Annons

Canon 6D

Produkter
(logga in för att koppla)
Är väl ändå lite tidigt att säga att Nikon D600 i det mesta har en bättre bildsensor än 6D innan någon ens testat dom två mot varandra?

Med tanke på att D600 ligger på tredje plats i DxO:s lista över bästa sensorn någonsin (efter D800E och D800) och kameran med den bästa Canon-sensorn, EOS 5DMkIII, ligger på trettonde plats, så skulle det nog krävas ett mindre mirakel för att inte D600 skulle visa sig ha en i det mesta bättre bildsensor än 6D.[1]

Notera att jag inte skriver "bättre" utan vidare kvalifikationer. Med tanke på hur bra EOS 5DMkIII presterar på höga ISO-inställningar jämfört med D800 så kommer det att bli mycket intressant att se motsvarande jämförelse mellan EOS 6D och D600.

[1] "... and the Germans have outlawed miracles."
 
6D verkar vara en riktigt bra fullframe stillbildskamera. Tråkiga med t ex 5d mark 3 vad gäller bildkvalitet i raw är att den i princip levererar exakt samma bildfiler som hos 5d mark 2. Vad gäller jpeg så har de optimerat motorn för den men det blir ändå lte utsmetat på höga iso. Kanske kör de samma koncept på 6D:n?
Där skillnaden är störst är vid filmning och hur autofokus jobbar på 5d mark 3.
Har tyvärr sett filmfiler från 6D som fortfarande dras med moiré och aliasingproblem. Detta har canon mer eller mindre fått bukt med på 5d mark 3.
Om inte filmning är högt prioriterat så verkar 6d vara en väldigt lovande kamera med andra ord.
 
6D verkar vara en riktigt bra fullframe stillbildskamera. Tråkiga med t ex 5d mark 3 vad gäller bildkvalitet i raw är att den i princip levererar exakt samma bildfiler som hos 5d mark 2. Vad gäller jpeg så har de optimerat motorn för den men det blir ändå lte utsmetat på höga iso. Kanske kör de samma koncept på 6D:n?
Där skillnaden är störst är vid filmning och hur autofokus jobbar på 5d mark 3.
Har tyvärr sett filmfiler från 6D som fortfarande dras med moiré och aliasingproblem. Detta har canon mer eller mindre fått bukt med på 5d mark 3.
Om inte filmning är högt prioriterat så verkar 6d vara en väldigt lovande kamera med andra ord.

Vad grundar du dig på med att påstå att det inte knappt är någon skillnad mellan 5DMKII och 5DMKIII vad beträffar RAW?
Något du läst eller har du egen erfarenhet av båda kamerorna?
Jag fotograferar många gånger parallellt med båda och kan lova dig att det är väsentlig skillnad.
Filerna från 5DMKIII är betydligt mer harmoniska från start och tål en hel del mer än de från 5DMKII.
 
Vad grundar du dig på med att påstå att det inte knappt är någon skillnad mellan 5DMKII och 5DMKIII vad beträffar RAW?
Något du läst eller har du egen erfarenhet av båda kamerorna?
Jag fotograferar många gånger parallellt med båda och kan lova dig att det är väsentlig skillnad.
Filerna från 5DMKIII är betydligt mer harmoniska från start och tål en hel del mer än de från 5DMKII.

Också min erfarenhet när jag kört dom parallellt. Min känsla var att det skillde ungefär 1 steg.
Är först i kön hos Fotokungen, så om dom också får in en omgång nästa vecka har jag en att testa till nästa helg.
 
Jag grundar det på att jag plåtat med e 5d mark 2 i fyra år tidigare samt ett par oberoende mer eller mindre grundliga genomgångar av båda kamerorna på nätet. Har dock aldrig kört båda kamerorna parallellt själv.
Vänligen
//D
 
Ladda ner dpreviews Raw filer och testa själva vetja. Är ju på samma motiv och ljussättning och samma ISO.



/Stefan R. Nilsson
 
Japp, ska kolla. Tack!
Kameran är iallafall grym. Tvåan var klockren redan innan så trean är the king nu helt klart :).
 
Japp, ska kolla. Tack!
Kameran är iallafall grym. Tvåan var klockren redan innan så trean är the king nu helt klart :).

Jag kan redan säga som testat raw filerna i all oändlighet innan jag köpte 3:an att bruset är finare, mindre bandning vid högre ISO:n, typ efter ISO 3200. Dessutom renderas färgerna annorlundare. Detsamma gäller svärtan. Sen om det är fel på dpreviews testbilder kan jag inte säga. Detta är min första 5:a.

/Stefan
 
Cyberphoto har fått in nio kameror i första omgången och kommer troligen att få åtta kameror under andra omgången. Tyvärr var jag inte en av dem som får första omgången utan jag får snarare den andra omgången och hoppas att de får den under veckan så jag hinner få en 6D till helgen att leka med och jämför med 5D Mark II :) Fast 6D har inte fått RAW stöd ännu så det dröjer innan vi får se riktig testresulutatet från 6D.
 
.. Fast 6D har inte fått RAW stöd ännu så det dröjer innan vi får se riktig testresulutatet från 6D.
Inte ens Canons egna programvara som man får med på CD?

Då blir det nästan som på gamla film-tiden, att man tar bilder som man först kan framkalla när minneskortet är fullt... :)
Men visst, går naturligtvis att köra jpg parallellt.
 
Har vissa funderingar på att sälja min Sonyutrustning och köpa en 6D. Fotar mest natur o macro. Mest använda objektiv idag är mitt Sony 70-400 G SSM. Är lite sugen på 6D med antingen 400/5,6 eller Canon 100-400. Vinner bättre brusprestanda mot min A77 men tappar lite på telesidan. Tror ni att ett sådant byte är vettigt. Spanat länge på Canon på grund av deras fina teleobjektiv till vettiga priser.
 
Inte ens Canons egna programvara som man får med på CD?

Då blir det nästan som på gamla film-tiden, att man tar bilder som man först kan framkalla när minneskortet är fullt... :)
Men visst, går naturligtvis att köra jpg parallellt.

Klart den har. Men testarna gillar använda samma motor, oftast Adobes motor för en mer rättvis jämförelse.

/Stefan
 
Ställt mig i kö på Cyberphoto och efter vad jag hört därifrån och läst här så kan kameran dyka upp nästa vecka, med lite tur.

Men vi får se...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.