Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 6D eller 70D

Produkter
(logga in för att koppla)
Att välja spegellöst idag är knappast att "begränsa sig", snarare att välja ett smartare system. Men allt beror ju på vilken typ av foto man vill hålla på med.

Ska du fota studio, F1 bilar och action sport, fågel och naturfoto så är fortfarande de gamla spegelkamerorna det bästa alternativet, men för övriga områden så är nog spegellöst ett bättre alternativ.

Om inte det är en begränsning så har ordalydelsen fått en ny innebörd de senaste dagarna.

Sedan kommer den där lilla formuleringen... "smartare system" som ett brev på posten. Underförstått alltså att om man köper en kamera med spegel så är man osmart. Nästa steg blir "tjockkamera". Liknelsen då är med bildrörs-TVn som däremot inte gjorde någponting bättre än de nya platta apparaterna. Men nu är det dock så (som du själv lade till när du tänkt efter lite) att spegelreflexerna gör flera saker bättre. I FRAMTIDEN så är det säkert så att man kan uppnå samma funktionalitet spegellöst (och då kommer canikon överge spegeln), men framtiden är inte här än. Om man inte vill begränsa sig så är fortfarande spegelreflexen det smarta systemet.

Om inte det är en begränsning så har ordalydelsen fått en ny innebörd de senaste dagarna.

Sedan kommer den där lilla formuleringen... "smartare system" som ett brev på posten. Underförstått alltså att om man köper en kamera med spegel så är man osmart. Nästa steg blir "tjockkamera". Liknelsen då är med bildrörs-TVn som däremot inte gjorde någponting bättre än de nya platta apparaterna. Men nu är det dock så (som du själv lade till när du tänkt efter lite) att spegelreflexerna gör flera saker bättre. I FRAMTIDEN så är det säkert så att man kan uppnå samma funktionalitet spegellöst (och då kommer canikon överge spegeln), men framtiden är inte här än. Om man inte vill begränsa sig så är fortfarande spegelreflexen det smarta systemet.

Nej ordet har inte fått ny betydelse, men man måste förstå innebörden av det. De olika systemen har olika styrkor och begränsningar, men att välja en spegelfri kamera medför inte mer begränsningar än att välja en spegelkamera. En stor begränsning med en DSLR är ju tex att du gärna inte vill släpa med dig den tunga utrustningen överallt, medans du lätt kan bära runt på ett litet lätt spegelfritt system i en liten väska. Den bästa kameran är den du har med dig!

Jag har aldrig påstått att man är "osmart" om man köper en kamera med spegel. Läs en gång till.

Som användare av båda systemen så ville jag bara upplysa om att det finns alternativ till CaNikon där ute, men inte alla känner till detta...

Får jag välja mellan min 6D och min 7D blir det 6D alla gånger. Större sökare där man ser vad man fotograferar och själva kameran är lättare. ISO:t är enligt min utsago mycket bättre än 7D, och det med fler steg än ett.
En 6D +50/1,8 tror jag är ett trevligt val. 24-105/4L om man vill ha en zoom.
Spegellöst är än så länge inte ifatt DSLR när det kommer till autofokus.

Får jag välja mellan min 6D och min 7D blir det 6D alla gånger. Större sökare där man ser vad man fotograferar och själva kameran är lättare. ISO:t är enligt min utsago mycket bättre än 7D, och det med fler steg än ett.
En 6D +50/1,8 tror jag är ett trevligt val. 24-105/4L om man vill ha en zoom.
Spegellöst är än så länge inte ifatt DSLR när det kommer till autofokus.

Spegellöst har minst lika snabb autofokus som DSLR, ingen tvekan där. På DSLR så har du också en spegel som måste flytta sig ur vägen....

Håll er till ämnet, tack. Vill ni diskutera tjockkamera vs spegellöst finns det lämpligare forum och trådar för detta.

/Mod

Jag tycker att om du tänker filma mycket, välj 70D, annars 6D.

70D har bättre AF vid filmning om man kör stm objektiv och lider inte lika mycket av moiré som 6D vid filmning. Men höga iso vid film är 6D bättre på

Allt annat, vad gäller otografering, skulle jag säga att 6D är bättre på.

PS, kanske inte allt, 70D har fler b/s, vikbar skärm och har en kortare slutartid på 1/8000s (obegripligt varför 6D bara har 1/4000s)

Jag tycker att om du tänker filma mycket, välj 70D, annars 6D.

70D har bättre AF vid filmning om man kör stm objektiv och lider inte lika mycket av moiré som 6D vid filmning. Men höga iso vid film är 6D bättre på

Allt annat, vad gäller otografering, skulle jag säga att 6D är bättre på.

PS, kanske inte allt, 70D har fler b/s, vikbar skärm och har en kortare slutartid på 1/8000s (obegripligt varför 6D bara har 1/4000s)

Om endast 70D och 6D är aktuella av någon anledning så är 70D klart bättre alternativ både sett till specs och pris.

Fördelar 70D:
+ Bättre fokussystem
+ Snabbare sekvenstagning
+ Hybridsensor
+ Vridbar skärm
+ Pekskärm
+ APS-C vilket medför fördelar i vissa situationer
+ Pris (under 10.000:)

Fördelar 6D:
+ Fullformat sensor - medför fördelar i vissa situationer
+ GPS

Min rekommendation är ändå (om endast Canon är aktuellt)
- 600D (4.000:)
- 135/2L (10.000:)
- 17-40/4L (7000:)
Summa 21.000:-

Canon 6D kostar 17.000:-

Senast ändrad:
Oj vad många svar set har kommit! Tack alla som lägger en minut eller två för att svara, jag läser tacksamt alla tips jag kan få (trots att ni svävar ut lite grann ;))

Som sagt, valet står mellan 6D och 70D som båda har Wifi som jag har som krav mer eller mindre. Gps ser jag inte som nån speciellt viktig funktion.
Övriga märken är inte aktuella då jag gillar och trivs med Canon samt ändå har iaf en blixt och ett 50mm 2.8 som passar oavsett vilken kamera jag väljer. Väljer jag 70D passar även mitt 55-250mm.

Har hittat att jag kan köpa 6D-hus för runt 12k så väljer jag den är objektiv nästa stora fråga. Väljer jag 70D blir det ev tillsammans med 18-135mm för 14k tror jag det va.

Jag håller med er om att 70D har FLER argument medan 6D egentligen bara har ett - bättre bildkvalitet. Och det är ju ändå en kamera det handlar om, så det är ju viktigt! Jag velar nu om det argumentet är tillräckligt tungt för att väga mer än alla 70Ds fördelar...

FF-sensorn tycker jag är skäl nog att välja 6D. Men det är klart, det skiljer ju några tusen i pris så det är väl där skon klämmer

Oj vad många svar set har kommit! Tack alla som lägger en minut eller två för att svara, jag läser tacksamt alla tips jag kan få (trots att ni svävar ut lite grann ;))

Som sagt, valet står mellan 6D och 70D som båda har Wifi som jag har som krav mer eller mindre. Gps ser jag inte som nån speciellt viktig funktion.
Övriga märken är inte aktuella då jag gillar och trivs med Canon samt ändå har iaf en blixt och ett 50mm 2.8 som passar oavsett vilken kamera jag väljer. Väljer jag 70D passar även mitt 55-250mm.

Har hittat att jag kan köpa 6D-hus för runt 12k så väljer jag den är objektiv nästa stora fråga. Väljer jag 70D blir det ev tillsammans med 18-135mm för 14k tror jag det va.

Jag håller med er om att 70D har FLER argument medan 6D egentligen bara har ett - bättre bildkvalitet. Och det är ju ändå en kamera det handlar om, så det är ju viktigt! Jag velar nu om det argumentet är tillräckligt tungt för att väga mer än alla 70Ds fördelar...

Var hittar du en 6D för 12000:- ? Bara nyfiken då jag ser att Cyberphoto tar 17000:-
Sedan att 6D har bättre bildkvalitet är bara en halvsanning, det viktigaste för bildkvaliteten är vad du sätter för glas framför kameran. Om du inte ska printa format över 1 meter så tror jag ärligt talat att du får svårt att se skillnad i bildkvalitet om du jämför 70D och 6D.

Jag har printat 45x30 från min Pentax Q med 1/2,3" 12 MPixel sensor och det blir helt fantastiskt bra....

Lycka till med din nya kamera, vilken modell det nu än blir!
Mvh Hans

FF-sensorn tycker jag är skäl nog att välja 6D. Men det är klart, det skiljer ju några tusen i pris så det är väl där skon klämmer

Klart priset spelar stor roll, jag vill ju även kunna sätta på hyfsade objektiv i framtiden.

En annan grej jag tvekar över är vikten. Jag fotade ett bröllop nyligen med en lånad 7D vilket jag upplevde som väldigt tungt och jobbigt. Är det en vanesak eller kommer jag få leva med ont i handleden om jag väljer en 6D? =P

Att jämföra 600D mot 70D känns konstigt för mig. Jag har nyss bytt 650D till 70D. Utan tvekan är 70D en mycket bättre kamera, på alla sätt.

//Benny

Klart priset spelar stor roll, jag vill ju även kunna sätta på hyfsade objektiv i framtiden.

En annan grej jag tvekar över är vikten. Jag fotade ett bröllop nyligen med en lånad 7D vilket jag upplevde som väldigt tungt och jobbigt. Är det en vanesak eller kommer jag få leva med ont i handleden om jag väljer en 6D? =P

Jag har både 6D och 7D. 6D känns betydligt nättare. Enligt Canons hemsida väger 6D och 70D exakt lika mycket:

70D:
Mått (B x H x D) 139,0 x 104,3 x 78,5 mm
Vikt (bara hus) Cirka 755 g

6D:
Mått (B x H x D) 144,5 x 110,5 x 71,2
Vikt (bara hus) Cirka 755 g

Att jämföra 600D mot 70D känns konstigt för mig. Jag har nyss bytt 650D till 70D. Utan tvekan är 70D en mycket bättre kamera, på alla sätt.

//Benny

Jämförelsen var snarare 600D + 135/2L vs 70D + kitobjektiv (billig kamera + bra glas VS dyr kamera + billigt glas), då pengar ofta är en begränsande faktor för många människor...

Var hittar du en 6D för 12000:- ? Bara nyfiken då jag ser att Cyberphoto tar 17000:-
Sedan att 6D har bättre bildkvalitet är bara en halvsanning, det viktigaste för bildkvaliteten är vad du sätter för glas framför kameran. Om du inte ska printa format över 1 meter så tror jag ärligt talat att du får svårt att se skillnad i bildkvalitet om du jämför 70D och 6D.

Jag har printat 45x30 från min Pentax Q med 1/2,3" 12 MPixel sensor och det blir helt fantastiskt bra....

Lycka till med din nya kamera, vilken modell det nu än blir!
Mvh Hans

Tradera :)

6D är mindre och lättare än 7D, men med större sökare samt fullformat som bara det är det bästa argumentet.
Wifi fungerar enbart till en del telefoner. Jag fick fulhacka min HTC Wildfire för att få det att fungera med den. GPS trodde jag aldrig att jag skulle ha nytta av, men den har kommit väl till pass.
Eftersom du redan har ett 50/2,8 tror jag ett 24-105/4L IS blir perfekt. Med den kan man både ta porträttbilder och även använda som vidvinkel.

För att svara på frågan skulle jag vilja vända på det och säga så här: bortsett från vissa fasta brännvidder 135mm och under kommer kameran med ett bra zoomobjektiv tillsammans väga ungefär lika mycket oavsett om kameran i sig väger 500g eller 800g. Sedan kommer ju ett objektiv för FF med samma ljusstyrka och utsnitt väga mer för FF än för crop. Men har man flera objektiv och blixt osv tror jag inte att även denna skillnad blir avgörande.

Tillbaks till kameraalternativen. Jag tycker om att tänka på vad man betalar för: hos 6D är det stor sensor och stor glasprisma - resten är i väsentliga drag en 600D med metallhus.

Hos en 70D betalar man för AF modulen, glasprisma och AF vid filmning över billigare modeller. Om AF vid filmning inte är prioriterad då det inte ännu finns indikationer på att sensorn skulle vara någon revolution för stillbildsfotografer kan man som stillbildsfotograf spara mycket pengar och köpa 60D istället. Skal man få samma kameraprestanda (bortsett metall i huset och större ljusare sökare) motsvaras 6D närmast av 600D som cropkamera - en skillnad i pris på 12.000:-!

Sätter man en 24-105/4 eller 24-70/4 på sin 6D är inget vunnet i brusprestanda eller skärpedjup mot en cropkamera med 17-55/2,8. Skall man tjäna på FF gäller ljusstarka fasta objektiv eller f/2,8 zoomar. Så antingen får man bära runt på några fasta objektiv eller en tyngre f/2,8 zoom för FF med 6D om den skall löna sig. Däremot, rätt utnyttjad, kan en FF kamera med ett ljusstarkt objektiv ge oskärpeeffekter som inte kan uppnås av en cropkamera oavsett pris och prestanda på den senare kameran.

Skal man få samma kameraprestanda (bortsett metall i huset och större ljusare sökare) motsvaras 6D närmast av 600D som cropkamera - en skillnad i pris på 12.000:-!

Sätter man en 24-105/4 eller 24-70/4 på sin 6D är inget vunnet i brusprestanda eller skärpedjup mot en cropkamera med 17-55/2,8. Skall man tjäna på FF gäller ljusstarka fasta objektiv eller f/2,8 zoomar. Så antingen får man bära runt på några fasta objektiv eller en tyngre f/2,8 zoom för FF med 6D om den skall löna sig. Däremot, rätt utnyttjad, kan en FF kamera med ett ljusstarkt objektiv ge oskärpeeffekter som inte kan uppnås av en cropkamera oavsett pris och prestanda på den senare kameran.

Jag skulle nog påstå att det är mer skillnad mellan 6D och 600D i brus än 1 steg. 600D tycker jag man kan köra 3200 iso på som max, 6D 12800.

Och i ljusstyrka/bländare skiljer det 1,5 steg mellan FF och 1.6 crop.

Så om du jämför 600D + 17-55/2.8 med 6D + 24-105/4 så får du 1/2 steg kortare skärpedjup och ungefär 1.5 stegs mindre brus med 6D än 600D på samma slutartider.

Om det är annonsen i länken nedan så skulle jag vara mycket skeptisk! Ingen har så mycket positiva omdömen. Tittar man dessutom ett steg till, dvs omdömena på dem som givit omdömen, så är kommentarerna mycket likartade och antagligen fejkade. Jag kan ha fel, men jag skulle inte ta chansen.

Jag skulle hellre lägga några tusen till hos en seriös handlare och vara säker på att jag får grejerna samt att jag får garanti.

http://www.tradera.com/helt-ny-canon-eos-6d-kamerahus-43-garanti-auktion_340230_190792027

Så ni som rekommenderar 6D, har ni tips på ett helt okej standardobjektiv som jag kan börja med nu, då jag antagligen kommer köpa huset löst. Gärna nånting under 4000kr.

EF 50mm f/1.8 II är ett alldeles utmärkt standardobjektiv för EOS 6D.
Ett lite ljusstarkare, lite dyrare, lite tystare, och något lite mer välbyggt alternativ är EF50mm f/1.4 USM.
Ett lättviktsalternativ, som dessutom har en fokusmotor anpassad för videoupptagning är EF 40mm f/2.8 STM.

En liten reflektion: eftersom du inte har något objektiv som passar på en Canon EOS 6D (eller någon annan av Canons småbildskameror) så finns det ingen ekonomisk anledning att köpa en Canon om du nu vill ha en småbildskamera istället för en APS-C-kamera. Både Sony och Nikon gör småbildskameror, och i ditt fall är det nog Nikon D600 som är det bästa alternativet till Canon EOS 6D.

TIllägg: jag missade visst att du redan har ett EF 50mm f/1.8 II. Det passar förvisso alldeles utmärkt på en EOS 6D. Icke desto mindre är det en ganska litet skäl att inte titta på andra kameramärken. Har du andra skäl att hålla dig till Canon så är det förstås en annan sak.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto