Annons

Canon 6D

Produkter
(logga in för att koppla)
Någon som vet om det kommer släppas två versioner i Europa?
Och hur mycket det eventuellt skiljer mellan icke gps wifi versionen och "vanliga"?

Köpte en igår. En extra mattskiva med rutnät gick på 160 kr, så det blev en sådan med.
Är litet kinkig på de där 1/4000 sekund som snabbast slutartid, men jag hoppas på att killarna i Magic lantern fixar det. Autofokusen är märkbart snabbare än min 5D. Slutaren är tystare. Saknar joysticket. Trots sin lilla storlek sitter kameran som gjuten i handen, jämfört med 5D. Greppet känns som 7D.

Trådlös överföring fungerade inte då min telefon, en HTC Wildfire, är på tok för gammal. Trodde jag löste det genom att roota telefonen och installera Android 2.3.7, men icke. Appen EOS remote går nämligen inte att ladda ned från Google Play.

Lösningen blev http://codekiem.com/2013/02/13/market-helper/ som spoofar en modernare telefon. Allt fungerar som det ska med den lilla skillnaden att knappen Connect to device är halvt dold. That´s it.

Köpte en igår. En extra mattskiva med rutnät gick på 160 kr, så det blev en sådan med.
Är litet kinkig på de där 1/4000 sekund som snabbast slutartid, men jag hoppas på att killarna i Magic lantern fixar det. Autofokusen är märkbart snabbare än min 5D. Slutaren är tystare. Saknar joysticket. Trots sin lilla storlek sitter kameran som gjuten i handen, jämfört med 5D. Greppet känns som 7D.

Trådlös överföring fungerade inte då min telefon, en HTC Wildfire, är på tok för gammal. Trodde jag löste det genom att roota telefonen och installera Android 2.3.7, men icke. Appen EOS remote går nämligen inte att ladda ned från Google Play.

Lösningen blev http://codekiem.com/2013/02/13/market-helper/ som spoofar en modernare telefon. Allt fungerar som det ska med den lilla skillnaden att knappen Connect to device är halvt dold. That´s it.
Vart köpte du ifrån? Köpte du med objektiv? Nöjd hittills? :)

Pär

Är litet kinkig på de där 1/4000 sekund som snabbast slutartid, men jag hoppas på att killarna i Magic lantern fixar det.

Jag ställer mig lite tvivlande till att det går att snabba upp en mekanisk ridåslutare med mjukvara.

I Sverige tycker jag dock inte att det är speciellt ofta jag har problemet att det är för ljust. Snarare tvärtom.

Senast ändrad:
Vart köpte du ifrån? Köpte du med objektiv? Nöjd hittills? :)

Pär

Yodobashi, drygt 11500 kr. Objektiv har jag redan. 50/1,4 som annars alltid strulat på min 5D fungerar som en klocka. 5D är förövrigt kalibrerad och fungerade klockrent med all min andra utrustning.
Jag ställer mig lite tvivlande till att det går att snabba upp en mekanisk ridåsultare med mjukvara.

I Sverige tycker jag dock inte att det är speciellt ofta jag har problemet att det är för ljust. Snarare tvärtom.
Är ett snölandskap där jag bor just nu. Under strålande solsken och 50/1,4-objektivet finns det mer att önska.
Angående Magic Lantern ryktas det om att det är ett mjukvarulås.

Bortsett från 1/4000 sek är jag glad att jag inte skenade iväg mot 5DIII.

Jag var ute i soldis i går på den snötäckta ängen härutanför med en filmkamera med ISO-200-film i. Objektivet var ett 50/1.8 men 1/2000 sekund räckte gott och väl. När allt omges av ett mjölkvitt töcken så måste man ju ändå överexponera för att inte bilderna ska bli grådaskiga.

Intressant om slutaren på EOS 6D faktiskt är snabbare än som officiellt går att ställa in. Det borde innebära att det går att blixtsynka på snabbare tid än officiellt.

Jag var ute i soldis i går på den snötäckta ängen härutanför med en filmkamera med ISO-200-film i. Objektivet var ett 50/1.8 men 1/2000 sekund räckte gott och väl. När allt omges av ett mjölkvitt töcken så måste man ju ändå överexponera för att inte bilderna ska bli grådaskiga.

Intressant om slutaren på EOS 6D faktiskt är snabbare än som officiellt gå att ställa in. Det borde innebära att det går att blixtsynka på snabbare tid än officiellt.
Jag befinner mig litet mer söderut ;) Japan närmare bestämt. Vi får se, kan jag fotografera med X100 och tidigare 400D så ska det väl inte vara några problem.

Från Alex som är en av killarna som skriver programvaran:
"ML wasn't able to change this yet in photo mode. In movie mode, it was easy."
I tråden http://www.magiclantern.fm/forum/index.php?topic=3904.0 har jag för mig att jag läste om skillnaderna mellan programvaran på 5DIII och 6D angående slutaren.

Testade kameran i ett nedsläckt rum med bara fönstret med gatubelysning som ljuskälla. Autofokusen låste. Måste vara bästa kameran på marknaden just nu när det kommer till autofokusens känslighet.

Minneskort

Jag tror inte att det tagits upp i tråden tidigare vad gäller minneskort till 6D.

Ni som köpt en 6D, vilket minneskort köpte ni?

Det jag funderar kring är om kameran har någon vinning av att köra ett riktigt snabbt kort i stil med SanDisk Extreme Pro SDHC 95MB/s vs ett Sandisk Extreme 45MB/s? Eller är det endast i överföringen från minneskortet till datorn där man märker kortets snabbhet?

Jag gärna kunna använda kameran fullt ut och inte bli begränsad av att jag varit dumsnål

Mvh
Pär

Jag tror inte att det tagits upp i tråden tidigare vad gäller minneskort till 6D.

Ni som köpt en 6D, vilket minneskort köpte ni?

Det jag funderar kring är om kameran har någon vinning av att köra ett riktigt snabbt kort i stil med SanDisk Extreme Pro SDHC 95MB/s vs ett Sandisk Extreme 45MB/s? Eller är det endast i överföringen från minneskortet till datorn där man märker kortets snabbhet?

Jag gärna kunna använda kameran fullt ut och inte bli begränsad av att jag varit dumsnål

Mvh
Pär

Själv kör jag bara Sandisk UHS-1 95 MB/s har dock ingen aning om kameran utnyttjar den hastigheten så jag undrar faktiskt lite samma sak även om jag redan har mina minneskort :)

Tack Peter! Slutsatsen: Skaffa så snabbt kort som möjligt. Dumt att snåla med en sådan sak då man köper en kamera för över 15k.
6D har stöd för Eye-fi inne i menyn, så om du vill föra över bilderna trådlöst till mobilen ska du ha det i bakhuvudet. Den trådlösa funktion som finns inbyggd i 6D tillåter enbart trådlös överföring av jpg i storlek 1980 (ungefär) i pixelbredd. D.v.s. inte raw eller fullstora jpg. Dessutom finns det ingen automatik som för över bilden direkt när man tagit den som det finns hos Eye-fi.
Pro X2 har en skrivhastighet på drygt 14 MB/s, så då offrar man hastighet.

6D har stöd för Eye-fi inne i menyn, så om du vill föra över bilderna trådlöst till mobilen ska du ha det i bakhuvudet. Den trådlösa funktion som finns inbyggd i 6D tillåter enbart trådlös överföring av jpg i storlek 1980 (ungefär) i pixelbredd. D.v.s. inte raw eller fullstora jpg. Dessutom finns det ingen automatik som för över bilden direkt när man tagit den som det finns hos Eye-fi.
Pro X2 har en skrivhastighet på drygt 14 MB/s, så då offrar man hastighet.
Tack!

Vad tycker du om din 6D så här långt Peter?

Pär

Tack!

Vad tycker du om din 6D så här långt Peter?

Pär
Att du ska köpa den.
Läs mina inlägg här.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=151127&page=2

Har funnit ett långsamt 16 GB Eye-fi pro x2 för 9450 yen och ett Sandisk pro 16 gb 95MB/s för 5080 yen. Känns dumt att inte utnyttja den snabbhet som är så billig, men känner att jag har mer nytta av den trådlösa funktionen under nyhetsfotograferingar. 10 kr är förresten 140 yen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar