Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 6D tömmer batteri

Produkter
(logga in för att koppla)

Fasken

Medlem
Hej!
Jag undrar om någon kan svara på varför min Canon 6D tömmer mitt batteri även när jag har kameran avstängd, har testat detta i tredagar nu och samma sak händer... tillslut så är batteriet helt tomt och då har jag inte ens använt den utan den ligger på skrivbordet.

Optiken som sitter på är ett Tamron AF SP 24-70/2,8 Di VC USD
 
Säkert kamerans GPS och WiFi som slukar.
Stäng ner funktionerna innan du stänger av kameran.

/stefan
 
Hej!
Jag undrar om någon kan svara på varför min Canon 6D tömmer mitt batteri även när jag har kameran avstängd, har testat detta i tredagar nu och samma sak händer... tillslut så är batteriet helt tomt och då har jag inte ens använt den utan den ligger på skrivbordet.

Optiken som sitter på är ett Tamron AF SP 24-70/2,8 Di VC USD
Som sagt, det är ditt objektiv som är felet.

Tråd om problemet: http://forums.dpreview.com/forums/thread/3355523?page=2

"Update! I received my lens back today from Tamron, and it's updated with the latest firmware (as far as I can tell - and it's the same lens I sent in, same Serial #).

I'm happy to report that it is no longer draining the battery on my 6D at all! In fact, I think it might actually be focusing even faster than before (not that it was slow) and it seems to be more quiet than it was before, although that could just be a placebo effect from using my Canon 50mm/1.4 for the last week (which is a bit louder than the Tamron to begin with).

All said, the lens was gone 10 days total, door-to-door. Tamron USA Customer Service was helpful, courteous, speedy, and most of all, did the job. I'm a happy customer. Good luck to everyone else having an issue with this lens and the 6D.

Now, to line up a few things to shoot or get some free time to mess with it..."

Pär
 
GPS funktionen måste stängas av manuellt, annars är den igång och bygger upp din resväg även när du stängt av kameran. Det märker du inte minst av att symbolen lyser i toppdisplayen när du stängt av kameran.
 
Ok, nu har jag gjort ett litet expriment.

Batteri laddat till 95%
WiFi avslaget
GPS påslaget
Under GPS-inställningar har jag valt:
Auto tidinställning - Auto uppdat.
Positionsuppdatering - Varje sekund
GPS-positionslogg - Aktivera

Sen stängde jag av kameran med den fysiska knappen till Off. Allt släcks då i displayen utom GPS som blinkar.
På kameran satt ett 85/1.2

På 101 minuter sjönk laddningen till 88%

Om vi räknar på att batterikapaciteten sjunker linjärt så sjunker den alltså (95-88)/101x60 = 4,16% per timme.
Vilket ger 100/4,16 = 24 timmar. Ett fulladdat batteri tar alltså slut på 24 timmar med GPS i läget ovan, med kameran avstängd.

Ställer man om Positionsuppdateringen till var 5:e sekund så kan man ju gissa att det tar ungefär 5 dygn för en urladdning.
 
Knasigt att kameran drar ström när den är avslagen tycker jag, men ett alternativ är väl att pilla ur batteriet (bara lite) :)
 
Knasigt att kameran drar ström när den är avslagen tycker jag, men ett alternativ är väl att pilla ur batteriet (bara lite) :)

Bugg i Eye-Fi sög batteriet ur 5D Mk3 trots kameran var helt avstängd (ej standby). Vet ej om det är åtgärdad. Laddat hem nyare firmware. Men jag har för vana att stänga ner den när den inte används.

/Stefan
 
Tack för alla svar, har mailat Tamron för att se om dom bara kan uppdatera firmwaren i optiken som många i usa hade gjort vad jag kunnat läsa mig till... för det är väll inget man kan göra själv?
 
Tack för alla svar, har mailat Tamron för att se om dom bara kan uppdatera firmwaren i optiken som många i usa hade gjort vad jag kunnat läsa mig till... för det är väll inget man kan göra själv?

Har du löst problemet? Berätta gärna, vore kul o höra, står med samma problem.


Martin.
 
Kör GPS var 5 min. Finns inte längre än så. WiFi sätter jag på när jag behöver den annars avstängt. Tips lägg in i egen meny så ni kommer åt den snabbast :)
 
Min erfarenhet är att det är GPS-en som tömmer batteriet. Jag hade samma problem som du, men jag har ingen Tamronoptik utan jag använde endast Cannons egen "L-optik". När jag ställde om uppdateringsfrekvensen på GPS-en drogs inte batteriet ut lika snabbt, men inte förrän jag stängde av GPS-en manuellt när jag inte använder kameran upphörde batteriet att tömmas när kameran inte användes. Det kan naturligtvis finnas mer än en anledning, men GPS-en är definitivt en stor bov i dramat.
 
Efter att ha läst forum-tråden på dpreview som det länkades till i tidigare inlägg så ringde jag Kameraservice i Kungsör som har Tamron.
Fick då veta att det inte går att uppdatera någon firmware i objektivet, det är kretskortet det isf är fel på, det går inte att se utifrån om det är det nya eller gamla installerat, det man gör i dessa lägen är att byta ut objektivet.
Ringer då till Scandinavian Photo där jag hade köpt mitt exemplar och berättade om problemet, dom kände inte till det men bytte ut mitt objektiv utan strul, kundservice när den är som bäst.
Mitt nya objektiv fungerar utan anmärkningar, drar inget batteri.
Mitt första tömde ett fulladdat batteri på 1,5 dygn, med GPS, WIFI och kamera avstängt.
Kan tillägga att serienr på det första var 15XXX(kommer inte ihåg dom tre sista siffrorna), det nya är 23928, vilket tydligen har det nya kretskortet.
Är nu riktigt nöjd med objektivet.
Martin.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.