Annons

Canon 60D eller 7D

Produkter
(logga in för att koppla)
Enligt recensionerna här på fotosidan har 60D fått mycket bra kritik men läser man mer på nätet och i anda trådar här så ansermånga att den inteär en värdig efterföljare till 50D. Jag är på jakt efter ett begagnat hus för att uppgradera min 400D och undar om 60D ens är värd atttitta på eller är det 7D eller ännu hellre FF.

Jag fotar mest familj, fester samt idrott (hästsport) och känner att 400D inte räcker till längre. En beg 60D är billigare än en 7D vilket öppnar för mer pengar till objektiv men är det värt de extra slantarna för något bättre?

Niklas
 
60d bra!

Gick från 40d till 60d, hade samma tankar och tvekade lite då 7d kändes rejälare. Dock så la jag hellre ner pengar på objektiv istället för de extra tusenlappar som en 7d hade kostat. Jag är mkt nöjd med min 60d, älskar vikskärmen som ger större utrymme för hur man kan hålla kameran. Har ett batterigrepp på som ger det lilla extra i balans då man har större objektiv på. Samma bildkvalité som en 7d men billigare. Visst så har 7d ett mkt mer avancerat AF men beroende på vad man fotograferar så kanske det är av mindre betydelse.
Jag är iaf nöjd med mitt val.
 
7D är något rappare i autofokusen och är snabbare i bildsekvenser. Dvs om du ska fota mycket sport, djur och dylikt som rör på sig är 7D att föredra. Annars funkar 60D i princip lika bra till det mesta. Tror den skulle duga utmärkt till det du nämner.
 
60D är helt OK!

Enligt recensionerna här på fotosidan har 60D fått mycket bra kritik men läser man mer på nätet och i anda trådar här så ansermånga att den inteär en värdig efterföljare till 50D. Jag är på jakt efter ett begagnat hus för att uppgradera min 400D och undar om 60D ens är värd atttitta på eller är det 7D eller ännu hellre FF.

Jag fotar mest familj, fester samt idrott (hästsport) och känner att 400D inte räcker till längre. En beg 60D är billigare än en 7D vilket öppnar för mer pengar till objektiv men är det värt de extra slantarna för något bättre?

Niklas

Jag bytte min 50D till en 60D och blev mycket nöjd. En 7D vore nog overkill för dina behov. Satsa p bra objektiv istället!
 
Jag har använt min 60D i runt 2 månader och är mycket nöjd!

Visserligen gick jag från en 1000D så klart det är skillnad. Stod mellan 60D & 7D men kände att 7D var för stor för mig när jag gick och klämde på båda kamerorna i butiken. Sen var jag inte i behov av antal bildserier som 7D levererar.


Du kommer bli väldigt nöjd med en 60D.
 
60 D utan tvekan, har bättre brushantering än 7D samt en fantastisk vinklingsbar display. Jag har testat båda under en lång tid. 60:an är kvar i min ägo...

Med 60D blir du mer än nöjd.
 
Eller 650D?

Även jag står i tankar om att uppgradera från min 400D och för mig så är den vinklingsbara skärmen viktig och har därför tittat på 60D och 650D.

Jag tycker att 650D verkar trevlig och har dessutom Digic 5, touchskärm etc. och är en nyare produkt och känns på nåt sätt som ett bättre köp på grund av detta men jag tycker samtidigt att 60D sitter mycket skönare i handen och känns mer som ett kliv uppåt och sedan gillar jag slutarljudet bättre i 60D även om det kan tyckas lite fånigt.

Jag kommer förmodligen att köpa en ny i kit oavsett vilken jag väljer med 18-135 IS STM och senare komplettera med ett begagnat 70-200 2,8L USM

Kommer jag att tappa någonting på att välja 60D i kvalité brus etc?
Fotar landskap och familjen.
 
För den som vill fotografera sport och liknande är 7D utan tvekan i en annan division än vad 60D och 650D är. Men för allmänfotografi kan man lika gärna ha någon av lillebröderna. I vissa lägen kan de vara överlägsna, på grund av den vinklingsbara displayen. Men den har man ytterst sällan någon nytta av till sport.
 
Vilken typ av hästsport fotar du och hur ofta?

Fotomässigt är det nämligen stor skillnad på hästsport och hästsport. För dressyr räcker - hastighetsmässigt - nästan vilken kamera som helst men ska du fota snabbare grenar har du klar fördel av hastigheten i 7D.

Något du inte har användning av oavsett inom hästsport är utvikningsbara skärmar så skippa den tanken som avgörande faktor i kameravalet.
 
Nä precis, vill du ta lite annurlunda bilder ur tex grodperspektiv så går det ju faktiskt att lägga sig i skiten istället för att använda en flexibel skärm. Skämt & sido, det är en mycket bra och användbar finess.
 
Då är den bra, men min erfarenhet av sådana försök är att det fungerar inte med skärmen (live view) till grodfoto av sportnatur, för man har nyttta av Servo AF då, och det fungerar inte i live view ändå.
 
Ok, då är det ju mindre bra. Min erfarenhet är dock att man kanske använder vidvinkel eller fischeye och bländar ner nåt steg och trycker av en serie bilder. Då är det bättre att ha förinställt fokus och komposition,
villket blir enklare med en rörlig skärm.
 
Vinklingsbar skärm och rörliga motiv funkar inte tillsammans. Jag tycker att det är ganska överskattat så länge man inte har snabb AF i liveläget. Trodde det funkade som en pocketkamera men det gör det inte. Kanske 650D klara kontinuerlig AF i live view?

Är 7D verkligen sämre på att hantera brus? Även i RAW?
 
Ok, mitt sista inlägg i denna tråd angående vinklingsbar skärm
Så här brukar jag göra när jag fotar på ridskolan där min dotter går
Vill jag ta en bild i låg vinkel med vidvinkel brukar jag ställa kameran vid hoppet , (utan blixt), använda den :) vikbara skärmen för att komponera samt ställa fokus där jag vet att ryttare och häst passerar. När sedan motivet närmar sig brukar jag ta en serie bilder, oftast med trådlös utlösare för att störa så lite som möjligt.
När jag sedan granskar bilderna känner jag mig nöjd med resultatet, samt att jag slapp ligga raklång i den skitiga padocken.
 
Vinklingsbar skärm och rörliga motiv funkar inte tillsammans. Jag tycker att det är ganska överskattat så länge man inte har snabb AF i liveläget. Trodde det funkade som en pocketkamera men det gör det inte. Kanske 650D klara kontinuerlig AF i live view?

Är 7D verkligen sämre på att hantera brus? Även i RAW?
Jag har inte använt 60D men uppfattar inte 7D som problematisk då det handlar om brus.
 
Senast ändrad:
Det är väldigt små skillnader mellan sensorn i 60D och 7D vad gäller brus, ISO-känslighet och dynamiskt omfång (åtminstone enligt DxO:s mätningar).

De skillnader som finns har förmodligen att göra med hur utläsningen av rådata görs från sensorerna, och det kan förstås skilja sig åt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.