Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 600D bättre på hög ISO än 5D mark ii?

Produkter
(logga in för att koppla)

carlfredrik

Medlem
Hej!

Har en liten fråga. Jag äger en Canon 600D och en Canon 5D mark ii.
Jag har märkt att 600D huset ger en klart klarare bild på högre (400 och uppåt) ISO än vad jag får från 5D huset. Är det normalt? Borde inte 5D vara betydligt bättre än 600D?

Tog en bild med ett tele objektiv, med 600D på ISO 1250, och bilden var ändå helt brus-fri medans 5D huset ger synbart brus redan vid 400 ISO.

Tacksam för lite info kring detta.

Inställningar

Du har förmodligen mer brusreducering inställd på 600D. Prova igen och nollställ brusreduceringen på båda kamerorna så ser det nog annorlunda ut. Se även till att exponera likadant (ställ vitbalans och exponering manuellt eftersom det kan bli olika resultat beroende på hur kamerorna mäter)

Du har förmodligen mer brusreducering inställd på 600D. Prova igen och nollställ brusreduceringen på båda kamerorna så ser det nog annorlunda ut. Se även till att exponera likadant (ställ vitbalans och exponering manuellt eftersom det kan bli olika resultat beroende på hur kamerorna mäter)

Tack för era svar! Jag fotar i RAW så det borde väl inte påverka?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar