Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canon 70-200 2,8 VS sigma 70-200 2,8

Produkter
(logga in för att koppla)
Canon EF 28-300/3,5-5,6 L IS USM, kommer den att ha bländaren ungefär 4 vid 200? Vad tror ni annars om den, kommer den att vara sämre eller bättre än Canon EF 70-200/4,0 L USM vid 200 mm?
Vad tippar ni på, vilket är bättre vid 200 mm? Eller är det någon som kanske redan vet (enligt matematiska beräkningar el. dyl) hur det förhåller sig mellan de två? Vad vet jag som är en simpel amatör, går det att rent teoretiskt beräkna hur ett objektiv kommer att vara, fastän man inte sett den i praktiken?

IS har ju 28-300:an osså, synd att den är så himla dyr.. vore smaskens som en alltiallo de gånger man inte kan ta med fler än ett objektiv. Eller vad säger ni andra, skulle ni ta med hellre någon fast objektiv istället för zoom om ni bara fick ta med ett objektiv?

-Eeros

Jag är ingen expert, men tippar på att 70-200/4 är skarpare. En 28-300mm måste väl kompromissa en hel del? Heh, gissar på bländare 4,5 vid 200mm.

Eeros skrev:

IS har ju 28-300:an osså, synd att den är så himla dyr.. vore smaskens som en alltiallo de gånger man inte kan ta med fler än ett objektiv. Eller vad säger ni andra, skulle ni ta med hellre någon fast objektiv istället för zoom om ni bara fick ta med ett objektiv?

-Eeros

Tycker också det verkar smaskens med ett sånt objektiv, fast med tanke på storlek och vikt vette det sjutton om det inte är enklare att ta med två tre fast eller så.

Jag har fotat rätt mycket med min Sigma 70-200/2,8 och jag är grymt nöjd. Jag har Sigmas 1,4x APO-konverter och även då är skärpan bra vid full öppning, men blir förstås bättre om man bländar ner ett par steg.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=101873 är väl inte bästa testbilden heller kanske, men alltid något.

Jag kan inte påstå att jag ser någon skärpemässig skillnad mellan Sigma 70-200/2,8 och Canon 70-200/4, men jag gillar ljusstyrkan, och vikten gör mig inte så mycket, så för mig kändes Sigman som rätt val.

ANNONS