ANNONS
Annons

Canon 6D eller 5D Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
6D spöar 5D Mk3 i bildkvalite.

/Stefan

Visa mig gärna en bild tagen på barn tagen i dagsljus eller studio där man kan se skillnad i blidkvalité mellan 6D och 5Mk3.

Jag har båda kamerorna och jag hör ofta att 6D skulle ha så mycket bättre bildkvalité. Det känner jag inte igen alls.

Det är möjligt att man i extrema fall där man lyfter skuggor på hög ISO bilder kan se en skillnad i 100% visning men vid "vanlig" fotografering och normal betraktning kan i all fall jag inte så någon skillnad mellan mina kameror.

Men som sagt, bra förslag med två kameror.

Visa mig gärna en bild tagen på barn tagen i dagsljus eller studio där man kan se skillnad i blidkvalité mellan 6D och 5Mk3.

Jag har båda kamerorna och jag hör ofta att 6D skulle ha så mycket bättre bildkvalité. Det känner jag inte igen alls.

Det är möjligt att man i extrema fall där man lyfter skuggor på hög ISO bilder kan se en skillnad i 100% visning men vid "vanlig" fotografering och normal betraktning kan i all fall jag inte så någon skillnad mellan mina kameror.

Det låter rimligt. Att 6D skulle ge så mycket "bättre" bilder, när det är samma generation på sensorn? Bildfilerna är lite större hos 5D3 och ger väl lite mer brus vid 1:1, men som nedskalad visningsbild, låter det överdrivet?

Sensorn i 6D ska vara en generation nyare, den ger finare färger/mindre brus/mindre bandning än 5D MK 3. Jag äger en 6D och har provat en 5D MK 3 och tycker nog att det är så. Däremot så är autofokusen betydligt vassare i 5D MK 3, man får väl hoppas att Canon stuvar in den nya fina 45 pkt autofokusen som sitter i EOS 80 D i efterföljaren till 6D som väl ska dyka upp till hösten.......................

Sensorn i 6D ska vara en generation nyare, den ger finare färger/mindre brus/mindre bandning än 5D MK 3. Jag äger en 6D och har provat en 5D MK 3 och tycker nog att det är så.

Finare färger? Bandning vid foto av barn i studio eller dagsljus? Visa gärna exempel.

Antingen är det något fel på min 6D eller fel på mina ögon men jag vidhåller att det är omöjligt att se skillnaderna mellan 5D och 6D vid normal betraktelse av "normala" bilder.

De skillnader som eventuellt finns i bildkvalité mellan de båda är så marginella att jag tycker TS kan bortse från detta. Däremot är skillnaden i hantering och AF stora.

Finare färger? Bandning vid foto av barn i studio eller dagsljus? Visa gärna exempel.

Antingen är det något fel på min 6D eller fel på mina ögon men jag vidhåller att det är omöjligt att se skillnaderna mellan 5D och 6D vid normal betraktelse av "normala" bilder.

De skillnader som eventuellt finns i bildkvalité mellan de båda är så marginella att jag tycker TS kan bortse från detta. Däremot är skillnaden i hantering och AF stora.

Man får nog ha ett par fantastiska ögon om man skall se någon skillnad mellan 6D och 5DMKIII.
Skriv ut samma bild i A2 och låt en grupp människor gissa vilken kamera som tog vilken bild.De kommer ha en nästan omöjlig uppgift.
Jag har testat och det är knappt möjligt att se skillnad på en 5DMKIII och en 5Ds R vilket jag testat.
Det kan vara stor skillnad på hur kameror är att fota med. Fast att det är stor skillnad i bildkvalité är nonsens.

Det är väl när man börjar stressa sensorn som små skillnader kan uppstå? Inte vid fotografering i bra förhållanden.

Det är väl när man börjar stressa sensorn som små skillnader kan uppstå? Inte vid fotografering i bra förhållanden.

Precis -skillnaderna är minimala och det ses bara vid "lab-tester". TS skall fota ungar i studio och dagsljus vilket måste betecknas som mycket bra förhållanden.

Det är när man börjar stressa bilden ordentligt i efterbeabetnngen som man kan börja se skillnader.
Då ofta bara på skärm när man zoomar in till 1:1.
Skillnader som sällan kommer fram i en utskriven bild.

Betydligt viktigare tycker jag är att ha en kamera som man trivs att fota med. Att den ligger bra i händerna, reglagen är de rätta och sitter där de skall och inte minst en rapp och träffsäker AF samt bra sökare.

Normalfotografering lär man nog inte det. Kan man inte med en APS-C heller med rätt objektiv.
Mellan 5D Mk3 och 6D så syns skillnaden när jag bla fotar porträtt i starkt ljus där jag av någon anledning inte kunnat använda upplättningslbixt eller reflekor. Här pressar man både hög och lågdagrar.
För Astroscapefotografering syns det ännu mer.
Med det sagt är 5D Mk3 en oerhört mer kamera än 6D, Funktioner, knappar o lite annat gör att jag önskat jag hade en budget att jag kunnat behålla den.

/Stefan

Precis -skillnaderna är minimala och det ses bara vid "lab-tester". TS skall fota ungar i studio och dagsljus vilket måste betecknas som mycket bra förhållanden.

Precis! Är rätt övertygad att hennes kunder inte ens skulle se skillnad på en bild tagen med en instegskamera och proffsdito om allt annat är lika (extremt bra förhållanden, handhavandet och efterbehandlingen).

Skillnaden i skärpedjup mellan småbild och APS-C tror jag en kund/amatör kan se och uppskatta.

Nej, nu är det slut med forumaktiviteter för idag - dags att dra mot Arlanda för att flyga ner till Spanien där min 6D ligger och väntar! :)

Skillnaden i skärpedjup mellan småbild och APS-C tror jag en kund/amatör kan se och uppskatta.

Nej, nu är det slut med forumaktiviteter för idag - dags att dra mot Arlanda för att flyga ner till Spanien där min 6D ligger och väntar! :)

Därför skrev jag lite kryptiskt med RÄTT objektiv.
en 6D+200/2.8 mot en 80D+135/2.0. Båda satta på största möjliga bländare, fota modellen på samma avstånd, samma slutartid med 80D med halva ISO.
Då får man likvärdig utsnitt, likvärdig skärpedjup och likvärdig brus.

Vet att många älskar jämföra exakt samma objektiv på både APS-C och FF med samma inställningar. Men jag tycker det är fel då det faktiskt finns objektiv byggda för APS-C sensorer precis om EF är byggda för FF.
Man kan inte tänka likadant på APS-C som FF för gör man det blir ju utsnitten alltid fel på något av dom. Och skärpedjup.....

/Stefan

Att barn är stilla i förhållande till flygande fåglar, springande hundar eller innebandyspelare tycker jag gäller. Jag har svårt att se de situationer där en 5Dmk3 inte skulle vara tillräckligt snabb för att fånga lekande barn.

Skillnaden i skärpedjup däremot kommer du aldrig kunna komma ifrån.

Jag tycker Stefans förslag om två kameror inte är så dumt. Då kan TS behålla sina gluggar som är anpassade för APS-C, köpa en 6D för de tillfällen där kort skärpedjup är prio ett.

Jag vet inte hur många barnfotograferingar du gjort men bildhastigheten och autofokusen på 7D Mark II saknar konkurrens från 5D Mark III (som givetvis är en bättre kamera på andra sätt). Den skillnad som är i skärpedjup är omärkbar för de som köper bilderna. De funderar inte ens på det utan tittar på helt andra saker.

Min utgångspunkt är trådskaparens första inlägg där det står att hon ska fota både inomhus och utomhus. Framför allt utomhus är barn i rörelse både i djup- och sidled. En snabbfotande kamera med avancerad autofokus är guld värd då, och betydligt mer uppskattad av kunderna än en viss (i praktiken omärkbar) skillnad i skärpedjup.

Vet att många älskar jämföra exakt samma objektiv på både APS-C och FF med samma inställningar. Men jag tycker det är fel då det faktiskt finns objektiv byggda för APS-C sensorer precis om EF är byggda för FF.

100% medhåll. Man måste ju se på hela paketet och kamerasystemet, och vad som faktiskt är mest optimalt givet de delar som finns tillgängligt på marknaden.

Finns det objektiv med motsvarande bildvinkel/bländare på den mindre sensorvarianten som motsvarar den större sensorvarianten, så har du inte tjänat något på att gå upp i sensorstorlek (allt annant lika, givetvis).

Det är många som missar detta när de skall köpa kamerahus. De ser inte på hela ekosystemet eller hela prestandabilden i kombination med vilka objektiv som finns, eller inte finns (som är ett verkligt problem i många fall för vissa system), och till vilken kostnad (oftast dyrare ju längre man rör sig ifrån volymprodukterna).

Objektiven kommer att i många fall faktiskt bli ungefär lika stora (fysikens lagar, och Agfors lag), men du slipper betala för en sensorstorlek som du kanske potentiellt inte utnyttjar, och tar onödig plats/vikt (inte alltid relevant om man vill ha ett rejält kamerahus för att balansera större objektiv).

Inte helt lätt detta, men man måste räkna på både varje enskild komponent, och sedan även räkna på och sätta samman det i ett helt pussel. Detta så att man får en komplett bild av systemet i sin helthet som man väljer med avseende på prestanda, vikt, storlek, kostnad, framtida expansionsmöjligheter, etc.

Hinner med ett sista inlägg innan jag drar!

Magnus, jag har säkert inte lika stor erfarenhet av barnfotografering som du. Jag fotar bara som amatör och barn är verkligen inte min specialitet. Däremot fotar jag en del sport och fågel och det är motiv där AF och hastighet sätts på hårda prov.

När det gäller AF säkerhet så tycker jag att 5Dmk3 är grymt säker. Har inte fotat med 7D mk 2, den kan säkert vara bättre men eftersom jag anser 5D som näst intill "perfekt" så har jag svårt att tro att skillnaden är så stor.

När det gäller bilder per sekund - där är förstås 7D mk2 överlägsen. Jag hade tidigare en 7D och den enda jag saknade när jag bytte till 5D var bilder per sekund. Där kan jag se en skillnad när man t ex fotar fågel eller golf - där är det kritiskt med att fånga motivet i en exakt position (vingar, klubba, boll). Däremot till familjefoto upplevde jag alltid maxhastigheten i 7D som "overkill" och ställde oftast ner ett snäpp. Har aldrig upplevt att 5D inte levererar tillräckligt bild per sekund när motivet är barn.

Att man måste ta objektiv och hela biten i beaktande är jag med på.

Kul med diskussionen - jag tror nog att TS fått mycket bra information att ta till sig.

Därför skrev jag lite kryptiskt med RÄTT objektiv.
en 6D+200/2.8 mot en 80D+135/2.0. Båda satta på största möjliga bländare, fota modellen på samma avstånd, samma slutartid med 80D med halva ISO.
Då får man likvärdig utsnitt, likvärdig skärpedjup och likvärdig brus.

Man kan inte tänka likadant på APS-C som FF för gör man det blir ju utsnitten alltid fel på något av dom. Och skärpedjup.....

/Stefan

Så när du har din 35/1,4 på 6D så letar du elegant upp din 22/1,0 och sätter på 80D?

Så när du har din 35/1,4 på 6D så letar du elegant upp din 22/1,0 och sätter på 80D?

:D

Men seriöst. Ett stegs skillnad i skärpedjup lär knappast göra från eller till - speciellt inte under kontrollerade former som tex studio.

Men visst - måste du och ditt motiv stå på fasta ställen och du inte har någon som helst kontroll över bakgrunden så kan man ju se viss skillnad i skärpedjup.

Nä, jag tänker så här. Här har vi en modell, hur vill jag ha kompositionen och hur kort skärpedjup ska jag ha?
Nu äger jag bara en 80D och har den här utrustningen att tillgå just nu. AHA så här ska jag göra.

Scenario2.
Nu äger jag en 6D och har denna utrsuningen idag. Vad passar för nu.

Scenario3.
Jag har både 6D och 80D med vardera olika objektiv. Vilket system passar till vad.

Det är så inskränkt att tro 6D+35/1.4 skulle passa bra. Ska vi fota barn så är den uppsättningen och F1.4 inte världens bästa alternativ.

Är man ute efter så kortaste skärpedjup som möjligt så väljer man kanske inte en m4/3 eller APS-C, kanske inte ens FF. Mellanformat? Här finns ju s¨åklart andra nackdelar.
Man måste se helheten i det hela, vad har man och vad ska man fota och hur ser kompositionen ut.

Är det snälla stillasittande modeller så är bokehrama inga problem att få till. Har man vanan inne så går det oerhört snabbt.

/Stefan

Om du ska plåta barn (som oftast är i rörelse) så tycker jag att du ska överväga 7D Mark II. Mycket snabb autofokus med många fokuspunkter och fler bilder per sekund än de två du nämner. Du växer garanterat inte ur en 7D Mark II. :)

Om Åsa vill utvecklas i stt fotograferande så är det en kamera med
fullformatssensor som gäller.Punkt.

Inte ska man behöva ha en 7D mk2 för att fota barn i rörelse, jag fotar fåglar och katter med min 6D, och om man inte kan följa ett barn i rörelse med en 6D så gör man något fel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar