Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 700D vs Nikon D5300

Produkter
(logga in för att koppla)
Gå till en butik, känn på dem och köp den du trivs bäst med. Båda är utmärkta kameror.

Båda är bra och överlag ganska lika i prestanda. Samma gäller även de medföljande kitobjektiven. Nikon har en något bättre sensor då det gäller att fånga detaljer i skuggorna vid bra ljus (låga ISO). Detta märker man nog mest av bara om man antingen efternehandlar i datorn eller kör "active D lighting". Många kommer emellertid inte att lägga märke till skillnaden om man bara plåtar på och kör JPEG. Skillnaden handlar nog mer om priset för stunden och hur de känns i handen. Det bästa tipset är att klämma och känna. Man bör även i den prisklassen fundera på motsvarande Pentax som erbjuder mycket kameraprestanda för pengarna. Just nu är Pentax KS-1 och K-3 väldigt prisvärda. Ffa Canon, och i mindre mån Nikon, kan vara något bättre om man vilm filma.

Senast ändrad:
Hej!

Vilken kamera rekommenderar ni mig? Canon 700D eller Nikon D5300?

Tack för alla svar

Valde mellan dessa jag med, blev 700D för mej, den hade i mina ögon bättre skärm, med touch vilket är väldigt bekvämt, men annars är dom nog rätt lika, så den som känns bäst, kommer av att vara bäst

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar