Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 70-200 f/4 L till en Canon 600D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonsson_P

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag har idag en Canon 600D och objektiven:
Sigma 30 f/1.4
Tokina 11-16 f/2.8

Jag saknar nu ett teleobjektiv och har fått upp ögonen för Canon 70-200 f/4 L som är prisvärd och som man kan komma undan med väldigt billigt begagnad.

Hur fungerar detta objektiv till en APS-C kamera som Canon 600D?
Något man bör tänka på när man köper detta objektiv? Ingen farra att köpa begagnat?

Tacksam för alla sorts svar och tips jag kan få!

/ Patrik Jonsson

Funkar mycket bra. APS-C sensorn gör att bakrundsoskärpan (bokeh) blir lite "sämre". Sen beror det på vad du ska ha den till, allround, porträtt och natur är exempel på vad den är smidig till. Är det för exempelvis fågel är det på tog för kort om man inte kör 100% från gömsle. Generellt är alla canons 70-200 skarpa och har bra af. De är riktigt bra byggda, är nog den mest prisvärda zoomen till canon. Synd bara att inte stativfäste är standard. Själv köpte jag den för natur och porträtt, gillar att den är stabilt byggd, skarp och lätt. Kompletterade med stativfäste.

Mvh Ingvar

Min erfarenhet av det objektivet är att det är svårt att få mer för pengarna än det objektivet, skulle vara ett fast 50 mm i så fall. Fungerar lika bra på en kamera APS-C som småbildssensor. Lätt och smidigt om man jämför med motsvarande 70 - 200 f/2.8L. Skarpt, bra kontrast och färgåtergivning. Klarar man sig utan bildstabilisator och inte behöver ett ljusstarkare objektiv, så väljer jag detta objektiv alla gånger.

/Gunnar

Funkar mycket bra. APS-C sensorn gör att bakrundsoskärpan (bokeh) blir lite "sämre". Sen beror det på vad du ska ha den till, allround, porträtt och natur är exempel på vad den är smidig till. Är det för exempelvis fågel är det på tog för kort om man inte kör 100% från gömsle. Generellt är alla canons 70-200 skarpa och har bra af. De är riktigt bra byggda, är nog den mest prisvärda zoomen till canon. Synd bara att inte stativfäste är standard. Själv köpte jag den för natur och porträtt, gillar att den är stabilt byggd, skarp och lätt. Kompletterade med stativfäste.

Mvh Ingvar

Tack så hemskt mycket för svaret!

Du frågar vad jag ska använda den till, mitt svar blir allround.
Kan nämna att jag kommer använda den främst till att filma med då jag inte fotograferar lika ofta.
Den fungerar bra till det ändamålet också?

Använder mig utav stativ, glidecam och dolly...Är på gång att köpa en billigare kran också.

Här är en film för att du ska få en aning om vad jag filmar: http://www.youtube.com/watch?v=k2JBSG8C6I4

Återigen, tack för svaret!

Jag har exakt den kombinationen och det fungerar mycket bra. Bättre byggkvalité (metall) än splitter nya Nikon 70-200 f4 VR. Smidig och lätt. Jättefin optik.

Mvh Ingvar

Vet inte riktigt hur du menar bokeh skulle bli sämre för att du har en liten sensor. Det är ju samma bild som projiceras på sensorn på sensorplanet. Det är ju bara det att man med en mindre sensor utnyttjar ett mindre utsnitt av den projicerade bilden.

Bokeh handlar inte heller om skärpedjup, utan om hur oskärpan ser ut på de ställen som inte är i fokus. Tittar man t.ex. på någon oskarp ljusfläck i bakgrunden så är den mjuk och rundad om objektivet har god bokeh medan den kanske är sexkantig om bokehn är mindre bra.

Tekniskt sett påverkas inte heller skärpedjupet av sensorstorleken, även om det så verkar vara fallet rent praktiskt. Vad som händer är att om man går från en liten sensor till en stor, måste man gå närmare motivet för att få samma bildutsnitt (föutsatt man inte ändrar brännvidd) och när man går närmare minskar skärpedjupet.

Canon 70-200/4 L är nog ett av de säkrare begagnatköpen. Utan IS finns färre rörliga delar att strula och gör konstruktionen enklare med färre linselement. Canon skriver inte om det men ibland görs mindre förbättrinar av samma modell med åren. Det är inte omöjligt att Canon skulle monterat in en accelerationsmätare i senare årgångar som i så fall borde snabba upp AF ännu mer - någon som testat detta med gammal vs ny 70-200/4 L på ett rörligt motiv?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar