Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 70-200 f4 L IS. Luddigt och oskarpt.

Produkter
(logga in för att koppla)

bsod

Aktiv medlem
Ett av mina favoritgluggar har fått problem...Ingen krispig skärpa längre utan luddigt och kontrastlöst.

Speciellt märks det i 200-läget vid stor öppning, men även vid mindre bländare syns det att något är fel.

Har testat med både min 6d och 7d. Ser lika illa ut på båda.

Bifogar ett mittutsnitt från en bild.
200mm f4.5 1/2500 iso 200

Skärpan satt på den övre handen...

Inget filter - tog av det innan bilden togs - och inget kladd på linsen!

Någon som varit med om liknande?
 

Bilagor

  • oskarp-detalj.jpg
    oskarp-detalj.jpg
    224.8 KB · Visningar: 130
Prova att stänga av IS-funktionen. Jag har haft ett objektiv som hade tradig IS-funktion och då blev skärpan luddig.
 
Hjälpte inte tyvärr!

Testade alla möjliga varianter utan att något blev bättre.

Nu inlämnat för kontroll - väntetid? Var beredd på hela sommaren, blev svaret.
 
jag har haft samma objektiv som var uselt, någon lins som var felcentrerad antagligen. Enda gången det hänt med något av mina Canonobjektiv. Den fick jag utbytt. Om din var bra från början tycks någon lins ha rört på sig, lär vara lätt för verkstaden att fixa, men trist när det händer på sommaren.
 
Har också varit med om samma sak, ett linselement hade lossnat. Man kunde tydligt höra ett "klonkande" ljud om man vände och vred på objektivet. Reparationen gick på knappt 3000:- och tog cirka 8 veckor (sommartid).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.