Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 70-200/4 L + Canon 1000D = :( ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joontee

Medlem
Hejsan!
Jag har en fråga angående ett nyinköpt Canon 70-200/4L som jag använder på min 1000D.
Mitt problem är att många bilder blir överexponerade när man kör i Av eller Tv lägena, speciellt när det är soligt/ ljust ute.
Då får man ju kompensera med mindre bländare eller kortare tid, men om man vill ha lite rörelse oskärpa eller kortare skärpedjup då?
När man använder den inbyggda blixten framför allt utomhus blir det ofta överexponerat.
Vad kan det vara?
Hur kan man åtgärda det förutom att göra som ovan, eller får man helt enkelt köra manuellt?
Kan det vara grejorna som inte lirar ihop?
Det verkar som att kameran vill "ha" för ljusa bilder(ofta i Tv väljer den mycket stora bländare även en solig dag och överexponerar, istället för en mindre bländare och en "normal" bild). Kan även tillägga att i P och Auto funkar det okej men i princip alltid när man övergår från mörkt till tex. en hyfsat ljus himmel blir himlen helt vit.

Väldigt tacksam för svar!
Mvh Jonathan

EDIT: Med kit objektivet funkar allt som vanligt...
 
Det verkar som att kameran vill "ha" för ljusa bilder(ofta i Tv väljer den mycket stora bländare även en solig dag och överexponerar, istället för en mindre bländare och en "normal" bild). Kan även tillägga att i P och Auto funkar det okej men i princip alltid när man övergår från mörkt till tex. en hyfsat ljus himmel blir himlen helt vit.

Slå över till M och få bilderna som DU vill ha dom istället :)
 
Jo det är ju en lösning :), men ibland måste man få upp kameran snabbt och hinner inte ställa in allt ;).
 
låter lite märkligt det hela - testa lite strukturerat och se vad du kommer fram till. Det kan ju vara en dålig bländare i objektivet, men det testar du lätt. Som sagt - testa lite vetenskapligt och redovisa vad du gör exakt och vad som händer så går det nog att lista ut vad som är orsaken - för sååå dåligt som du antyder skall inte ljusmätaren vara i en 1000D.
 
Ställ in läge P, peka på något väl belyst motiv och ta en bild. Om den ser bra ut, titta på vilken tid och bländare som kameran valde.
Byt nu till Tv och ställ in tiden som kameran hade i förra bilden. Ta en ny bild på samma motiv.
Om inte den är likadant exponerad som den du tog med P, då är något tokigt.
Du kan göra samma sak med Av och bländaren.

Sen är det förstås så att du kan inte både ha lång tid och stor bländare när det är väldigt ljust ute, inte utan rejäla ND-filter i alla fall.
 
Varför använder du den inbyggda lilla fjesiga blixten utomhus i solljus ? det låter ju helt onödigt och bara slöseri med ström när du har fint solljus ute.

/ Magnus
 
Varför använder du den inbyggda lilla fjesiga blixten utomhus i solljus ? det låter ju helt onödigt och bara slöseri med ström när du har fint solljus ute.

/ Magnus

Tyvärr har jag ingen annan blixt, ibland kan man ju behöva blixten för att lysa upp de mörka partierna i bilden.

apersson850: Jag ska testa detta imorgon på dagen.
 
angående blixten i huset, så drar den ner slutartiden till 1/250s oavsett bländare och ljus... Så om du har F/4.0 och 1/250s i dagsljus så blir bilden självklart löjligt överexponerad...
 
Det finns ju olika typer av ljusmätning. Prova lek runt med de olika så kanske du kan få ett bättre resultat.
Spotmätning kanske bättre? Centrumvägd? Evaulerande, etc etc.. Testa ändra och se. Kan ju vara nåt så simpelt.
 
När det gäller bilder tagna med blixt är svaret enkelt: Av och Tv-lägena tar inte hänsyn till om du har en blixt på kameran eller inte.

För de andra bilderna så kan det finnas ett antal andra möjliga alternativ:

* Du har, av misstag, vridit upp exponeringskompensationen.
* I Tv-läge har du valt en så lång slutartid att det inte finns en motsvarande bländare (de flesta objektiv har en mista bländare på 22)
* Ljusmätaren har blivit lurad av någon mörk yta. Du kan välja en bredare ljusmätningsmetod för att minska risken, eller så kan du välja en smalare (e.g. spotmätning) men vara mer noggrann med vad du mäter på.

En sak du kan göra är att samla ihop alla bilder som har samma fel och se om de har någon gemensam nämnare.
 
När det gäller bilder tagna med blixt är svaret enkelt: Av och Tv-lägena tar inte hänsyn till om du har en blixt på kameran eller inte.

För de andra bilderna så kan det finnas ett antal andra möjliga alternativ:

* Du har, av misstag, vridit upp exponeringskompensationen.
* I Tv-läge har du valt en så lång slutartid att det inte finns en motsvarande bländare (de flesta objektiv har en mista bländare på 22)
* Ljusmätaren har blivit lurad av någon mörk yta. Du kan välja en bredare ljusmätningsmetod för att minska risken, eller så kan du välja en smalare (e.g. spotmätning) men vara mer noggrann med vad du mäter på.

En sak du kan göra är att samla ihop alla bilder som har samma fel och se om de har någon gemensam nämnare.

Okej då vet man det, kort och gott :)

*Exponeringskompensationen har aldrig varit "ovan" 0 utan ofta under 0 för att försöka kompensera när det blir överexponerat.

* Tex. på en bild som jag tagit nyligen i dagsljus hade jag Tv och valde 1/200 och auto iso, isot blev 200 och kameran valde då bländare 11, max bländaren är ju 32 på detta objektiv så varför gick den inte på en ännu mindre bländare istället för att överexponera? Eller är man då tvungen att öka slutartiden?

* Ang spotmätning så finns det tyvärr ej på 1000D utan bara på 450D och uppåt, jag kör nästan uteslutande i evaluerande men jag ska prova lite olika oftare.

Mvh Jonathan
 
Okej då vet man det, kort och gott :)
* Tex. på en bild som jag tagit nyligen i dagsljus hade jag Tv och valde 1/200 och auto iso, isot blev 200 och kameran valde då bländare 11, max bländaren är ju 32 på detta objektiv så varför gick den inte på en ännu mindre bländare istället för att överexponera? Eller är man då tvungen att öka slutartiden?

Kör du Tv och specificerat en slutartid ska kameran klara av att ställa in rätt bländare och iso-värde (så länge som det finns alternativ tillgängliga).

En sak som skulle kunna "lura" kameran är om det skiljer mycket i ljus i den scen du fotograferar. Då skulle kameran kunna beräkna medelvärdet på ljuset och ställa in exponeringen efter det. Men då skulle du få samma problem med båda dina objektiv.

Å andra sidan kanske du ska överväga att använda M-läget när ljusförhållandena är extrema, så att du själv kan sätta exponeringen exakt där du vill.
 
Jag menade så klart inte att öka slutartiden utan att minska den.

Läste nu ett test från tidningen FOTO där minus på just 1000D var att det fanns en risk / tendens att få överexponerade bilder, det kanske blir värre med en skapligt ljusstarkt objektiv som 70-200/4L?
Mvh Jonathan
 
Förresten är det någon ljusmätmetod som ni oftast kör i, eller måste man byta beroende på motiv osv.?
Mvh Jonathan
 
Har ochså problem med att min 1000d tar överexponerade bilderi dagljus får inte den blå himmelen som det ska vara, har hållt på med exponeringen hela tiden och ljusmätnings metod men ändå så tycker jag det inte blir bra. Hade en Panasonic lx3 innan och med den så blev det inte överexponerat skumt.
 
Har ochså problem med att min 1000d tar överexponerade bilderi dagljus får inte den blå himmelen som det ska vara.

Det finns några saker som är svåra att få till, oavsett vilken kamera man har. Bra exponering av himlen är en av dessa, snö är en annan. Grundproblemet är att det blir för stor skillnad mellan det som är ljust i bilden och övriga motivet som man vill fånga.

Ett sätt att hantera detta är att ha ett tonat filter (dvs. ett som gradvis går från mörkare till ljusare) och på så sätt få ner skillnaden i ljusstyrka.

Om du fotar i RAW (eller i viss mån i JPEG) så kan du göra samma sak när du efterbehandlar. Exempelvis i Lightroom kan du sänka exponeringen på överdelen av bilden. Faktum är att om du fotar i RAW så är chansen stor att du kan rädda himlen även om den ser relativt utbränd ut i kameran.

Du kan också välja en annan exponeringsmetod, så att kameran tar mer hänsyn till bakgrunden.
 
Synctiden på den inbyggda är väl bara 1/250 väl? Och kameran vill troligen ha en snabbare slutare, kanske ner mot 4000 som är max på den. Och det går ju inte med den inbyggda blixten igång

Bara en tanke
 
vad använder du för iso? Är det på större bländare? Ibland när det är riktigt soligt ut så även om man har en snabb slutare (1/8000) så blir bilden över exponerad om man kör på större bländare. Jag har skaffat nd filter till tex min 50 1,2L för att kunna köra större bländare samt när jag använder studioblixtar för oavsett att dom är inställbara 1/16 steg så är dom för starka om man vill köra på stor bländaröppning trots iso på 100.
angående att himlen blir för ljus det är för att oftast är himlen 3 steg ljusare än marken o då kan du antingen kompensera det med ett avtonat gråfilter eller ta två expo o ordna det i datorn.
 
Jag änvänder 10f. Iso 100-200 brukar veukar exponera ner men tycker fortfarande det blir för ljus himmel. Kan ju bero på att jag har kitt objektivet canon ef 18-55 vilket kanske inte är så bra.
 
Om du konstant får överexponerat med 70-200 men inte med kit-objektivet under samma förhållanden skulle jag börja undersöka bländaren i 70-200. Drar den ihop sig som den ska vid exponering? Det är ju elektromagnetiskt styrt. Viloläget är fullt öppet. Vid exponering drar en elektromagnet ihop bländaren till det läge som kamerans exponeringsmätare har valt. Du kan se bländarrörelsen om du kikar in i objektivet framifrån samtidigt som du tar en bild. Det syns bättre ju mindre bländare och längre tid du har valt (prova gärna med minsta bländare och B).

Petter ...
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar