ANNONS
Annons

Canon 600d eller Nikon d5100. Autofokus? Objektiv på långsemester?

Produkter
(logga in för att koppla)

missif

Ny medlem
Ska köpa min livs första systemkamera. Under november-december kommer jag att gå en fotokurs men behöver alltså en kamera inför detta :)

Nu är tilll min fråga. Jag har tittat på Canon 600d och Nikon d5100 och läst massor av tester och trådar kring dessa kameror. Men har ändå svårt att välja + att förstå de egentliga skillnaderna. Jag kommer inte att filma speciellt mycket så de funktionerna känns rätt oviktiga.

- Nikon verkar inte ha någon autofokus i huset på denna modell men det har Canon. Vad är största nackdelen/fördelen med detta?
- Förstår att kitobjektiv aldrig är att föredra. Men, vad är egentligen skillnaden på Nikons VR och Canons IS beteckningar? Hur vet jag att det är autofokus i objektivet för Nikon? För visst behöver det vara det i objektivet när det inte finns i huset?

Jag ska göra en resa som innebär mycket vackra fotomöjligheter. Stränder, safari, tempel, människor och natur. Kommer jag att vara nöjd med ett kitobjektiv som nybörjare under en sådan resa? Eller kommer jag ångra att jag inte har köpt något mer? Har ni tips på vad i sådana fall? Det är ett fattig land jag åker till och jag kommer enbart att ha ryggsäck så kan inte släpa en massa dyrbarheter...

Tusen tack i förhand på alla typer av försök till hjälp!

Att det inte finns någon autofokusmotor i Nikonhuset gör det billigare och lättare. Nackdelen är inte så stor längre, eftersom det finns gott om objektiv att välja mellan ändå.

Att "kitobjektiv inte är att föredra" är nog mest en myt. Det finns en viss snobbighet att inte köpa dessa. Det är dumt resonerat, tycker jag, eftersom de är oehört prisvärda, tack vare de enorma volymerna. Nikon 18-105 är mycket trevligt att ha på resa, och är väl så skarpt som mycket annat. Detsamma gäller säkert Canon, men om dessa har jag ingen kunskap.

Känn på bägge och ta den som känns bäst. Eller köp samma system som dina kompisar, så ni kan låna grejor av varann.

Per.

PS. Här är en lista på alla objektiv till Nikon med autofokusmotor: http://www.cyberphoto.se/?http://ww...IDGroup=&MF=7&objtype=999&motor=yes&subMF=999

PPS. Canon har inte autofokusmotor i någon modern modell, efter vad jag förstått. Det gör att slipper tänka på det, bara.

Att det inte finns någon autofokusmotor i Nikonhuset gör det billigare och lättare. Nackdelen är inte så stor längre, eftersom det finns gott om objektiv att välja mellan ändå.

Att "kitobjektiv inte är att föredra" är nog mest en myt. Det finns en viss snobbighet att inte köpa dessa. Det är dumt resonerat, tycker jag, eftersom de är oehört prisvärda, tack vare de enorma volymerna. Nikon 18-105 är mycket trevligt att ha på resa, och är väl så skarpt som mycket annat. Detsamma gäller säkert Canon, men om dessa har jag ingen kunskap.

Känn på bägge och ta den som känns bäst. Eller köp samma system som dina kompisar, så ni kan låna grejor av varann.

Per.

PS. Här är en lista på alla objektiv till Nikon med autofokusmotor: http://www.cyberphoto.se/?http://ww...IDGroup=&MF=7&objtype=999&motor=yes&subMF=999

PPS. Canon har inte autofokusmotor i någon modern modell, efter vad jag förstått. Det gör att slipper tänka på det, bara.

Tack! Vad skönt med att Canon inte har det - då blir det som du säger en sak mindre att ta hänsyn till :)

Har två svägerskor som fotar en hel del och de har båda Nikon så lutar nog åt det... En tanke där bara. Om jag köper ett Nikonhus idag utan autofokusmotor kan jag ändå använda alla objektiv till ett hus som har det? Det vill säga kan jag använda objektiv med autofokus till ett hus som också har det? Eller blir det "kortslutning" då?

Varken Nikon D5100 eller Canon 600D har någon fokusmotor i huset. Canon har aldrig det utan alltid motorn i objektivet medan Nikon började med motorn i huset på 80-talet har sedan gradvis gått över till att ha motorn i objektivet.

Numera är i princip alla nya objektiv från Nikon uppdaterade och de som fortfarande kräver att man har motorn i huset är äldre modeller och vissa speciella objektiv som fortfarande säljs som nya. Nikons dyrare kameror har alltså en motor i huset plus att de kan använda motorn i objektivet om det finns en.

Nackdelen med att den saknar motor är att du inte kan använda vissa äldre objektiv som saknar inbyggd motor, de är oftast mycket billigare än de uppdaterade varianterna men det är å andra sidan verkligen ingen brist på nya bra objektiv som gör ett bättre jobb för något mer pengar. Är det något särskilt objektiv du är ute efter kan det vara värt att gå på ett dyrare hur för att få en inbyggd motor, eller att gå på Canon, men har du inga specialintressen kommer du inte att sakna det alls.

Skillnaden mellan Nikon och Canon är snarare ergonomisk isåfall, har du kikat på kamerorna och känt på dem? Det är en viss skillnad i menyer, knappar och så vidare. En del är helt frälsta i det ena eller andra märket och andra kan använda vilket som. Hur som helst, vilken du än väljer får du en riktigt bra kamera!

Hej igen,

Nu har jag fått ytterligare ett förslag att ta hänsyn till. Har en kollega som ska sälja sin kamera då han har köpt en ny. Vad tror ni om detta och mina behov som jag har nämnt?

Ytterligare en grej, när jag var i affären i går så tyckte säljarna absolut att jag skulle köpa en spegellös systemkamera istället. Vad anser ni om dem? De är ju klart mindre och smidigare att ta med...

Erbjudandet:
Nikon D90 kamerahus
Nikon Nikkor AF-S DX 18-200/3,5-5,6 G IF-ED VR
Nikon MB-D80, batterigrepp
Extra Batteri
Minneskort
Cirkulärt polarisationsfilter + UV filter
Plus alla manualer (och kartonger)

5 500 kronor

Tack!

Nikon D90 är en bra kamera och föregångaren till D7000. 18-200VR är väldigt populär och bland de bättre superzoomobjektiven. Priset 5.500:- är helt OK. Inget att klaga på alltså.

Vad gäller spegellöst har dessa några fördelar: 1. Låg vikt och liten storlek 2. Tysta överlag då ingen spegel att fälla upp 3. P g a kort registeravstånd (kort avstånd mellan objektivfattning och sensor) finns adapter för att montera andras objektiv med varierande funktionalitet. 4. Sannolikt låg produktionskostnad då en dyr spegelmotor och spegel samt pentaprisma saknas vilket gör att utgående modeller kan säljas väldigt billigt - t ex säljs Panasonic G3 med både 14-42+45-200 (motsv 24-84+90-400) för bara 5000:- ny att jämföras med priset då den var ny och priset på den smått förbättrade G5.

Nackdelarna med spegellöst finns också: 1. Osäker eller långsam autofokus på rörliga motiv 2. I värsta fall inngen sökare (en nackdel vid telefoto och i starkt ljus ffa) i annat fall en elektronisk sökare som vissa tycker om och andra inte 3. Än så länge klart färre egna dedicerade objektiv än till de vanliga SLR kamerorna 4. Äter mer ström än en en DSLR då sökaren eller skärmen måste vara på för att kunna ta en bild (live vore).

Skall du titta på spegellöst skulle jag föreslå att de har inbyggd sökare (EVF) om du skall resa söderut då jag tycker det är svårt att se en TFT skärm i starkt ljus.

De som har fallit i pris på sistone bland spegellösa är ffa Panasonic G3 (t ex G3+14-42+45-200 = 5000:) och Nikon V1+10-30+30-110 (motsv 27-81+81-297) för 6000:-. Utan EVF finns ännu billigare.

Jag köpte i början av sommaren en superzoom till min Canon 550D som jag varit mycket nöjd med, är ett bra nybörjarobjektiv.

Sigma 18-200 f3,5-6,3
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=18200os2c

Ev skulle jag dessutom ta med mig något ljusstarkt objektiv som kompliment, tex
Canons objektiv är klart billigare men själv gillar jag Sigmas objektiv klart bättre, dock kostar det 3ggr mera, du får väl fundera på vad budgeten håller för...

Canon 50mm f1.8
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232095

Sigma 30mm f1.4
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123106

Sigman-objektiven finns till Nikon också så dom styr inte märkesval, superzoomen tillsammans med en av normal-objektiven är en riktigt bra start i en kameraväska som ger stora möjligheter att lära sig hur man gillar att fota och då senare välja till fler objektiv i så fall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar