Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 70-200/f.4L

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Är det någon som använder ett 70-200 F4L och skulle kunna tänka sig att lägga upp en bild som visar det monterat på kameran?

Är intresserad av det objektivet och skulle vilja se storleken på det.

Tack på förhand,
Christian
 
flightspotter skrev:
Hej!

Är det någon som använder ett 70-200 F4L och skulle kunna tänka sig att lägga upp en bild som visar det monterat på kameran?

Är intresserad av det objektivet och skulle vilja se storleken på det.

Tack på förhand,
Christian
Så här ser kanonen ut utan motljusskydd. Fin va?
Motljusskyddet är ca 10cm långt...
 

Bilagor

  • img_0993.jpg
    img_0993.jpg
    34.9 KB · Visningar: 838
Canons 70-200/4L USM är verkligen ett kanonobjektiv. Helt underbart för natur, där den lite större bländaren oftast inte gör något. Man bländar ändå ned och använder stativ i de flesta fallen i alla fall.

Kontrast, färger och skärpa är alldeles förträffliga enligt mig. Att det sedan är någorlunda lätt och smidigt gör inte saken sämre. Du kommer troligtvis inte ångra ditt köp! :=)
 
Köpte ett i december och fick leverans på det i början av januario
Har bara hunnit ta ungefär 10 bildeer eftersom jag under stor del av tiden varit utan kamera.

Plockade med det under en promenadmed sonen i helgen och plåtade lite.

Ett av resultaten hittar du på

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=168879

Det enda negativa jag kan säga om det är det LÖJLIGT höga priset som Canon tar för statvfästet....
Tyvärr är just det fästet´en av de stora anledningarna att jag inhandlade den gluggen.
 
En annan nackdel med det objektivet (precis som alla andra stora objektiv) är att det väger..

Bar runt på 300D + Batterigrepp + 70-200 på frihand i fem timmar i lördags, och är fortfarande lite matt i armarna..

Utöver detta så är det ett helt lysande objektiv.. :)

/James
 
slowcoder skrev:
En annan nackdel med det objektivet (precis som alla andra stora objektiv) är att det väger..

Bar runt på 300D + Batterigrepp + 70-200 på frihand i fem timmar i lördags, och är fortfarande lite matt i armarna..

Utöver detta så är det ett helt lysande objektiv.. :)

/James

Japp.. men det väger bara hälften (nästan) av storebror 70-200/2.8L...

Det tillsammans med en 10D och grepp gör en ganska mör redan efter 3 timmar ;)
 
Var ska man köpa?

Vem har bäst pris på detta objektiv? Är prisbilden lägre i Japan på objektiv? Någon som vet en japansk hemsida på engelska? Där man kan kolla lite priser! En släkting ska dit snart //Henke_P
 
Hmmm tycker nästan att den linsen ser lite väl spinkig ut, liknar mer på en Hjortpenis än en riktig L-lins:),,, Nejda, klart bra objektiv men absolut fööör dyrt!! Linsen får en helt klart bättre ergonomi med stativfästet på och det kostar fläsk!!
Köp då hellre en ny/fin-begagnad 70-200 2,8L USM för samma peng ca 9000,-sek. Att den väger lite mer är enligt mig inget argument eftersom den lilla extra vikten ger lite bättre/ytterligare balans!
Niclas.

Ps, Visst kan man känna sig mör efter att hållit det upp till ögat i en halv timme men det brukar ju gå fint med den dubbla vikten så varför inte med denna... Kanske låter lite kaxigt men att bra saker väger är ett väääldigt litet handikapp enligt/för mig så länge jag kan röra mig obehindrat enligt vad situationen kräver:)/ds
 
Senast ändrad:
Jag föredrar att använda ett enbensstativ tillsammans med tunga teleobjektiv..då stör inte vikten alls..och man är närapå lika rörlig som vid handhållet!
 
sagan skrev:
Jag föredrar att använda ett enbensstativ tillsammans med tunga teleobjektiv..då stör inte vikten alls..och man är närapå lika rörlig som vid handhållet!


Ja, om jag skall vara helt ärlig (och det brukar jag ju vara:) så måste jag säga att jag ALDRIG fotat med ett enbensstativ:)!!

Det verkar helt klart smidigt och rörligt men jag har ofta behov för tre ben så då blir det liksom nästan dubbelt upp. Ofta använder jag 3,bensstativet som ett ben men visst blir det klumpigt om man jämför, man vinner mycket rörlighet dock...

Niclas.

Ps, en dag så står jag nog där med ett ben jag också:)
 
Den extra vikten som 2,8'an har ger inga som hellst fördelar enligt min åsikt (har lärt mig det idag). Det går att handhålla en stund, men sen är det inget skoj. Minsta grej blir irriterande och snacka om att man komponerar snabbt efter en stund :) Kan tänka mig att 4'an är mycket smidigare.
 
Niclasfoto skrev:
Ja, om jag skall vara helt ärlig (och det brukar jag ju vara:) så måste jag säga att jag ALDRIG fotat med ett enbensstativ:)!!

Det verkar helt klart smidigt och rörligt men jag har ofta behov för tre ben

Enbensstativ + IS ger stora möjligheter att hantera även ganska långa slutartider, vilket gör att man ofta kan klara sig utan 3-benaren.
 
sagan skrev:
Enbensstativ + IS ger stora möjligheter att hantera även ganska långa slutartider, vilket gör att man ofta kan klara sig utan 3-benaren.


Ja, det låter både troligt och intressant! Till idag så har jag tänkt som så att jag orkar inte det valet mellan ett eller tre ben, så jag tar tre så har jag också ett, på "ett vis":)
Ett halvdumt sätt att ressonera så jag får tänka närmare på det./Niclas.
 
paco skrev:
Den extra vikten som 2,8'an har ger inga som hellst fördelar enligt min åsikt (har lärt mig det idag). Det går att handhålla en stund, men sen är det inget skoj. Minsta grej blir irriterande och snacka om att man komponerar snabbt efter en stund :) Kan tänka mig att 4'an är mycket smidigare.


Frågan blir då hur länge ni har testat en lins med den vikten, bara en dag och det idag!?? Jag menar att det till stor del är en vanesak angående den extra vikten mellan dessa linser!/Niclas.
 
Jo, ska jag fortsätta att testa det handhållet, så kommer väl styrkan så småningom. Det tråkiga är ju att man får dras med darriga bilder till dess :)

Jag har Manfrottos 679B som funkar fint.
 
Niclasfoto skrev:
Frågan blir då hur länge ni har testat en lins med den vikten, bara en dag och det idag!?? Jag menar att det till stor del är en vanesak angående den extra vikten mellan dessa linser!/Niclas.
Jo, det här med vikt på grejorna uppfattas ju väääldigt individuellt. Alla i min 'normala' bekantskapskrets uppfattar ju mig som galen med kameror större o tyngre än Canon Ixus... Väldigt få skulle kunna tänka sig släpa runt på en jätte-klump som på bilden ovan...någonsin...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.