna på fler råd.

Har tyvärr inte testat 70-200. Och inte 70-300 heller. Däremot har jag ett gammalt 75-300 som jag inte alls är särskilt nöjd med. Trött autofokus och dålig skärpa.
Jag vet att det kan kännas frestande att slå till på ett beg sådant, men mitt råd är att låta bli :)

Om pengar inte är ett problem hade jag lätt valt 70-200. Tror inte jag läst ett enda ont ord om det nånstans.

Sandra Fäger skrev:
Tack för svaren hittills, skulle vara intressant och höra från någon som har provat bägge. fredmiranda sidan var intressant många åsikter fanns om båda objektiven. Bland de negativa omdömmen som jag såg om 70-300'an var att dess frontlins? roterade vid fokusering. vid filteranvändning skulle det visst vara ett problem. varför?

Roterande frontlins måste ha varit det gamla. Inga USM objektiv har roterande frontlins. (roterande skulle stallt til det för pol-filter, som man roterar för att ställa in)

/ Erik

Du skriver att 70-200 kostar ca 11000. det är modellen med IS. men du har också modellen utan IS som är näst intill eller rent av lika bra för betydligt billigare pengar. Den finns att köpa i gott skick begagnad för nästan halva priset. Fast visst är IS mumma att ha.

Sandra Fäger skrev:

Hej! Jag har testat båda. 70-300 4-5,6 IS USM är ett jättebra objektiv men 70-200 4L IS USM är ett par snäpp bättre och snäppet bättre även med 1,4x extender. 70-200an med IS är för övrigt ett av de bästa objektiv som Canon tillverkat hittils vilket oxå innebär att 70-300 är mycket bra skärpemässigt. Det som skiljer är kvaliteten och priset naturligtvis.

1,4x extender fungerar inget bra på 70-300an som dessutom har roterande frontlins och föränderlig längd vid zoominig. Roterande frontlins ger vissa problem med polarisationsfilter p.g.a. att man måste justera det efter varje fokusering och zoomning.

2x extender ska du nog glömma överhuvudtaget och inget av dom är något objektiv för flygande fåglar på långa håll.

Jag själv kör med 70-200an och 1,4x Kenko Teleplus Pro 300 just nu och det fungerar utmärkt på min 350D. För flygande fåglar så blir det nog ett 300 4L IS så småning om med 1,4x extendern men just nu avvaktar jag eventuella nya teleobjektiv från Canon. Ett 400 4L IS USM till överkomligt pris skulle vara en önskedröm...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar