Tror absolut att det kommer bli bra, men precis som Mats här ovan säger så kan det bli ett balansproblem. Objektivet väger en hel del, så kameran blir framtung. Fixar du det så är det inga problem.
Det är bara bra att du satsar på ett kvalitétsobjektiv, då detta kan följa med i många år, när du senare byter upp ditt kamerahus.
"Framtungt" blir det absolut inte!
(vid stativfoto
utan stativringen möjligtvis, så
det skulle jag ju inte rekommendera)
Man håller ju "vikten/tyngden" så att säga med vänster hand dvs via objektivet, och med höger hand styr man upp + trycker av.
Det som kan upplevas som "obalans" är dels om man får klent grepp om kamerahuset dvs med högerhanden dels om man har svårt hålla objektivet på ett "bra sätt" så balans erhålles.
För min del var det mest i avtrycksögonblicket vid lite längre slutartider jag tyckte det kunde varit bra med en större kamera...mest pga EOS 350Ds trist utformade grepp (vilket jag inte tyckte hjälptes av med batterigreppet).
Batterigreppet ger ju lite mer vikt men själva formen på greppdelen av kameran är ju lika 'dålig' ändå...
Trots dessa små klagomålen tycker jag det gick bra...man får koncentrera sej lite noggrannare så går det ;-)
Gäller min nuvarande kamera i minst samma grad, Olympus E-620 är liten och har ett lite 'pyttigt' grepp, men batterigreppet ger viss tyngd...dock inget som ger särskilt mkt mer stabilitet.Men: det ger ju bra
vertikalgrepp (batterigreppets 'greppdel' vid 'höjdfoto' är mkt bättre, precis som även Canons var) och det värderar jag mkt.
Som bengt-re säger:
Huset (1000D) ger kanonkvalitet generellt, det är litet etc men det är ju mest en hanteringsfråga inte en kvalitetsfråga annat än möjligen indirekt.
När jag köpte EOS 350D fanns ju parallellt EOS 20D som gav precis samma kvalitet.Den hade mkt bättre sökare och kamera/grepp-form och var även på andra sätt bättre byggd.
Då som ofta styrde pengar mitt val.Men bilderna i sej hade mkt sällan blivit bättre med 20D, lyckligtvis.
Samtidigt var ju den mindre kameran ett sätt att lättare ha med den, kitet med hus + ett par gluggar blev ju kompaktare vilket jag uppskattat mkt vid resor.
Det är
alltid (?) nåt man riskerar få kompromissa med...valet av kompromiss(er) är nog en nödvändig del av den sköna fotograferings-"konsten", hehe...