Annons

Canon 70-200/f.4L

Produkter
(logga in för att koppla)
Med ljusstyrka, så följer mer glas, och följdaktligen mer vikt.. Det är ofrånkomligt. Alltså är påståendet att "den extra vikten inte ger några fördelar" helt felaktigt. Det ger ett steg, vilket översatt ger 1/200 f2.8 på 200mm mot 1/100 f4 på 200mm och en oskarp bild handhållet... Dvs, en användbar bild istället för en oskarp dito.
 
...men det är >ganska< enkelt att skruva upp ISO ett steg om man är på pottkanten, och det gör ganska lite skillnad på bruset.
Den stora (enda?) fördelen med f2.8 som jag ser det är bildens karaktär jämfört med f4, och den skillnaden är ganska liten med. Vikten är det skillnad på dock. (med 200%)
Köpte jag ett 70-200/2.8 blev det med IS. Det gör iaf. en signifikant skillnad.
 
Njaaa.. inte om man redan kör på 800 eller tom 1600.. Då är det liite jobbig att skruva upp..

Många kanske tror att 1/200 fryser det mesta.. men nej, så är inte fallet.. Långt ifrån faktiskt.

När jag plåtar kampsport t.ex. så är det sällan som man kan frysa en rörelse. Det är ofta "dåligt" ljus i hallar.

Jag tycker att EF 70-200/2.8 är något man köper OM man verkligen behöver och använder f2.8..annars är det ju tämligen meningslöst att pytsa ut de extra pengarna. f4 versionen (som jag oxå haft) är precis lika bra som storebror, men det hjälper inte om man behöver ha snabba tider.. Således är EF 70-200/4L ett precis lika bra val som storebror om man ändå inte utnyttjar största öppningen.
 
Bidrar med en bild på f4'an med motljusskyddet på. Den blir ganska lång då.
 

Bilagor

  • 70200.jpg
    70200.jpg
    26.7 KB · Visningar: 339
Jesper, du har nog missförstått vad jag menade. Jag pratade enbart om vikt i sig. Niklas skrev: "Att den väger lite mer är enligt mig inget argument eftersom den lilla extra vikten ger lite bättre/ytterligare balans!" och det var det jag svarade på..

Jag valde 2,8 just för de fördelarna du drar upp.
 
Re: Var ska man köpa?

Henke_P skrev:
Vem har bäst pris på detta objektiv?
Adorama. Jag gav motsvarande 4.600:- inkl frakt (UPS) och det är något billigare än B&H. Förutsätter givetvis att man slipper tull och moms - ännu har jag inte åkt på det. :)
Henke_P skrev:
Är prisbilden lägre i Japan på objektiv?
Ja, men inte mycket. Priset på t ex Yodobashi Camera är 91.800 JPY vilket är ungefär 6.240 SEK http://www.yodobashi.com/enjoy/more/i/14400.html (och mer än vad det kostar att beställa från USA och betala moms och tull). Underligt nog (det är ju ändå japanska produkter) tycks det vara billigast i USA.
Henke_P skrev:
Någon som vet en japansk hemsida på engelska? Där man kan kolla lite priser! En släkting ska dit snart //Henke_P
De flesta stora japanska fotoaffärer tycks inte skicka utomlands. Det finns sajter på engelska men jag har inte upptäckt många. Om det är något specifikt du är ute efter hjälper jag dig gärna - kan läsa lite japanska, åtminstone tillräckligt för att ta mig fram på en webbsida...
 
forstheim skrev:
Det är förmodligen inte så mycket billigare i Japan.

Om du vill handla någorlunda billigt i Sverige kan du kolla på:

www.scandinavianphoto.se
www.cyberphoto.se
www.hegethorns.se


I Tyskland:

www.technikdirekt.de
www.ac-foto.de


I USA (här tillkommer moms & tull på priset):

www.adorama.com
www.bhphotovideo.com
Som tillägg till ovanstående: Tyska New York Camera har jag sett rekommenderas på nätet: http://www.ny-camera.de/ (nej, ingen vacker webbsajt). Har ingen egen erfarenhet av dem, dock.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.