Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 60D eller 7D

Produkter
(logga in för att koppla)
Min första reaktion: Kommer verkligen detta jämförande av små små skillnader kamerorna emellan, och pixel-peeping verkligen göra nytta inför valet av kamera?

Många människor blir så otroligt uppslukade i techtechtech att dom glömmer vad som verkligen är viktigt i valet av kamera..

När man jämför två så likvärdiga kameror spelar det ingen roll om det är nåt korn mer i den ena vid ett visst isotal. Det är hur kameran känns att hantera, vad man ska ha den till, hur den är att verkligen ANVÄNDA. Jag tror inte att någon av er kan se vilken bild som är tagen med vilken av dom två kamerorna om man sätter upp två framför er.. så vad spelar det för roll med så små skillnader?
 
Jag gick från EOS 40D till EOS 60D och kan på rak arm inte komma på något från 40D som jag saknar. (Jag använder ytterst sällan seriebildstagning).

Den utvikbara skärmen var mycket mer användbar än jag hade trott. Jag använder den inte bara vid närbilder på småsaker på marken, utan även vid nattfoto och rätt ofta när jag har kamera på stativ oavsett omständigheter.
 
Nä, rent bildtekniskt kan man ta dem för likvärdiga. Det kan vara svårt nog att skilja på bilder tagna med 40D och 7D.

Högsta möjliga bildfrekvens använder jag rätt ofta, men det visar ju bara hur olika man utnyttjar sina prylar.
 
400 D vs. 50D resp 7D

Nä, rent bildtekniskt kan man ta dem för likvärdiga. Det kan vara svårt nog att skilja på bilder tagna med 40D och 7D.

Högsta möjliga bildfrekvens använder jag rätt ofta, men det visar ju bara hur olika man utnyttjar sina prylar.

Jag är benägen att hålla med herr apersson - jag gick själv från 400D till 50D och kompletterade senare med ett 7D- hus. Jag har fortfarande kvar de flesta 400D RAWfilerna på lösa diskar som jag emellanåt går tillbaka till och bildbehandlar i DPP/CS4 - och dom håller än, enligt min mening!

Jag är helnöjd med mina gjorda val och fortsätter med det jag har - har inte bråttom med att uppgradera mig! Finge jag t.ex en hyfsad lottovinst, skulle jag nog köpa 5D Mark III isåfall ....
Canalog
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.