Annons

50D eller 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Innebär detta alltså att om man ska kunna ta bilder i 6,3bps, så måste man köpa ett dyrt UDMA- kort?
Gäller detta även 7D (Även fast jag inte sett det i någon beskrivning)?


Jupp fast hur ofta har du användning av max antalet bilder/s?

7D
"Max. cirka 8 b/s (hastigheten behålls för upp till 126 bilder (JPEG)¹ (med UDMA-kort), 15 bilder (RAW))²"
 
Ja, förmodligen får man "bara" typ 6,0 bps med t ex Extreme 4-kort. UDMA-är f ö inte speciellt dyra.

Nej du får alltid samma max antal bilder per sekund, oavsett vilket minneskort du använder (bilderna mellanlagras alltid i ett mycket snabbt internt minne). Det som skiljer är hur många bilder i serie du kan ta med maxhastighet, för 50D gäller 90 jpeg-bilder i en följd med UDMA-kort och 60 bilder utan Därefter får du tillgång till maxhastigheten i takt med att kameran tömmer det interna minnet till minneskortet, det är i denna överföring som hastigheten hos minneskortet har någon betydelse.
 
UDMA-är f ö inte speciellt dyra.

Allt är ju relativt... -t.ex. UDMA 16GB kostar 300:- mer än ett "vanligt". Dessutom verkar det inte som UDMA går att köpa i mindre än 16GB, jag hade gärna hållt mig på 2-4GB och haft fler minneskort istället..
Men eftersom alla kameror som tar över 6bps behöver UDMA och dessa kameror dessutom tar bilder som tar mycket större plats spelar detta ingen större roll, eftersom det då inte längre är avgörande för vilken kamera jag ska köpa....

Men som jag trodde det var, kan man ta ett visst antal bilder, som sparas i ett "Cache- minne" eller liknande innan de förs över på kortet (vid seriebildstagning)? -Borde man inte då kunna ta ett antal bilder i 6,3 (eller 8)bps oavsett vilket minneskort man har??


EDIT:
Sara var snabbare med att svara... [You read my mind] :)
 
Nej du får alltid samma max antal bilder per sekund, oavsett vilket minneskort du använder (bilderna mellanlagras alltid i ett mycket snabbt internt minne).
Du har förstås rätt. Vet inte riktigt hur (om?) jag tänkte där...

Allt är ju relativt... -t.ex. UDMA 16GB kostar 300:- mer än ett "vanligt". Dessutom verkar det inte som UDMA går att köpa i mindre än 16GB, jag hade gärna hållt mig på 2-4GB och haft fler minneskort istället.
UDMA-kort finns iaf i 8 GB men mindre än så vill man nog inte ha, med tanke på att raw-filerna från 7D är ungefär 25 MB. På ett 2 GB skulle man alltså bara få plats med 80 bilder...

Hos t ex Cyberphoto kostar ett 8 GB Sandisk Extreme 695 kr, ett 16 GB 990 kr. Ett "vanligt" Extreme 3 på 4 GB kostar 375 kr.
 
Är också i beslutsvånda mellan 7D och 50D. Varit inställd på att det ska bli en 7D en längre tid men blev otroligt mycket svårare nu när priset på 50D blev så pressat. Försöker avväga vad jag får respektive missar med de olika modellerna men är inte helt lätt så jag hoppas få lite hjälp. Använder en 30D i dagsläget så ni vet vad jag utgår ifrån.

Hur bra/smart är filmfunktionen i 7D? För mig den största enskilda skillnaden mellan modellerna då den inte finns i 50D och där jag tänkt att 7D skulle få bli en bra videokamera också för familjebruk.

Hur stor skillnad mellan dem är det att köra dem med högre ISO i dåliga ljusförhållanden?

Ser jag rätt att 50D har två programerbara C lägen jämfört med 7Ds tre?

LCD på båda är likvärdiga? (Rätt viktigt för mig då jag upplever 30Ds som liten och otydlig)

Ungefär samma finish, kvalitetskänsla att hålla i grepp osv?

Hur mycket sämre sökare i 50D?

Ser att förbättrad autofokus och ljusmätning listas som nyheter på 7D, undrar även där hur stor praktisk skillnad en amatör skulle märka? Kan tillägga att jag aldrig upplevt 30D som för långsam vid sekvenstagning så den ökade snabbheten hos 7D får jag vikta som lågt värde för just mig.

Får väl tillägga att jag förstår att naturligtvis 7D har en del godis jag missar om jag går på 50D men samtidigt vill man ju alltid göra en så bra affär som möjligt och få mycket för pengarna. Att 50D är så pass billigare öppnar ju också möjligheten att i vart fall lite snabbare kunna skaffa något fler bra objektiv.

Känner liknande ångest som när jag ska välja vid glassbilen fast i en annan prisklass ;)

Tacksam för era erfarenheter och synvinklar
 
Är också i beslutsvånda mellan 7D och 50D. Varit inställd på att det ska bli en 7D en längre tid men blev otroligt mycket svårare nu när priset på 50D blev så pressat. Försöker avväga vad jag får respektive missar med de olika modellerna men är inte helt lätt så jag hoppas få lite hjälp. Använder en 30D i dagsläget så ni vet vad jag utgår ifrån.

Hur bra/smart är filmfunktionen i 7D? För mig den största enskilda skillnaden mellan modellerna då den inte finns i 50D och där jag tänkt att 7D skulle få bli en bra videokamera också för familjebruk.

Hur stor skillnad mellan dem är det att köra dem med högre ISO i dåliga ljusförhållanden?

Ser jag rätt att 50D har två programerbara C lägen jämfört med 7Ds tre?

LCD på båda är likvärdiga? (Rätt viktigt för mig då jag upplever 30Ds som liten och otydlig)

Ungefär samma finish, kvalitetskänsla att hålla i grepp osv?

Hur mycket sämre sökare i 50D?

Ser att förbättrad autofokus och ljusmätning listas som nyheter på 7D, undrar även där hur stor praktisk skillnad en amatör skulle märka? Kan tillägga att jag aldrig upplevt 30D som för långsam vid sekvenstagning så den ökade snabbheten hos 7D får jag vikta som lågt värde för just mig.

Får väl tillägga att jag förstår att naturligtvis 7D har en del godis jag missar om jag går på 50D men samtidigt vill man ju alltid göra en så bra affär som möjligt och få mycket för pengarna. Att 50D är så pass billigare öppnar ju också möjligheten att i vart fall lite snabbare kunna skaffa något fler bra objektiv.

Känner liknande ångest som när jag ska välja vid glassbilen fast i en annan prisklass ;)

Tacksam för era erfarenheter och synvinklar

Det blev en 50D på expert för 6649kr, kändes som det förnuftigare valet då den sjunkit så mycket. Hoppas jag inte kommer att gräma mig senare ;)
 
Jag hade en 40d som jag tyvärr aldrig blev vän med, frågade då min handlare om jag skulle ta en 50d istället för en 7d som jag redan hade bestämt mig för.
Nej blev svaret direkt.
Så det var inget att välja på och jag är otroligt nöjd med 7d.
Ligger som handsken i handen. Nu är jag nöjd./susanne

Har du en 7D men fotar ändå bara med automatik (läste på din profil)?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.