ANNONS
Annons

Canon 6D eller Sony A99

Produkter
(logga in för att koppla)

Zver

Medlem
Jag planerar att gå från m43 (Panasonic GH2) till en FF kamera och nu står valet mellan Canon 6D och Alpha A99. Har provat en kompis 5D Mark II och blev mäkta imponerad av den kameran och optiken.

Personligen föredrar EVF som jag är van vid, och Alpha har en del fantastiska egenskaper (e.g. in-body IS, fokus peaking mm). Dock är den dyrare och framför allt är jag osäker ang. optikens kvalitet och valet för A-mount. Dessutom har jag bara testat A99 i butik och det är svårt att skaffa en uppfattning om hur den är i verkligheten. Slutligen förstår jag inte riktigt var Sony är påväg med sina nya FF A7 och A7r för E-mount då NEX formatet tilltalar mig inte alls, vill gärna se utveckling av A-mount kameror och objektiv.

Därför tittar jag närmare på Canon 6D som i mina ögon har intressant pris och features och ligger bra i handen. Antar att jag kan vänja mig vid OVF och skaffa objektiv med IS.

Min fråga är framför allt till er som har använt den ena eller den andra (eller bägge) kameror. Finns det ngt område där ngn av dom är överlägsen (e.g. bildkvalite, brus, tillgång på bra optik). Även vilket objektiv är bra att skaffa som första objektiv till 6D. Till Alpha skulle jag nog köpa kit-paketet med 24-70/2,8 men 6D som säljs med 24-70/4,0 IS eller 24-105/4,0 IS är inte så intressant.

Tack för svar.
 
Väljer du Canon har du ju deras L-optik att tillgå. En stor solid uppsättning objektiv som redan finns i nuläget...plus en MASSIV beg.marknad med objektiv. Möjlighet att hyra exklusiva långa teleobjektiv överallt i världen osv osv. Det är en STOR fördel i mina ögon. Optiken är viktigast...huset sekundärt B-)
 
Jag använder en A99 tillsammans med en tamron 24-70/2,8 en mycket bra kombination.
EFV tycker jag är bra speciellt när man tar nattfoto.
Visst finns det en uppsjö av objektiv till både Nikon och Canon men det är ju inget man byter varje vecka och köper man bra optik ifrån början då behöver man ju inte byta.
 
Har ingen erfarenhet av Sony, men kan starkt rekommendera 6D! Såvida du inte behöver många bilder i sekunden eller fotar mycket sport eller andra evenemang där det går fort så är det en grym kamera. Allra mest gillar jag prestandan på höga ISO. Bilden nedan är tagen i ISO 5000 under 3sekunder (lutade kameran mot en mur), 2min justering för att få bort brus etc i Lightroom.

http://www.flickr.com/photos/nicklasr/9922738135/
 
Tack för alla svar. Efter mera efterforskning blir det en 6D!

@control87th - bra o veta, antar att dom fixat FP bara för LiveView?

@Cambora - otroligt fin bild! Vilket objektiv änvände du?

Eftersom det verkar finnas massvis med optik till Canon: vilket objektiv ska man skaffa först? Jag planerar att i fratiden ha en all-around zoom ala 24-70 och kanske ett par primes. Fotade med 85/f1.2 och den var fantastisk med lite väl för lång. Är intresserad av ljusa objektiv. Använder kamera till hobby-foto, därför fotar och filmar det mesta.
 
Bilden togs med mitt Sigma 35 1,4 Art, ett objektiv som fortfarande överraskar varje gång jag tar in bilderna i datorn.

Canon 85 1,8 håller dock väldigt hög klass det med med utmärkt skärpa, kontrast och färger. Räcker väldigt långt om man inte vill hoppa på 1,2 spåret direkt, eller om man vill få lite pengar över till andra objektiv.

När jag köpte min 6D hade jag endast ett fast Canon 50 1,4 och ett Canon 28 1,8. Jag köpte sedan ett 70-200 F4 och Sigma 35 (sålde då 28 och 50). Har sedan kompletterat med ett Canon 85 1,8 och ett Canon 100 macro.

Vad som funkar bäst beror på vad och hur man fotar. Det mesta jag fotar är stillastående eller på ett hyffsat konstant avstånd så att byta mellan 35 och 85 funkar ok, med lite större avstång har jag 70-200. Härnäst blir det ett 17-40, efter det börjar jag nog byta de objektiv jag använder mest mot ljusstarkare och/eller bildstabilisering.

Har man behov av att ofta växla mellan 30-70mm och allt däremellan så ska man absolut skaffa en normalzoom tidigt. Själv tycker jag att jag vunnit mycket på att bara ha fasta objektiv på de lägre brännvidderna, man får planera sin komposition lite mer och kan inte bara zooma och bränna av några bilder.

Hade jag fått börja om hade min startuppsättning hade den (i mån av pengar) bestått av ett 17-40, en 35 1,4 och ett 70-200. Tveka inte att köpa begagnat medan du provar dig fram, man får i princip alltid tillbaka pengarna (något sånär).

/Nicklas
 
Senast ändrad:
Jag tycker du ska testa A99an först :)
Det finns ju en hel uppsjö av objektiv till A-mount också, alla Minolta, Konika/Minolta, Sony AF passar ju.
Canon-folket brukar ofta nämna att man kan köpa L objektiv för att få bildstabilisering, men ofta glömst det bort att det är dyrt, ett kamerahus med inbyggd bildstabilisering är en stor fördel i min mening. Men i slutändan handlar det ändå om personlig smak vilket system man väljer. Man kan ta lika bra bilder med båda, det är bara den egna kreativiteten som sätter stop.
 
Jag tycker du ska testa A99an först :)
Det finns ju en hel uppsjö av objektiv till A-mount också, alla Minolta, Konika/Minolta, Sony AF passar ju.
Canon-folket brukar ofta nämna att man kan köpa L objektiv för att få bildstabilisering, men ofta glömst det bort att det är dyrt, ett kamerahus med inbyggd bildstabilisering är en stor fördel i min mening. Men i slutändan handlar det ändå om personlig smak vilket system man väljer. Man kan ta lika bra bilder med båda, det är bara den egna kreativiteten som sätter stop.

Många L-gluggar saknar faktiskt stabiliserig, och det finns ett antal icke L som har det.
 
Tackar för svar. Har nu bestämt mig att satsa på 6D + 24-105/4 IS kit paketet. Eftersom jag byter kamera format från m43 till FF kan vara bra att testa olika fokala längder enkelt med samma objektiv. Sedan kan komplettera med ljusa primes när man vet vilka brännvidd man änvänder mest. F4 är inte så lockande men det verkar som objektivet är mycket populärt och har fått bra resentioner. IS är klart en fördel då jag äldrig har stativ med mig.

Är det ngn nakdel att handla från Tyskland? Jag ser att priset på 6D+24-105/4 IS kit där landar på SEK 21.922,49 inkl leverans vilket är klart billigare än på hemmaplan där enl. prisjakt ligger priset runt 25K (från butiker jag skulle handla hos iaf). Hur är det med garanti vid köp utomlands inom EU?
 
Tackar för svar. Har nu bestämt mig att satsa på 6D + 24-105/4 IS kit paketet. Eftersom jag byter kamera format från m43 till FF kan vara bra att testa olika fokala längder enkelt med samma objektiv. Sedan kan komplettera med ljusa primes när man vet vilka brännvidd man änvänder mest. F4 är inte så lockande men det verkar som objektivet är mycket populärt och har fått bra resentioner. IS är klart en fördel då jag äldrig har stativ med mig.

Är det ngn nakdel att handla från Tyskland? Jag ser att priset på 6D+24-105/4 IS kit där landar på SEK 21.922,49 inkl leverans vilket är klart billigare än på hemmaplan där enl. prisjakt ligger priset runt 25K (från butiker jag skulle handla hos iaf). Hur är det med garanti vid köp utomlands inom EU?

Ja 6D + 24-105 är en trevlig kombination, och kompletterar du i framtiden med fasta så får du även ljusstyrkan i dom. 24-105 funkar också bra för filmning med mjuk zoom och bildstabilisering som inte hackar vid panorering (som tex 28-135 gör).
 
Ser inget problem med att köpa från Tyskland, kolla bara så säljaren är seriös (betyg på prisjakt eller rkommendationer av andra). Se även till att betala med kreditkort, utifall varan inte dyker upp etc.

Har du annars funderat på begagnat? Verkar finnas en hel del 6D ute för ca 12 000:- som har 6-12 månader garanti kvar. Lägg till ett 24-105 i bulkförpackning så är du på 20papp, hitta ett beggat 24-105 som någon fått med som paket och knappt använt så klarar du dig på ca 18 000:-. Å andra sidan, visst är det kul och luktar gott med ny elektronik :)
 
Jag planerar att gå från m43 (Panasonic GH2) till en FF kamera och nu står valet mellan Canon 6D och Alpha A99.

Jag har också varit FF fantast, ägt 5D och äger 6D.
6D är en fantastisk kamera med bra ISO och fördelarna som en FF har.
Jag har också haft en 7D som ju är en crop-kamera. Inte lika bra bildkvalité men fantastisk autofokus.
6D har sämre autofokus än 7D och jag kompletterar därför nu med en 70D som har fler autofokuspunkter.
Med andra ord, om du inte är låst på att skaffa en FF-kamera, kolla då in 70D och känn på den kameran innan du bestämmer dig.

Ledsen om jag krånglar till det, men 70D är en fantastiskt lättanvänd kamera som jag starkt rekommenderar.
Lycka till
 
Föredrar att köpa nytt :) Amazon.de säljer 6D + 24-105 kit för EUR 2.405,73 vilket blir strax under 22000 SEK vilket jag kan leva med. Detta med svensk moms och frakt.

Hittat även pixxass.de som säljer samma kit för EUR 2.193 men även inkluderar Adobe Softwarekit: http://www.canon.de/For_Home/promotions/adobe_software_bundle/ vilket jag tycker är rätt användbart. Har dock aldrig beställt från pixxass, enl. Idealo.de verkar dom vara en serjös återförsäljare.

@Alve Henricson: Jag har förstått att 6D har en mkt bra center autofokus punkt (-3EV) vilket är mycket användbart för mig. Skulle tro att PDAF på 6D blir en uppgradering i autofokus hastighet från min nuvarande GH2 där e.g. 20mm f1.7 prime har varit plågsamt långsam på autofokus i min erfarenhet. Sedan klivet fråm m43 till APSC är inte så stort, däremot till FF är det som dag och natt i bildkvalite. Efter att ha fotat med 5D MK II vill inte röra min Panasonic :)
 
F4 är inte så lockande...

Glöm inte bort att f/4 på FF motsvarar f/2 på m4/3...vad gäller skärpesläpp B-)

Grattis till ett bra val! 6D är härlig...alldeles lagom stor i handen...och bildkvaliteten är underbar. Ca 2 steg bättre än 5D Mk II i brusegenskaper :)
 
Hur gick det, är du nöjd? :)

Extremt nöjd! Älskar verkligen min 6D :) Trodde inte det skulle vara en sådan lyft från min gamla GH2 som jag haft i ett par år.

Ska inhandla EF 100L 2.8 macro snart och 70-200 f4 därefter. Intressant nog saknar jag inget av det jag trodde jag skulle missa från mirrorless (EVF, storlek, vikt). Det enda jag vill se i 6D MKII är hybrid OVF/EVF, resten kan dom lämna som det är för kameran är gryyyyyyyym! :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.