Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5DmkIII underexponerar (by Canon with purpose)

Produkter
(logga in för att koppla)

s60761

Aktiv medlem
Canon 5DmkIII må vara en underbar kamera men den har iallafall två riktiga missar.

1 - Alla Canon 5DmkIII ifrån fabrik är kalibrerade att underexponera -1/3 steg. Detta kan inte av användaren justeras i menyn. Min gamla Nikon D700 överexponerade med vilje +1/3, men detta kunde lätt åtgärdas i menyn.

2 - En feature som är fantastisk med de dyrare Canon husen är att ha ISO direktåtkomst på quickdial eller bakre tumhjul som jag kallar den. Älskar denna feature, man får verkligen full kontroll speciellt med zoomgluggar på kameran.

Här kommer en helt otrolig sjuk miss på Canon 5DmkIII. Det finns ingen knapp på hela kameran för exponeringskompensation. VAAAA!!!? Och med tumhjul satt på iso är man lost in space och kan inte exponeringskompensera utan att gå in i meny på ett Canon PRO hus!?.

Nåväl nu exponerar 5DmkIII otroligt väl förutom -1/3 EV så det är sällan man behöver justera. Och "Q" knappen fick helt plötsligt mer användning för detta ändamål.


Finns det någon fördel som ni kan se att alltid underexponera -1/3? Ska man låta det vara? Pratade med Canon och de kan justera in det åt mig.
 
Var det jag som inte riktigt förstod, eller varför sätter du inte exponeringskompensationen på +1/3?

På din fråga två undrar jag hur du väljer slutartid under manuellt läge när du har satt att ISO regleras med tumhjulet?
 
Varför ska man på en kamera för 30 lax ha exponeringskompensation ställd på +1/3 alltid? Den är ju till för att justera när mätaren blir lurad och kompensera vid extrema situationer som inte mätaren mäktar med.

Nja tafflig lösning att gå med +1/3 som något grund inställning. Inte PRO!

Att inte tiden kan justeras i M-läge är tabbe 3 by Canon. Hur tänkte de där?! Vad jag kommer ihåg på mitt förra Canon hus (1DmkIII) så led ja inte av någon av dessa bekymmer när iso var på bakre tumhjulet. Där fanns det ju en avsedd knapp att trycka för exp.komp, som borde finnas på alla finare hus och måste finnas på ett PRO hus.

ISO på tumhjul inställning borde vara för endast Av och Tv. Har för mig att det var så på Canon 1DmkIII.
 
Senast ändrad:
Nu har jag ingen 5D Mark III att kolla på, men på 1DX är det i alla fall så att om jag sätter ISO på bakre hjulet, så blir det så i alla exponeringsmoder. Även P och M.
I läge M justerar man då ISO baktill och bländare eller slutartid framtill. Trycker jag på +/- justerar jag den andra variabeln baktill. Framtill går också, men är ergonomiskt knöligt.

På 1DX kan man också justera in exponering, både av befintligt och blixtljus, som man vill. Nåt ska man få för dubbla priset.
 
Nu har jag ingen 5D Mark III att kolla på, men på 1DX är det i alla fall så att om jag sätter ISO på bakre hjulet, så blir det så i alla exponeringsmoder. Även P och M.
I läge M justerar man då ISO baktill och bländare eller slutartid framtill. Trycker jag på +/- justerar jag den andra variabeln baktill. Framtill går också, men är ergonomiskt knöligt.

På 1DX kan man också justera in exponering, både av befintligt och blixtljus, som man vill. Nåt ska man få för dubbla priset.

Precis en PRO kamera har knapp för exponeringskompensation. Precis när du beskriver hur det fungerade i M läget så kommer jag ihåg att även på 1DmkIII var det så man tryckte på exp.komp knappen för att byta mellan tid och bländare på främre hjulet och hade kvar iso på bakre. Thats PRO!!

Dåligt av Canon att inte kunna kalibrera exponeringen i menyn. Om nu ändå det inte ska gå att kalibrera exponeringen i menyn kunde de ju åtminstonne gjort det rätt ifrån fabrik?

Kanske borde Canon ta ner Canon 5DmkIII ifrån PRO hyllan?
 
Vet inte hur det fungerar på en 1D Mark III, men på 1DX är det i alla fall så att främre hjulet byts det funktion på, och samtidigt får det bakre hjulet den bytta funktionen. Det är lättare att hålla nere +/- och snurra med tummen än med ett annat finger framtill, tycker jag.

Rent allmänt är det nog så, att ju mer ambitiös kamera, desto fler olika sätt finns det att göra samma sak på.
 
Nu till frågan om Underexponering varför?

Finns det någon fördel som ni kan se att alltid underexponera -1/3? Ska man låta det vara? Pratade med Canon och de kan justera in det åt mig.
 
Nu till frågan om Underexponering varför?

Finns det någon fördel som ni kan se att alltid underexponera -1/3? Ska man låta det vara? Pratade med Canon och de kan justera in det åt mig.

Fördelen är att du inte lika ofta kommer råka ut för utbrända högdagrar som är omöjliga att kompensera för i post. På min Nikon D800 underexponerar jag i regel något av just denna anledning.
 
Ja, fast för bästa bildkvalité brukar ju de flesta anse att man ska exponera så rikligt det bara går. Alltså snarare ligga på +1/3 regelmässigt, och sen justera om det finns kraftigt ljusa partier i bilden.
 
Yes! Fyll hinkarna med så mycket ljus det går utan att dom spiller över brukar ju vara en populär analogi :)
 
Precis en PRO kamera har knapp för exponeringskompensation. Precis när du beskriver hur det fungerade i M läget så kommer jag ihåg att även på 1DmkIII var det så man tryckte på exp.komp knappen för att byta mellan tid och bländare på främre hjulet och hade kvar iso på bakre. Thats PRO!!

Nu vet jag inte exakt hur du inställningar ser ut, men exponeringskompensationen styr du ju med det bakre hjulet. Om du väljer att styra iso direkt på det bakre, kan du exponerinskompensera genom att trycka på iso-knappen, och snurra på bakre hjulet.

Jag hoppas det kan vara till någon hjälp.
 
Nu vet jag inte exakt hur du inställningar ser ut, men exponeringskompensationen styr du ju med det bakre hjulet. Om du väljer att styra iso direkt på det bakre, kan du exponerinskompensera genom att trycka på iso-knappen, och snurra på bakre hjulet.

Jag hoppas det kan vara till någon hjälp.


Tyvärr har Canon valt att lägga blixtkompensation där på 5DmkIII. Hade varit super om det hade fungerat som du säger.
 
Annars kan man låta det bakre hjulet ha exponeringskompensation som vanligt och så kör man SET + det övre hjulet för snabb ändring av ISO. Funkar snabbt och enkelt.

Ställs in under Custom Controls..
 
Ja, fast för bästa bildkvalité brukar ju de flesta anse att man ska exponera så rikligt det bara går. Alltså snarare ligga på +1/3 regelmässigt, och sen justera om det finns kraftigt ljusa partier i bilden.

Stämde inte detta bättre med de gamla analoga kamerorna? Med digitalt upplever jag högdagrar som ett långt, långt större problem än mörka partier - även på en D800 som har ett mycket stort dynamiskt omfång.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.